ČSA chystají propuštění všech 430 zaměstnanců, s pomocí státu počítat nemohou

PROPOUŠTĚNÍ V AEROLINKÁCH

ČSA chystají propuštění všech 430 zaměstnanců, s pomocí státu počítat nemohou
Leteckou společnost zasáhly dopady epidemie koronaviru, se státní pomocí přitom počítat nemůže. Foto: SHUTTERSTOCK
Ekonomika

Echo24

České aerolinie (ČSA) se chystají propustit až všech svých 430 zaměstnanců, oznámily úřadu práce. Napsaly to Hospodářské noviny (HN), kterým oznámení o hromadném propouštění potvrdila předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Tereza Löffelmanová. Leteckou společnost zasáhly dopady epidemie koronaviru, se státní pomocí přitom počítat nemůže. Aerolinky jsou pod ochranným moratoriem před věřiteli, které vyprší na konci února.

„Mohu potvrdit, že nám bylo doručeno oznámení o hromadném propouštění,“ řekla deníku Löffelmanová. Podle ní zatím zaměstnanci neznají plán, jak chce firma přežít následující týdny.

Letecká skupina Smartwings, jejíž jsou České aerolinie součástí, požádala podle serveru SeznamZprávy počátkem února stát o pomoc 1,1 miliardy korun pro ČSA. Bez pomoci státu podle Smartwings čeká ČSA insolvenční řízení, protože firma nemá nárok na pomoc z programu Covid Plus.

Smartwings už dříve vládu vyzvaly také k vytvoření kompenzačního programu pro letectví, z nějž by čerpaly zřejmě jako jediní právě Smartwings a ČSA. Kompenzace měly podle spolumajitele skupiny Jiřího Šimáněho pokrýt zrušené lety během nouzového stavu na jaře loňského roku, skupina náhradu vyčíslila na zhruba půl miliardy korun.

Stát se ale pomoct nechystá. „Žádnou specifickou podporu pro skupinu Smartwings nepřipravujeme,“ uvedl pro HN ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Ministerstvo dopravy už dřív oznámilo, že program Covid Plus, který umožňuje čerpat záruky i podnikům z dopravy a cestovního ruchu, může využít společnost Smartwings jako majoritní vlastník ČSA.

„I pokud letos koronavirová krize nakonec díky vakcinaci do značné míry odezní, nelze předpokládat, že se letecká doprava celosvětově vrátí na úroveň předpandemického roku 2019 dříve než zhruba v roce 2025. I skupina Smartwings počítá s tím, že její zotavování potrvá léta. Konkrétně šest let. Tak dlouho má totiž trvat záchranný plán, jejž nyní dojednává se svými „zachránci“: tedy s bankami a se státní pojišťovnou EGAP, která má záchranný úvěr ve výši dvou miliard korun garantovat,“ uvedl pro Echo24 ekonom Lukáš Kovanda.

Smartwings žádá stát kromě dvou miliard na garancích také o 1,1 miliardy koruny nevratné státní pomoci. „Argumentuje, že tak jako autobusoví zájezdoví dopravci mají nárok na „sedačkovné“, měla by mít nárok na podobnou pomoc i ona. Smartwings si „sedačkovné“ představuje jako kompenzaci za to, že její letadla loni během jarního nouzového stavu nesměla do vzduchu. A že tedy byla uzemněna celá její flotila, nejen problémová letadla 737 MAX,“ říká Kovanda.

Loni v létě ČSA oznámily, že plánují do letošního února snížit počet zaměstnanců o víc než 300. Ve firmě tehdy pracovalo zhruba 700 lidí. Zaměstnance propouštěly také sesterské Smartwings.

ČSA podle Šimáněho loni zaznamenaly ztrátu asi 1,5 miliardy korun. Vedle toho nemají leasingovou společnost, která by je podpořila tak, jak se to stalo v případě Smartwings, uvedl Šimáně. Případný úpadek a insolvenční řízení může postihnout i klienty ČSA, kteří u společnosti nakoupili letenky za miliardu korun a dosud je nevyužili.