1 spor právníka s komentátorem

„Mlčte o mně.“ Právník Pokorný se soudí s novinářem Bestem

, NOVÉ

Témata: , , ,

Spor, mezi právníkem Radkem Pokorným a novinářem Erikem Bestem, který se nejdříve odehrával jen na sociálních sítích, přerostl do právní roviny a ve hře je po předběžném opatření druhá předžalobní výzva. Jejich konflikt je o to zajímavější, že na jedné straně stojí vlivný právník blízký dosluhujícímu premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, na druhé pak novinář, který má blízko k názorům nově nastupující garnitury Andreje Babiše.

Pokorný zaslal tento týden Bestovi předžalobní výzvu, ve které ho žádá, aby mlčel. Jejich spor už řešil i soud, který Bestovi předběžným opatřením přikázal stáhnout článek „Pokorný a Rafaj“. Podstatou jejich sporu však není jeden článek. Jde spíše o záminku pro mnohem hlubší spor. Mimo jiné proto, že Best Pokorného opakovaně označuje za šedou eminenci v pozadí ČSSD i ODS a je podle něj zodpovědný za nevalné volební výsledky sociálních demokratů v posledních volbách.

Best vystupuje v Česku jako nezávislý americký novinář, ale objevují se i pochybnosti o tom, zda jeho pohled na českou i globální politiku nemá příliš blízko k Moskvě. A to nejenom proto, že Best pobýval v osmdesátých letech na studijních pobytech v Moskvě a jeho děti také navštěvují ruské školy. Sám Best takové zařazení odmítá. „Samozřejmě se mi nelíbí, když někdo tvrdí, že jsem ruský agent, ale v současné atmosféře v České republice je to skutečně spíš legrační. Navíc představa, že by zrovna občan USA, kde jsou zákony v tomto smyslu extrémně přísné, byl zrovna agent KGB, je opravdu směšná,” řekl Best v rozhovoru pro Lidové noviny. Ve stejném rozhovoru také bez uvedení nějakých důkazů uvádí, že většina českých médií pracuje v zájmu ČSSD. Na Bestovy výroky se přitom velmi často odvolává i Andrej Babiš.

Faktem také je, že ačkoli se v České republice prezentuje jako vydavatel bulletinu The Fleet Sheet, je jeho oficiálním vydavatelem firma E.S. Best, jejíž jednatelkou je Bestova manželka Dita. Best také velmi často zveřejňuje bez uvedení zdroje informace, které mají jen spekulativní charakter. Navíc se později neprokáže ani pravdivost jeho tvrzení. Best takto systematicky napadá nejenom Pokorného, ale například i polostátní ČEZ či Kellnerovu PPF.

Předžalobní výzva

Pokorného advokát v úterý zaslal Bestovi předžalobní výzvu, ve které ho žádá, aby se zdržel veškerých dalších výroků na adresu Pokorného. Jde už o druhý právní krok Pokorného proti Bestovi. V půlce listopadu dosáhl Pokorný předběžného opatření, které nakázalo Bestovi stáhnout článek o Pokorném. V předžalobní výzvě se Pokorný ohrazuje proti nedávnému Bestovu tweetu, podle kterého má „řídit“ předsedu ODS Petra Fialu. „Jak dlouho ještě hodlá ODS tolerovat, že jejího předsedu řídí architekti propadu ČSSD Radek Pokorný a Miloš Růžička?“ napsal Best ve svém tweetu. Miloš Růžíčka je jedním z majitelů PR agentury Bison&Rose. On i Radek Pokorný jsou považováni za osoby blízké premiéru Bohuslavu Sobotkovi.

V reakci na Bestův tweet nejdříve Pokorný naznačil, že Best se zbláznil. „Pana předsedu Fialu jsem několik let neviděl. Rád bych někdy pochopil, jaké běsy tomuto pánovi sviští hlavou. V každém případě bude další dopis a případně žaloba,“ napsal Pokorný 27. listopadu na Facebooku.

