Kdo tady ještě nevydal knihu? Jak funguje byznys se spisovatelskými sny
VYDÁVÁNÍ KNIH V ČESKU
Zadejte si do internetového vyhledávače, že chcete vydat knihu, a budete se divit, jaké jsou možnosti. Dnes už to nefunguje jako před dvaceti lety, kdy vaše kroky musely mířit do nakladatelství, kde si váš rukopis možná někdo přečetl a ještě méně možná vydal. V dnešní době je způsobů víc, držet svou knihu v ruce je snazší, než si myslíte. V České republice vydává knížky přes 2000 subjektů. Pokud jste na sociálních sítích ve skupině typu začínající autoři, vidíte, že dnes a denně se tam někdo chlubí novou knihou. Vydanou jakýmkoli způsobem.
S vydáváním se tak trochu roztrhl pytel. Sice tento trend trochu zpomalil covid, v roce 2021 se u nás vydalo 13 500 titulů, nicméně je jen otázka času, kdy se zase počet dostane na 15 000. Nakladatelé přiznávají, že vydávají čím dál víc českou literaturu. Kromě klasických nakladatelů existují různé firmy, které si na nakladatele tak trochu hrají. Respektive knihu vám vydají, ale má to háček. Kromě pozitivní odpovědi, že vám rukopis vydají, vám pošlou i ceník. Rázem se z nakladatele, který rozhoduje, zda dílo vydá, za jakých podmínek a v jaké podobě, stává firma, u které si prostě vydání zaplatíte. Nemusí se tak starat, jestli se jí náklady vrátí, protože je zaplatí autor.
České nakladatelství Pointa pomocí crowdfundingového trendu vydává knihy těm, kteří nenašli klasického nakladatele. Fungují už čtyři roky a za tu dobu pomohli vydat tištěnou knihu 270 autorům. A jak Pointa funguje? Vyberete si z jejich nabídky tzv. své kolegy, tedy toho, kdo vám bude dělat grafiku, sazbu, redakční úpravy atd. Konečná částka může překročit i sto tisíc. A pak spustíte předprodej, v jehož rámci se vybírají potřebné peníze. Ve hře je samozřejmě hlavně šikovnost, s jakou se umíte pohybovat na sociální síti.
Sen o vlastní knize si plní stále víc lidí. Podle Alexandera Tomského, který má s nakladatelstvím letité zkušenosti, u nás vzniká velký paradox. Vydává se hodně knih, ale v malých nákladech. „Po revoluci lidé byli hladoví po kvalitní literatuře a bylo zvykem vydat knihu ve stotisícovém nákladu. A prodala se. Taky tady byli velcí spisovatelé jako například Klíma či Škvorecký. Dnes, když se prodá deset tisíc, už se mluví o úspěchu. Málokdo ale prorazí v cizině. Trochu se to povedlo Jaroslavu Rudišovi,“ uvádí Tomský. Podle něho je chyba, že se česká literatura málo podporuje. A jsme malý trh. Například v Británii si i průměrný spisovatel přijde na pěkné peníze.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.