Praha slibovala, že MHD neomezí. V září ale přesto vyjede o 10 % spojů méně

Praha slibovala, že MHD neomezí. V září ale přesto vyjede o 10 % spojů méně
Domov

PRAŽSKÁ MHD

Echo24

Ačkoliv politici z pražské magistrátní koalice slibovali, že nedojde k omezení pražské hromadné dopravy, v září část spojů nevyjede. Prodlouženy budou intervaly některých linek, půjde zejména o tramvaje, metro, ale také autobusy. Podle mluvčího organizátora pražské dopravy ze společnosti ROPID Filipa Drápala budou spoje omezeny o 10 %. To kritizuje opoziční ODS, naopak koaliční Praha Sobě odmítá, že by byl zářijový režim MHD omezením.

Za zářijový provoz MHD v tuzemském hlavním městě je magistrát kritizován zejména ze strany opoziční ODS. „Oni nechtějí přiznat, že městská doprava bude jezdit v omezeném provozu, a snaží se to pořád bagatelizovat tak, že Pražan vlastně o nic nepřijde a že to jsou drobnosti,“ nelíbí se přístup pražské koalice k omezení hromadné dopravy opozičnímu politikovi a dopravnímu expertovi Ondřeji Matěji Hrubešovi (ODS).

„Zjednodušeně se dá říct, že všechny tramvaje jezdí od září omezeně oproti loňskému roku. V odpolední špičce místo osmi minut budou jezdit po deseti minutách a večer kolem jednadvacáté, dvaadvacáté hodiny budou jezdit místo 15minutových intervalů jednou za 20 minut. Zároveň je také omezen provoz metra, kde je prodloužen interval. Na to navazuje i omezení provozu autobusů,“ popisuje chystané změny oproti předchozím letům Ondřej Matěj Hrubeš.

Představitelé pražského magistrátu přitom tvrdili, že hromadnou dopravu omezovat nechtějí. Odmítli také nedávno uniklý materiál ohledně tří variant omezení provozu. Právě současné zářijové omezení provozu oproti normálu však připomíná variantu číslo 1.

Reagujeme na sníženou poptávku, hájí zářijový provoz magistrát

Jak nyní oznámil organizátor pražské dopravy ROPID, od září dojde o snížení objemu dopravy o 10 % oproti normálu. „Pražská MHD se vrací do předprázdninového stavu, omezení bude oproti plnému stavu cca o 10 % z důvodu stále nižší poptávky o cca 20 %. Plné obnovení provozu očekáváme začátkem října, kdy v Praze už budou vysokoškoláci. Pokud by počet cestujících stoupal víc než dle předpokladů, jsme schopni provoz posílit i dříve,“ sdělil deníku Echo24 tiskový mluvčí ROPID Filip Drápal.

Podle náměstka pražského primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) zodpovědného za dopravu zářijový provoz MHD nebude omezením. „Režim v září nebude omezení dopravy ani snižování kvality MHD. Reagujeme na poptávku a vývoj počtu cestujících v MHD, kterých je nyní o 30 % méně než loni v těchto týdnech. Je to standardní proces. Září je obecně méně vytížené, ještě nejezdí vysokoškoláci a první dva týdny v září bývají většinou ve znamení vracení se do běžného pracovního a studijního režimu. Poté budeme zase postupně vracet jízdní řády do normálu. Situaci sledujeme každý den a dle zatížení jednotlivých linek budeme přidávat spoje. Je to organický proces a výběr momentálního režimu, který nejlépe odpovídá počtu cestujících, což je zhruba návrat do stavu v červnu letošního roku. Proti prázdninám jsme dopravu naopak rozšířili. Omezování toho typu, že bychom rušili spoje, omezovali hodiny, v nichž jezdí metro, nebo omezovali kvalitu MHD, rozhodně neplánujeme, jak jsme slíbili.“

Oproti červnovému provozu zůstane podle letních řádů mírně omezen provoz MHD mezi 21:00 a 22:30. Kratší intervaly budou v metru ve špičkách pracovních dnů, a to o 10 až 45 sekund. V případě tramvají budou ráno a dopoledne intervaly oproti prázdninám o jednu až dvě minuty kratší. Autobusy budou mít ve špičkách intervaly kratší o dvě až tři minuty a o víkendech až o pět minut.

Od pondělí čeká některé autobusové linky několik trvalých změn. Největší se uskuteční v oblasti Kbel a nové trasy budou mít také některé regionální autobusové linky v oblasti Neratovic, které patří do systému Pražské integrované dopravy (PID). Drobné úpravy spojů a zastávek se dotknou také některých dalších regionálních linek PID ve Středočeském kraji.

Pražský dopravní podnik se poslední půlrok potýká s vážnými ekonomickými problémy. Výrazně se propadly tržby z jízdného, lidé totiž během vládních restrikcí a ze strachu z nakažení tolik nevyužívali MHD. Velmi znatelným problémem je také úbytek zahraničních turistů.

Předmětem sporů se stal nedávný návrh na zdražení pražské hromadné dopravy, na němž se neshodla ani koalice. Zatímco Praha Sobě, která má v koalici v gesci dopravu prosazuje navýšení jízdného, TOP 09 a Piráti jsou proti.

V době, kdy vyšlo najevo, že se návrh na zdražení setkal s výrazným odporem ze strany veřejnosti, nechal se primátor Zdeněk Hřib (Piráti) nafotit v tramvaji a zdražení odmítl. Navíc přišel s tím, že chce zlevnit měsíční kupony. „Za sebe a Piráty odmítám skokové zdražení za roční kupon MHD. Naopak chceme zlevnění měsíčního kuponu na férovou cenu, za kterou si ho bude moci pořídit každý. To znamená okolo 400 Kč (teď je to 550 Kč). Ulevíme tak nízkopříjmovým skupinám, které ho využívají nejvíce,“ uvedl Hřib na svém facebookovém účtu. Diskuze ohledně cen jízdného mezi koaličními partnery probíhá v těchto týdnech a magistrát dosud neoznámil výsledek těchto jednání.

Zdražování odmítla rovněž levice, která se však do pražského zastupitelstva při volbách v roce 2018 nedostala. Proti vyšším cenám jízdného se postavili komunisté, ČSSD pak založila petici proti zdražování dopravy. Tu mimo jiné podepsal v týdnu ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).