Citroen C5 Aircross: Modernizace v rytmu komfortu

Citroen C5 Aircross: Modernizace v rytmu komfortu 11
Auto

Citroën nedávno modernizoval své SUV C5 Aircross. Novinka má upravenou příď, ale mnohem víc změn se událo v interiéru. Po pěti letech na trhu je to logický postup. Co střední SUV nabízí?

Abychom si francouzské SUV trochu představili, připomeneme, že stojí na sdílené platformě EMP2 V2 koncernu Stellantis, kterou využívají například modely Peugeot 3008/5008 nebo Opel Grandland. C5 Aircross patří mezi kompaktní SUV, což je dané rozměry 4510 x 1860 x 1705 mm s rozvorem kol 2730 mm. Cíle aktuálního faceliftu je hlavně přiblížení se k novým modelům značky, zejména pak Citroënu C4 a očekávanému C5 X. Pod kapotou lze mít buď zážehový tříválec 1.2 Puretech (130 k a 230 Nm), vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi (130 k a 300 Nm, dvoulitr HDi se u nás bohužel nenabízí) a taktéž plug-in hybridní verzi, kterou jsme v nejsilnější nabízené verzi vyzkoušeli.

Elektrifikované ústrojí využívá jako základ zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech, elektromotor a akumulátor o kapacitě 13,2 kWh. Přenos výkonu výhradně na přední kola (na rozdíl od sesterských modelů nelze mít verzi s pohonem všech kol a výkonem 300 k) zajišťuje osmistupňový automat (u zážehových a vznětových verzí lze pořídit i manuál, ale opět jen s pohonem předních kol).

Systémový výkon hybridního ústrojí činí 225 k a 360 Nm točivého momentu, což stačí ke zrychlení na stovku za 8,9 s a pro maximální rychlost 225 km/h. Připomeneme, že akumulátor se nabízí s výkonem 3,7 kW (plné dobití za 4 h), za výkonnější dobíjení 7,4 kW se připlácí. Motor 1,6 litru odvádí dobrou práci a celkově je asi tím nejlepším, co koncern PSA má. Při pravidelném dobíjení je spotřeba příjemná a klesá pod 5 litrů na 100 km (automobilka slibuje i 2 l na 100 km), ovšem jakmile se baterie vybijí, stoupá zhruba k 8 l na 100 km. Jako celek je hybridní ústrojí naladěno celkem nerušivě, ale má jiné nevýhody.

Kromě nutnosti neustálého dobíjení (napříč různými režimy) je to vyšší hmotnost – hybrid je cca o 300 kg těžší než srovnatelný vůz s úsporným motorem 1.5 HDi. A také má menší zavazadlový prostor – proti běžným 580 litrům si u hybridu musíme vystačit se 460 litry.

Když už jsme u interiéru, ten prošel v rámci faceliftu zásadní proměnou – směrem k digitalizaci. Přístrojový štít využívá velmi jednoduchou grafiku, u níž se nedá moc věcí měnit, což je trochu staromilské řešení. Doprostřed palubní desky se nově nastěhoval 10palcový displej s podobně starobylou grafikou jako u přístrojového štítu, leč trochu intuitivnějším ovládání pomoci lišty rychlé volby. Konektivita je pomalá a chybějí mechanické ovladače klimatizace a topení. Vpředu je dost prostoru a míst určených k odkládání věcí, vzadu má posádka trochu méně místa, ale ve třech vzadu v autě této velikosti stejně cestovat nechcete.

Citroën vsadil na komfort jízdy, čemuž napomáhá například použití jedinečného odpružení s progresivními hydraulickými dorazy. V praxi to znamená, že vůz skvěle žehlí malé i velké nerovnosti. Při zrychlování se zvedne příď, při brzdění klesne. Jízda je sice komfortní, ale jízdní vlastnosti docela nečitelné (gumové řízení, náklony karoserie, nedotáčivost) a ne zrovna příjemné. Náročnější řidič si jízdu neužije, méně dychtivý možná úplně neocení nejasné chování vozu zejména v zatáčkách. Nepomáhá ani neobratnost, způsobená vyšší hmotností hybridu a příliš měkkým naladěním podvozku. Mám rád, když jsou francouzská auta pohodlná, ale ne na úkor jízdních vlastností, což se stalo v tomto případě.

Na co tedy modernizovaný C5 Aircross sází? Na modernější vzhled, vybavenější a kvalitně poskládaný interiér s dostatkem prostoru, komfort odpružení a slušný dojezd až 50 km v čistě elektrickém režimu. Hybrid má bohužel zbytečně malý kufr a s motorem HDi bude člověk úspornější a dojede mnohem dál bez nutnosti cokoli řešit.

C5 Aircross je nabízen celkem v šesti výbavách. Akční ceny začínají na 675 000 Kč za základní benzinovou verzi a pokračují až na 1 070 000 Kč za hybrid. Což je za tento vůz docela dost.

 

Plusy:

Komfort podvozku, prostorný interiér, úsporná jízda.

Minusy:

Jízdní vlastnosti, řízení, omezený kufr u hybridu, hmotnost.