2 neúspěšná Krnáčová

Krnáčová končí neslavně. Z původních slibů mnoho nezůstalo

NOVÉ

Témata: , , ,

Povedlo se Andreji Babišovi dosadit na pražský magistrát „tým profíků“, jak před čtyřmi lety sliboval? Podle výsledků voleb a reakcí veřejnosti zjevně ne. Sám premiér po volebním debaklu viní zástupce ANO na magistrátu v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou, ta sama k volebním výsledkům doposud mlčela. Čím si končící primátorka zasloužila ztrátu důvěry Babiše i veřejnosti? Mohou za to nešťastné výroky i nesplněné sliby.

Podle Babiše se na výsledku voleb negativně podepsalo působení lidí za ANO na pražském magistrátu, případně jejich mediální prezentace. „Budeme požadovat, aby převzali za to odpovědnost,“ řekl Babiš bezprostředně po komunálních volbách. Podobně se vyjadřoval i letošní lídr pražské kandidátky ANO Petr Stuchlík: „Výsledek hnutí ANO rozhodně není to, co jsme očekávali. Je to zřejmě účet za poslední čtyři roky a rozhodně ho nehodnotíme jako úspěch.“

Sama dosluhující primátorka doposud o své roli v neúspěchu hnutí v hlavním městě mlčela. Na tiskové konferenci minulý čtvrtek ohledně pražského Výstaviště odmítla redaktorce České televize zodpovědět otázku na téma voleb: „Bylo řečeno, že toto je tisková konference k problematice Výstaviště. Pokud máte k tématu nějaké otázky, ráda je zodpovím. Pokud ne, seděla jste tu zbytečně.” K volbám se chystá vyjádřit až v úterý 16. října, tedy deset dní po vyhlášení výsledků voleb.

Zpovykaní Pražané nebo výroky Krnáčové k projektantům Blanky

Krnáčová během svého působení na pražském magistrátu rozvířila vody mediálního prostoru hned několika nevhodnými výroky. Například v březnu 2015 musela vysvětlovat, proč se znovu odložil termín otevření tunelového komplexu Blanka. Nejdříve se sice novinářům vyhýbala, ale nakonec se vyjádřila pro televizi Nova: „Asi jsou blbí. Když někdo hrabe tunel, tak s největší pravděpodobností tam je nějaká vlhkost,“ reagovala Krnáčová na dotaz, jak je možné, že jsou v projektech kabely, které neodolají vodě.

Když se měla za výrok omluvit, tak vše ještě zhoršila: „Zjistila jsem, že je tam mnohem více debilů, opět omluva.” Tunel Blanka pak označila za zločinné spolčení jak z městského rozpočtu vytáhnout co nejvíce peněz. Když přitom před letošními volbami mluvil Petr Stuchlík o úspěších Adriany Krnáčové, zmiňoval právě otevření tunelového komplexu Blanka. Tunel přitom není dodnes ani zkolaudován.

Podobnou pozornost vzbudil i výrok Krnáčové z letošního března, když se snažila v rozhovoru pro server Novinky obhajovat stav pražské každodenní dopravy: "Myslím, že co se týče dopravy, tak každý cizinec, který tady bydlí, nebo velvyslanec, se kterými se potkávám, tak jsou šťastni, že tady mají dopravu, jakou mají. Myslím, že Pražané jsou trochu zpovykaní s dopravou, protože když jsem v zahraničí a čekám deset minut v zácpě, tak v Praze už by bylo povstání a skandál.“

Primátorka výrok prohlásila den poté, co kvůli rekonstrukci Husitské ulice naprosto zkolabovala doprava na Žižkově. Praha navíc v té době řešila i havarijní stav pražských mostů a s tím spojená další dopravní omezení. Pád trojské lávky v prosinci loňského roku se stal jakýmsi symbolem období primátorování Adriany Krnáčové. Podobně tak i částečně pro dopravu uzavřený Libeňský most. 

