Před pádem lávky v Miami přišlo varování, vzkaz ale spadl do záznamníku
Nové detaily o pádu lávky
Celé dva dny předtím, než se v kampusu Floridské mezinárodní univerzity v Miami zřítila betonová lávka pro pěší, varoval jeden z techniků před nedokonalostí stavby. Denney Pate, hlavní inženýr společnosti FIGG, která za konstrukcí mostu stojí, zavolal na Floridské oddělení dopravy (FDOT) s upozorněním, že ve stavbě byly praskliny. Telefonát však nikdo nezaregistroval a pracovníci oddělení si jej poslechli až poté, co lávka spadla. Neštěstí si vyžádalo aspoň šest mrtvých, deset lidí bylo zraněno a pod sutinami téměř tisícitunové konstrukce zůstalo osm automobilů, píše britská BBC.
Když Pate vytočil číslo na oddělení dopravy, zaměstnanec, který měl telefon zvednout, zrovna nebyl na místě, protože plnil jiný úkol. Inženýr tedy zanechal vzkaz. Pracovníci úřadu ho však objevili až v pátek, tedy den po pádu lávky. „Volám kvůli lávce pro pěší na FIU (Floridská mezinárodní univerzita – pozn. redakce) a prasklinách, kterých jsme si všimli na severní straně klenby, na pylonu u konce oblouku,“ stojí v přepisu Pateovy zprávy, který oddělení uveřejnilo.
V témže vzkazu Pate hovoří také o tom, že by se nemělo jednat o nic nebezpečného. „Prozkoumali jsme to a bude to potřeba opravit nebo tak, ale pokud jde o bezpečnost, nemyslím si, že by s tím mělo být něco v nepořádku. Z toho pohledu z toho nemám strach. I když samozřejmě ty praskliny dobré nejsou a něco se s nimi bude muset udělat,“ dodal.
BBC po pádu mostu citovalo vyšetřovatele správy Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) Roberta Accettu, podle něhož objevení prasklin v jeho konstrukci „automaticky neznamená, že je nebezpečná“.
Lávka o délce 53 metrů, která měla být zcela dokončena v příštím roce, se od minulé soboty klenula nad osmiproudou silnicí. Americká média uvádějí, že přemostění, které se zhroutilo, bylo dokončeno v sobotu a že konstrukce měla hmotnost 950 tun. Lávka za 14,2 milionu dolarů (293 milionů Kč) měla umožnit snadný přístup do školy.
Univerzita uvedla, že stavba měla odolat hurikánům páté, tedy nejvyšší, kategorie a měla vydržet 100 let. Most byl dílem společnosti Munilla Construction Management, která projekt připravovala spolu s firmou FIGG Engineering. Obě už oznámily, že budou s vyšetřovateli plně spolupracovat.
Podle projektu měla být lávka visutou konstrukcí s centrálním pylonem pro nosná lana. V okamžiku zřícení mostu ale hlavní pilíř postaven nebyl a není jasné, co stavaři použili jako dočasnou oporu, píše agentura AP.
NTSB již na místě tragédie zahájil vyšetřování. Úřad se prozatím k možným vysvětlením pádu lávky nevyjádřil, objevila se však řada spekulací. Šéf okresu Miami-Dade Carlos Gimenez uvedl, že roli mohly sehrát zátěžové zkoušky, které technici ve čtvrtek ráno prováděli. Senátor Rubio zase na twitteru napsal, že v době pádu pracovníci stavební firmy utahovali povolená nosná lana. Někteří uživatelé ale tuto verzi zpochybňují právě s poukazem na to, že zřícenoumostovku žádná lana dosud nedržela.