Vyzvednut si výhry z Účtenkovky není jen tak. Jsou třeba tři piny a ověřený podpis
STÁTNÍ LOTERIE K EET
Vybrat si výhru ze státní loterie k elektronické evidenci tržeb (EET) může být dosti náročné, stěžují si někteří hráči Účtenkovky. U nižších částek nabízí ministerstvo financí dvě možnosti – osobní převzetí či převod na účet – u těch vyšších to ale jde pouze převodem. Vyplacení výhry na účet je přitom podmíněno ověřením totožnosti přes internetovou službu mojeID – tedy proces několika ověření, které nemusí každý zvládnout. Loterie se přitom účastní spíš starší lidi, kteří nemusí být až tolik počítačově gramotní.
„Z finančních důvodů jsem se rozhodl pro registraci do Účtenkovky. Po běžné registraci uživatele i jednotlivých účtenek jsem zjišťoval, jak probíhá losování a vyplácení výher. Pro pozici 6. až 8. výher vám skutečně stačí herní účet, ovšem pro jednu z hlavních výher musíte účet ověřit přes soukromou platformu mojeID. A tam zábava začíná,“ postěžoval si na organizaci Účtenkovky serveru Echo24 jeden z hráčů, podle nějž je ověřování příliš složité.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Ministerstvo financí říká, že účastnit se loterie je snadné. „Pro soutěžení o hlavní výhry není třeba činit žádné kroky navíc než běžné zaregistrování účtenky do slosování,“ uvedl pro server Echo24 ještě před prvním slosováním Filip Běhal z resortu. Problém ale může nastat až ve chvíli, kdy hráč v loterii uspěje a chce si vybrat výhru. U těch velkých od 100 tisíc do jednoho milionu to totiž nejde osobně. Vše musí probíhat elektronicky převodem na účet.
Nemáte účet? Přijeďte si pro sto korun do Prahy
Když člověk vyhraje sto, tisíc nebo dvacet tisíc korun, může si je přijet vyzvednout do sídla Sazky do Prahy. „U výher do výše 20 tisíc korun včetně je možné zvolit buď výplatu na účet s ověřením prostřednictvím mojeID nebo převzetí v sídle Sazky s ověřením totožnosti na místě,“ uvedl pro server Echo24 Běhal z resortu financí.
Jet si osobně pro sto nebo tisíc korun do Prahy se nemusí finančně vyplatit. Takový případ se přitom objevil už i na sociálních sítích – starší pán si v obchodě postěžoval, že na jejich účtenku vyhrál sto korun, ale že by si je musel jet vyzvednout do Prahy. Vyplácet nižší výhry například prostřednictvím České pošty nebo výběrem v terminálech Sazka, která provoz loterie zajišťuje, není možné.
Druhou možností je nechat si výhru zaslat na běžný účet. U vyšších částek nad dvacet tisíc korun, kde by naopak dávalo osobní převzetí smysl, je přitom převod na účet jedinou možností. „U peněžitých výher v hodnotě 100 tisíc korun, 200 tisíc korun, 300 tisíc korun a milion korun je možný pouze bezhotovostní převod na účet. Podmínkou pro jejich výplatu je ověření totožnosti, a to jednoduše prostřednictvím služby mojeID,“ píše se na webu Účtenkovky.
Jenže právě „ověření totožnosti“ prostřednictvím služby mojeID, může být problém. Ověřením totožnosti je myšlena validace, jak potvrdil serveru Echo24 Vilém Sládek ze společnosti CZ.NIC, která službu mojeID provozuje. To je nejvyšší stupeň ověření účtu mojeID a zahrnuje tři kroky, které mohou být pro starší a méně počítačově gramotné složité. Podle Běhala se ale nejedná o žádný problém. „S ohledem na výši výher, u kterých je tento postup vyžadován, se nejedná o žádnou významnější komplikaci,“ dodal.
Ověření čísla, emailu a adresy – tři piny a žádost
První krok, který je nazvaný „částečná identifikace“, představuje ověření správnosti e-mailu a čísla mobilního telefonu, které uživatel vyplňuje registračního formuláře. Ověření probíhá prostřednictvím dvou pin kódů – jednoho pro emailovou adresu a druhého pro telefonní číslo. Druhým krokem je „dokončení identifikace“, které spočívá v ověření korespondenční adresy. K tomu je potřeba třetí pin kód, který je zasílán uživateli domů na uvedenou adresu.
Pro zaslání výhry na účet je ale potřeba udělat ještě třetí krok, a to takzvanou validaci. K tomu, aby se mohl uživatel validovat, je nejdříve potřeba, aby si vygeneroval žádost o validaci. Poté až může proběhnout samotná validace. Tu je buď možné provést osobně na centrále mojeID nebo asi na padesáti validačních místech. Ty se ale nacházejí spíše ve větších městech.
Ti, co mají datovou schránku, to mají snazší a mohou se validovat přes ni. A pokud člověk nemá poblíž ani validační místo, ani nemá zřízenou datovou schránku, musí si nechat u notáře na na pracovištích CzechPOINTu za poplatek ověřit svůj podpis a žádost poslat. Eventuálně využít elektronický podpis. Pokud toto všechno neudělá hráč předem, má na to od oznámení výhry pouze šedesát dnů.
Pokud navíc hráč nebyl zaregistrovaný a neměl takzvaný hráčský účet, musí si do třiceti dnů od oznámení o výhře zřídit i ten. „Výherce si před vyplacením výhry musí založit hráčský účet. Bez něj není možné ověřit totožnost a věk hráče, což je nezbytnou podmínkou stanovenou herním plánem, neboť výhra nesmí být vyplacena hráči mladšímu 18 let. Číslo bankovního účtu je nezbytné k faktickému vyplacení výhry bankovním převodem. Peníze na e-mail ani na telefonní číslo zasílat nelze,“ uvedl Běhal.
Podle ministerstva financí jiná možnost nebyla. „Zmíněné varianty byly zvoleny v návaznosti na nezbytnost řádně ověřit věk a totožnost výherce, příslušné právní předpisy a požadavek na hospodárnost dané služby, tzn. minimalizaci nákladů spojených s vyplacením výhry na straně hráčů i státu. Pokud bychom vypláceli výhru ve výši například milion korun v hotovosti, bylo by to v rozporu se zákonem o omezení plateb v hotovosti,“ vysvětlil Běhal.
V Účtenkovce soutěží ale spíše starší lidé. Podle informací zveřejněných na ministerstvu financí o Účtenkovku projevili zájem hráči všech věkových kategorií, kteří splnili podmínky herního plánu – tedy byli starší osmnácti let. Hráčů nad 70 let ale bylo téměř pětkrát víc než hráčů ve věku 18 až 20 let. Nejvíce aktivních hráčů bylo ve věkovém rozmezí 40 až 45 let.