Elektrické Porsche Taycan: Nová měřítka

PORSCHE TAYCAN TURBO

Elektrické Porsche Taycan: Nová měřítka 14
Auto
Sdílet:

Elektrické Porsche. Zní to nezvykle. Ovšem ruku na srdce, před deseti lety působilo divně i spojení Porsche a SUV a dnes je nabídka Cayennů (a případně menších Macanů) právě tím, co vydělává kačky potřebné k tomu, abychom si stále mohli užívat devětsetjedenáctku a další sportovní modely.

Elektrické auto bylo jen otázkou času. Pod názvem Taycan bylo představeno loni a designově dost vycházelo z pět let staré studie Mission E. Je v něm koncentrováno všechno, co se Porsche o elektrických pohonech naučilo při závodech (vzpomeňme na brutální Porsche 919 Hybrid Evo, které zatím drží rekord na Severní smyčce, to video stojí za vidění...). Porsche vývoj nepodcenilo, takže na nové platformě představilo čtyřdveřový sedan (marketing současnosti má raději pojem „čtyřdveřové kupé“) docela odvážných, ale hlavně rozeznatelných tvarů.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Pod víceméně hliníkovou karoserií se skrývá pokročilý podvozek se vzduchovým odpružením, aktivními stabilizátory a hlavně čistě elektrickým pohonem. Existuje v několika verzích, přičemž základní zadokolku nikdo nechce, takže se zaměříme na verze 4S, Turbo a Turbo S. Jak patrno, Porsche svou elektrickou novinku značí podobně jako konvenční modely, ovšem u verze Turbo prostě žádné dmychadlo nenajdete… Pohon se skládá ze dvou elektromotorů. Jeden je na přední nápravě a je spojen se stálým jednostupňovým převodem, vzadu pak pracuje druhý elektromotor, spojený s dvoustupňovou převodovkou. Nechybí elektronicky řízený samosvorný diferenciál a celá armáda silové elektroniky. Ohromné baterie jsou umístěny v podlaze a ty silnější mají kapacitu 93,4 kWh, což podle jízdního stylu znamená možný dojezd kolem 400 km, možná i víc.

Foto: Týdeník Echo

Celý Taycan je s celkovou hmotností přes 2,3 tuny dost těžký (jen baterky váží 650 kg). Jenže už po prvních okamžicích za volantem je jasné, že tady se dost kouzlilo. Celek neuvěřitelným způsobem hmotu maskuje, Taycan reaguje na sebemenší podněty citlivým řízením, neuskakuje, ale jen pečlivě filtruje nerovnosti. Z hlediska komfortu či pocitů z jízdy není co vytknout… A pak je tu dynamika. Elektromotory nemají prodlevu, takže první pořádné sešlápnutí pedálu plynu k zemi (v režimu Normal) znamená zaražení hlavy do opěrky. Dynamika je naprosto brutální! A co teprve v režimu Sport Plus, kdy jsou reakce možná až příliš ostré… Střední verze v podobě testovaného modelu Turbo nabízí elektrický ekvivalent 680 koní a 800 Nm točivého momentu, což znamená schopnosti zdolat stovku za 3,2 s a maximální rychlost 260 km/h. Nic, za co by se Porsche mělo stydět. Právě naopak! Taycan předvádí i nečekanou úroveň zábavy za volantem. Umí dělat lehce rozevláté powerslidy, krásně reaguje na přenosy hmoty, na řízení i brzdy. Ty jsou mimochodem zcela jedinečné – jde o extrémně účinnou soustavu, která výrazně přispívá k rekuperaci energie. O jejich precizním naladění netřeba pochybovat.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Taycan jezdí skvěle. Ve finále nás nejvíc bavil normální režim, při němž auto reaguje klidněji a lépe se dávkuje plynový pedál. Rychlost reakcí je i tak překvapivá… Za vyzkoušení určitě stojí i funkce Launch control, umožňující maximální zrychlení z místa. Řidič přímo bytostně pocítí, jak se mu krev nahrne do hlavy… Je to nepřenosný zážitek dynamiky.

Ne, nejsme zrovna fanoušky elektrických vozů. Ale Taycan je něco zcela mimořádného, vymykajícího se všem dosavadním zkušenostem. Jezdí totiž jako sportovní auto, což žádný další zkoušený elektromobil prostě neumí. Ale musí se krmit. Využití dynamického potenciálu znamená spotřebu 38 kWh na 100 km, takže baterie vystačí sotva na 250 km. V klidu se dá pohodlně ujet, jak řečeno, 400 a víc km, jen je vše velmi odvislé od stylu. Pokud máte doma slušnou nabíječku, za čtyři až pět hodin je hotvo a ráno jste připraveni vyrazit, ale plánování je stejně nutné. A levné to samozřejmě není, základní verze začíná na třech milionech Kč, silnější Turbo stojí zhruba o milion víc a vrchol přesahuje hranici pěti milionů. Jenže o to tu tak nějak nejde, že…

Plusy:
Dynamika, jízdní vlastnosti, podvozek, schopnosti, radost z jízdy.


Minusy:
Ovladač řazení, místo vzadu, displej na středovém tunelu.

Foto: Předplatné

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články