Na vodík má podle EU jezdit 60 tisíc nákladních aut. V Česku vzniká první stanice

BUDOCNOST NÁKLADNÍ DOPRAVY

Na vodík má podle EU jezdit 60 tisíc nákladních aut. V Česku vzniká první stanice
Až 17 procent veškerých nákladních aut by mohlo jezdit na vodík. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Svět

Echo24

Evropská unie kromě elektromobilů řeší i prostředky silniční dopravy, které by byly poháněny vodíkem. Původně se zaměřila na osobní automobily, od těch ale EU upustila a soustředí se na dopravu nákladní. V roce 2030 by na evropských silnicích jezdit až 60 tisíc nákladních aut poháněných vodíkem. Vše ale závisí na vývoji ceny vodíku a dostatečném pokrytí čerpacích stanic, informuje server EURACTIV.

Podle odhadů EU by v roce 2050 mohlo být 10 až 24 procent spotřeby energie být založeno na vodíku. Využití vodíku by mohlo platit i pro pohon nákladních aut. Právě jeho využití v dopravě je dlouhodobou ambicí EU.

Komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová na začátku prosince uvedla, že aby tohoto cíle mohlo být dosaženo, musí být v roce 2030 dostupné vodíkové čerpací stanice alespoň každých 150 kilometrů podél automobilové transevropské dopravní sítě. „Tím by vznikla dostatečně hustá síť vodíkových čerpacích stanic, která by zajistila odpovídající přeshraniční propojení EU a podpořila 60 tisíc vodíkových nákladních vozidel, která podle našich představ budou do roku 2030 jezdit po silnicích EU,“ dodala.

Nákladní vozidla na vodík by se mohla stát nákladově konkurenceschopnými do roku 2027, ale pouze v případě, že by cena vodíku klesla na 6 eur (zhruba 150 korun) za kilogram. Podle studie by tak v roce 2030 mělo až 17 procent veškerých nákladních aut jezdit právě na vodík. Bez balíčku "Fit for 55" by se na silnice dostalo do roku 2030 pouze tři tisíce vodíkových nákladních vozů, díky klimatickému balíčku by se ale mohlo počítat až s dvacetinásobným počtem. V roce 2030 by podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové mohl kilogram vodíku stát pouhých 1,8 eur (45korun).

Výrobci nákladních aut jako například Honda nebo Hyundai se zavázali, že do roku 2030 nasadí 100 tisíc nákladních aut na vodík, aby podpořili dekarbonizaci evropské dopravy. Původně EU plánovala, že na vodík budou jezdit i osobní auta, od svého plánu ale nyní upustila a přechod na vodík plánuje pouze u aut nákladní dopravy.

Tankování vodíku v Čechách

Zatímco ale EU plánuje přechod k vodíku, pro Českou republiku nastává otázka, kde by se taková auta tankovala. V České republice totiž není žádná veřejná čerpací stanice, která by měla v nabídce vodík. Společnost Unipetrol slibuje otevření vodíkových čerpacích stanic už roky, podle jejího mluvčího nyní za zpoždění může covidová pandemie.

„Do konce letošního roku jsme plánovali nabídnout vodík na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a Litvínově. I když jsme z naší strany udělali vše pro to, aby se tak stalo, jsme nuceni otevření plnicích stanic přesunout na první čtvrtletí příštího roku. Byli jsme totiž informováni naším dodavatelem, že dodávky nezbytných komponent od výrobce v USA nabraly zpoždění. A následně se tedy opožďuje i testovací proces technologie, který předchází instalaci a otevření,“ uvedl pro Lidovky.cz mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl. Další napájecí stanice pro auta poháněná vodíkem by mohly vzniknout v průběhu příštího roku.