Prodloužit intervaly, zkrátit dobu provozu. Praha má plán, jak ušetřit na MHD

ZÁSAH DO MHD? ZATÍM NE

Prodloužit intervaly, zkrátit dobu provozu. Praha má plán, jak ušetřit na MHD
Autobusy DPP – SOR, Karosa. Foto: DPP
Domov

Echo24

Prodloužení intervalů a současně zkrácení doby provozu. Tak vypadají výsledky analýzy, kterou si nechal vypracovat pražský magistrát pro případ, že by nebyl dostatek peněz na provoz městské hromadné dopravy. Ve hře jsou tři varianty, které by hlavnímu městu ušetřily částku mezi 300 miliony a 1,5 miliardou. Bohužel ani jedna není pro Pražany ani trochu výhodná. A zatímco opozice jednání magistrátu kritizuje, pražská koalice se k analýze příliš nehlásí.

O analýze informoval server mhd86.cz. První z variant počítá s prodloužením intervalů v metru. Linky metra by po 21. hodině jezdily jen každých 10 minut. Podle toho by se upravily také intervaly navazujících tramvají a autobusů. Po 21. hodině by se u tramvají prodloužily na 20 minut, u páteřních linek typu 9 a 22 na 10 minut. Běžné autobusové linky by od též hodiny jezdily každých 40 minut, ty páteční 20 minut. Omezení by se týkalo i víkendových nočních spojů, autobusy i tramvaje by jezdily každou půlhodinu.

Druhá varianta zahrnuje změny z první možnosti a přidává další. Linka metra C by v klidnějších hodinách jezdila každé 4,5 minuty místo 3,75 minut. Na všech linkách by byly delší intervaly i ve špičkách a provoz metra by se celkově zkrátil asi o 20 minut. Intervaly tramvajových linek by se prodloužily dopoledne na 12 minut, ve špičce na 10 minut. Rušení nebo zkracování by se pak dotklo více než 10 autobusových linek.

Nejrozsáhlejší třetí varianta by k výše zmíněnému omezila denní provoz MHD na všech linkách o hodinu. Noční spoje by naopak začaly jezdit asi o hodinu dřív. Omezilo by se přibližně dalších 10 tramvajových linek a asi 15 autobusových. Alespoň 5 dalším linkám by byly prodlouženy intervaly a některé zcela zrušeny.

„Neumí šetřit“

Na vypracované varianty se snáší kritika, třeba pražští komunisté je zásadně odmítají. „Lze předpokládat, že pokud vedení města prosadí zdražování jízdného, případně zamýšleným způsobem omezí přepravní výkony, vyvolá snížení zájmu o hromadnou dopravu s dalšími negativními ekonomickými dopady na hospodaření dopravního podniku. Mimo jiné tak prohloubí výpadky v příjmech, neboť část cestujících se vrátí k individuální dopravě a zvýší se počet neplatících. Následkem realizace takovýchto opatření by bylo další zhoršení průjezdnosti komunikací s nežádoucími dopady na životní podmínky lidí,“ uvedli v prohlášení.

Podle předsedy pražské ODS Tomáše Portlíka by si hlavní město nemuselo vůbec nechat analýzu vypracovávat, kdyby umělo šetřit. „Praha se při sestavování rozpočtu na roky 2019 a 2020 nepřipravila, jak jsme navrhovali. Říkali jsme, že pokud by nastaly ekonomické události nevyzpytatelného druhu jako ekonomická recese, živelné pohromy a podobně, rozpočet na ně nebude připraven,“ řekl deníku Echo24. Namísto toho, aby se spustila obrovská diskuze o tom, kde se začne škrtat, tak si primátor nadále drží svůj počet poradců, nepředložil jedinou rozumnou rozpočtovou úpravu a jen všem radí, co mají dělat,“ myslí si o Zdeňku Hřibovi.

Doprava by se podle něj v Praze omezit dala, ale jen na místech, kde by změny dávaly smysl. „Pokud by nějaká noční linka vezla jednoho člověka, to se ekonomicky vyplatí poslat ho taxíkem. Je spousta linek v Praze, které jsou nevytížené, ale jsou strašně ztrátové,“ dodal Portlík. Podle něj může být tehdy efektivnější linku zrušit.

Je to jen demonstrace

Sám primátor Hřib o analýze mluví jako o příkladu. „Pokud se Váš dotaz týká 3 variant omezení MHD, které minulý týden zveřejnil server MHD86.cz, jde o materiál z května letošního roku, který vypracovala expertní skupina. Jeho cílem je demonstrovat, co by v reálu znamenal nedostatek peněz pro provoz pražské MHD. Jednání s koaličními partnery o úsporných opatřeních stále trvají. Osobně pevně věřím, že se nám podaří nalézt řešení, díky kterému zůstane MHD dostupná a kvalitní,“ sdělil redakci.

Mluvčí hnutí Praha Sobě, odkud je náměstek pro dopravu Adam Scheinherr, Cecílie Antůšková pro Echo24 uvedla, že hnutí provoz MHD v Praze omezovat nechce. „Vedlo by to k nárůstu automobilové dopravy a dalším problémům – to není naším cílem. Naopak naší prioritou je udržení stávající kvality MHD a další rozvoj její infrastruktury. Zároveň je nutné nastavit směr trvale udržitelné městské hromadné dopravy,“ napsala.