Následující den předžalobní výzvu opravdu zaslal „Můj klient se důrazně ohrazuje proti obsahu tohoto vyjádření (tweetu) a proti tvrzením v něm uvedeným, které výrazným způsobem a zcela nezákonně zasahují do osobnostních práv mého klienta. Uveřejněná tvrzení jsou nepravdivá, urážlivá, pomlouvačná a osočující,“ stojí ve výzvě.

Pokorný okomentoval Bestův tweet i svou výzvu na Facebooku. „Skutkově to není pravda a minimálně pro předsedu ODS asi není pozitivní tvrzení, že ho někdo řídí, navíc s vazbami na jinou stranu. A já také nechci nést odpovědnost za politické kroky ODS. Já jsem ty lži pana Besta ignoroval roky, už nebudu. Mám tady dost kapacity, abych je rozporoval, každou jednu,“ postoval Pokorný.

Pokorný své rozhodnutí umlčet Besta právními prostředky bere evidentně vážně. Jedná se již od druhý podobný krok tento měsíc. 13. listopadu Pokorný docílil předbežného opatření, které nakázalo Bestovi stáhnout článek „Pokorný a Rafaj“ (Petr Rafaj je současným předsedou ÚOHS – pozn.red). V něm Best napsal: „V pražských byznysových kruzích se ví, že pokud potřebujete, aby se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl určitým způsobem, musíte si na to najmout právníka Radka Pokorného.“„Pokorného si teď najal Kapsch, aby u Rafaje zařídil zrušení tendru na výběr mýtného,“ pokračuje Best v článku, ve kterém neuvádí jediný nezpochybnitelný fakt a který musel stáhnout.

Best poté stažení článku hořce komentoval ve svém newsletteru. „Dva soudy nám předběžným opatřením nařídily odstranit náš komentář na toto téma. Soud může zakázat každé písmeno nedávného Final Wordu o Rafajovi, ale právník, který si na nás u soudu stěžoval, může ten samý text sdílet na svém Facebooku a Twitteru. Tak teď vypadá svoboda tisku v ČR.“

Babiš: „Jak říkal Erik Best“

Jediný vlivný politik a podnikatel, do kterého se Best soustavně netrefuje, je předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Naopak Babiš se často na Bestova vyjádření odvolává. Zmínil ho například i ve svém vítězném proslovu po volbách. „Proti nám běžela dezinformační kampaň v různých médiích. A je pravda, jak říkal Erik Best, že 75 procent médií je pod vlivem jiných, takzvaných tradičních politických stran. To je fakt,“ prohlásil tehdy Babiš.

Narážel tím na ničím nepodložené Bestovo tvrzení, že „ČSSD ovládá zhruba 75 % českých médií“ pomocí tajných dohod. „Malé procento českých novinářů a analytiků plně chápe, že jsou nástroji toho, co nazýváme ČSSD a.s. Ti jsou za svoji loajalitu k obchodním zájmům, které jsou v sázce, odměňováni. Většina řadových novinářů o dohodách neví a z kořisti nemají žádný podíl,“ napsal ve svém newsletteru bez toho, že by uvedl jakýkoliv důkaz.

Babišův svěřenecký fond přitom vlastní dva české nejvlivnější deníky, Mladou frontu Dnes a Lidové noviny, a nejposlouchanější rádio Impuls.

Čtěte také: Boj proti fake news požírá své děti

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Z nového čísla Bitva o Británii. Boris Johnson táhne do totální války

Echo týdne: Neznámá Albánie, smetiště a restart ● Analýza: VIP spravedlnost pro Babiše ● Svět: Může být pravice pro chudé? ● Recenze: Hlavně že se píše ● Umění a kritika: Jak Hitler setřásl dvě zlatá jablka

Němci se musí rozhodnout: buď USA, nebo Čína Rozhovor s brigádním generálem v. v. Robertem Spaldingem
SPECIÁL KNIHY: Anatomie povídky Co ospravedlní naši existenci ve vesmíru
,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.