New York Times se omluvil za podcast o Islámském státě. Hlavní zdroj si vymýšlel

NEVĚROHODNÝ PODCAST

New York Times se omluvil za podcast o Islámském státě. Hlavní zdroj si vymýšlel
Podcast Chalífát (Caliphate) Foto: Screenshot Spotify
Svět

Echo24

Americký deník The New York Times (NYT) přiznal, že jeho oceňovaná podcastová série o radikálním hnutí Islámský stát (IS) je z velké části založená na nevěrohodných svědectvích jednoho z protagonistů. Redakce uvedla, že po dvouměsíčním přezkoumávání dvanáctidílného audiodokumentu dospěla k závěru, že nesplňuje standardy kvalitní novinářské práce. Ukázalo se totiž, že jeho autoři se příliš spolehli na informace od bývalého bojovníka IS Shehrozeho Chaudhryho, který si podle pozdějších zjištění řadu věcí přibarvil nebo úplně vymyslel.

Podcastový seriál nazvaný Caliphate (Chalífát) měl premiéru v roce 2018 a získal popularitu mezi posluchači i několik ocenění. NYT za něj dostal Peabodyho cenu a dostal se s ním i mezi finalisty Pulitzerových cen.

Průvodkyní podcastu je reportérka Rukmini Callimachiová, která se tématu islámských radikálů dlouhodobě věnuje. Hovořila mimo jiné s Chaudhrym, který žije v Kanadě a který barvitě popisoval, jak se jako příslušník IS účastnil zabíjení; do detailů přitom vyprávěl také o popravách.

Bývalý bojovník IS Shehroz Chaudhry, který si podle pozdějších zjištění řadu věcí přibarvil nebo úplně vymyslel.
Bývalý bojovník IS Shehroz Chaudhry, který si podle pozdějších zjištění řadu věcí přibarvil nebo úplně vymyslel. Foto: archiv

Odvysílání podcastu vzbudilo v Kanadě obrovský rozruch a politici museli vysvětlovat, jak je možné, že v zemi může v tichosti žít popravčí z řad islámských radikálů. Letos v září kanadská policie Chaudhryho zatkla pro podezření z falešných teroristických výhrůžek a NYT vzápětí začal zjišťovat, zda jsou jeho svědectví v audioseriálu věrohodná.

„Pokud neexistovaly průkaznější informace, měl být Chalífát revidován tak, aby neobsahoval materiál spojený s panem Chaudhrym,“ uvedla dnes redakce. Novináři podle ní byli „příliš důvěřiví“ a přehlíželi nedostatek důkazů, který se týkal klíčových částí příběhu.

Foto: Týdeník Echo

Deník připustil, že editoři dovolili publikovat svědectví bez dostatečného ověření, a kritizoval podcast přesto, že už původní seriál obsahoval díl, který se nesrovnalostem v tvrzeních údajného bojovníka IS věnoval. Autoři si totiž byli vědomi toho, že některé části vyprávění hlavního hrdiny nesedí.

„Všem posluchačům se omlouvám za to, co jsme opomenuli a co jsme uvedli chybně. Nahrávky opravujeme a já slibuji, že příště odvedu lepší práci,“ uvedla Callimachiová.

Chaudhryho NYT označil za „pohádkáře“, který si většinu toho, co novinářům řekl, vymyslel, aby si zpestřil nudný život na předměstí Toronta. Podle kanadské policie dokonce nikdy necestoval do Sýrie ani se nepřipojil k Islámskému státu, příslušníci americké rozvědky si ale podle AP tak jistí nejsou.