Předvolební sliby a realita

Adriana Krnáčová se sice před volbami 2014 veřejně v rozhovoru pro DVTV přiznala, že ANO v Praze nemělo sepsaný žádný program. Natočila však sérii předvolebních videí, v nichž padla spousta slibů. V jednom z videí kritizovala Krnáčová projekt karty Opencard. „Vymyslíme řešení pro Prahu, které je dobré a také kurva drahé,“ komentovala Krnáčová způsob tehdejší politiky na magistrátu. „Prostě to vyřešíme v zájmu občanů a konec,“ dodala k Opencard tehdejší lídryně kandidátky ANO. „Když už, tak tohle musí být nabušená záležitost,“ přidal svou trošku do mlýna Patrik Nacher.

Krnáčová nahradila Opencard novou kartou Lítačka. Tým primátorky Krnáčové založil městský podnik Operátor ICT se snahou „Bémovu kartu“ nahradit nějakou lepší tramvajenkou, která bude pod kontrolou radnice. Městští programátoři to nezvládli a uzavřeli bez soutěže smlouvu s firmou XT-Card, subdodavatelem pro Opencard z roku 2007. Cena zakázky dosahuje 1,6 milionu a primátorka tvrdila, že to je lepší než 1,7 miliardy za Opencard. Lítačka navíc neumí o mnoho více, než uměla Opencard. Ve videu Krnáčová kritizovala i neschopnost města zavést signál v metru. Sama jej však do metra dostat nedokázala. Na části trasy C by měl by měl být signál zaveden až v nejbližší době.

Krnáčová jinde garantovala, že dá dohromady takový tým expertů, aby se za něj Pražané nemuseli stydět: „Dám dohromady tým odborníků, kteří jsou schopni a ochotni spravovat město efektivně, hospodárně, transparentně, aby se Pražané nemuseli stydět za ten svůj magistrát, aby byli hrdí, že to jejich město vzkvétá, že je vitální a že Václavské náměstí je čisté.“ Před měsícem se přitom Praha teprve dostala do fáze, kdy se dle jejích slov „rekonstrukce Václavského náměstí výrazně přiblížila.“ Pražané by náměstí dnes jen těžko nazvali „čisté“. V dolní části náměstí zmizely lavičky a náměstí je stále častěji spojováno s prodejem drog a prostitucí.

V dalším videu slibovala Krnáčová zlepšení situace na pražských sídlištích. Upozornila například na skutečnost, že z veřejného prostoru na Černém mostě zmizely lavičky. Novinář Jindřich Šídlo přesto nedávno zveřejnil informaci, že se na dané místo lavičky nevrátily ani za čtyřleté vlády současné primátorky. 

Městský okruh, výstavba metra a památkáři

V uplynulých čtyřech letech se takřka nehnula výstavba městského okruhu. V roce 2015 byl sice otevřen tunel Blanka, ale ten byl dědictvím předchozích let. Podle nejnovějších předpokladů, nebude vnitřní okruh dokončen dřív než v roce 2031. Podle Krnáčové byla překážkou především jednání s koaličním partnerem.

Podobně to vypadá i s výstavbou metra. Krnáčová sice v roce 2015 otevírala nové stanice trasy metra A z Dejvické do Nemocnice Motol, ale šlo rovněž o dokončení mnohaletého projektu, se kterým neměla Krnáčová nic společného.

Slibovaná výstavba nové trasy D ještě ani nezačala. Městu se totiž nepodařilo vykoupit potřebné pozemky. Neprošel ani ambiciózní projekt na společný podnik města a Penty, který měl pomoci rychlejšímu vykupování pozemků pro výstavbu metra D. Panovaly totiž obavy z netransparentnosti celého projektu.

Velkou debatu v poslední době vyvolala i snaha Krnáčové obejít Národní památkový ústa u stavebních zásahů na památkách a v památkovém území. Primátorka však nedokázala na posledním jednání zastupitelstva Prahy před volbami protlačit změnu památkového zákona na program. Památkářům se tak nakonec ulevilo.

Čtěte také: V menších městech má ANO problém, voliči preferují spíše nezávislá hnutí

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.