ČT zprávami o homosexuálních sňatcích porušuje objektivitu, potvrdila RRTV

KRITIKA ČT

ČT zprávami o homosexuálních sňatcích porušuje objektivitu, potvrdila RRTV 1
Domov

Echo24

Česká televize čelí v době, kdy panuje napjatá atmosféra mezi částí Rady ČT a generálním ředitelem Petrem Dvořákem, dalším nepříjemnostem. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) totiž dala za pravdu stížnosti spolku Aliance pro rodinu a uvedla, že ČT se dopustila neobjektivního a nevyváženého vysílání. Aliance pro rodinu dlouhodobě tvrdí, že ČT upřednostňuje názory volající po uzákonění homosexuálních sňatků a naopak vytěsňuje ty, které usilují o ústavní ochranu tradičního manželství. Podle předsedkyně aliance Jany Jochové by měli příslušní redaktoři dostat o vyváženosti školení, vyjádřila se pro Echo24.

Aliance pro rodinu podala stížnost RRTV i Radě ČT kvůli údajné neobjektivitě v informování o návrhu na uzákonění homosexuálních sňatků. Zákon, který požaduje ústavní ochranu manželství jako svazku muže a ženy, naopak nedostává dostatečný prostor. Na podporu obou návrhů pak vznikly petice, které měly na podzim 2018 veřejné slyšení v Poslanecké sněmovně, čemuž se také věnoval jeden z pořadů ČT.

„Petice za ústavní definici manželství začínala později, proto v té době měla o několik tisíc podpisů méně. Brzy se jí ale podařilo překonat hranici sta tisíc podpisů a k tomu jsme jako organizátoři udělali tiskovou konferenci – ČT tam poslala přenosový vůz, prý do živého vysílání, které se nakonec neuskutečnilo, důvody nám sděleny nebyly. Dodnes nevíme, jestli vůbec někde v ČT zazněla nějaká zmínka o tom, že tato petice překročila statisícovou hranici v papírových podpisech, o kterých je velmi dobře známo, že mají větší hodnotu než ty internetové,“ uvedla Aliance na svém webu.

Podle aliance jsou pak snahy hnutí za uzákonění homosexuálních svateb v ČT při různých vhodných příležitostech stále zmiňovány. Reportáž z listopadu loňského roku ale měla přinést zcela jednostrannou vsuvku, která nepřímo vyzývala k podpisu petice. Tomu pak dala za pravdu i RRTV.

„Dne 18. listopadu 2020 od 18:00 hodin odvysílal na programu ČT1 pořad Události v regionech (Praha), jehož součástí byl příspěvek na téma Zmírnění některých opatření, který v závěru obsahoval sekvenci záběrů vyjadřující do značné míry úplný názorný návod na podepsání konkrétní petice. Prezentace takovéhoto návodu fungovala jako předestření možnosti podepsat petici, a tím jako nepřímá výzva k podpisu petice. Vizuální sdělení tak vyznívalo jako jednostranné sdělení na podporu názoru organizátora petice, názoru vyjádřeného textem petice,“ uvedla RRTV s tím.

Vyjádření RRTV by newsroom on Scribd

Podle rady tak byla porušena povinnost, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí.

„Vyjádření (od RRTV, pozn. red.) jsme dostali včera (ve středu, pozn. red.). Předpokládám, že ČT ji také dostala v podobné době a na nápravu má podle vyjádření sedm dní. V čem však má náprava spočívat, to bohužel nevíme. Domnívám se ale, že alespoň příslušní redaktoři ČT by měli dostat nějaké školeni o objektivitě a vyváženosti, která by v politických otázkách podle nás měla být samozřejmostí. Není možné, aby veřejnoprávní médium zvýhodňovalo jednu skupinu obyvatel před jinou,“ řekla pro Echo24 Jochová. Redakce se snažila sehnat i vyjádření ČT, ale bez odezvy. V případě vyjádření ČT bude článek s odpovědí aktualizován.

Televize je aktuálně středem pozornosti i kvůli napjaté atmosféře mezi částí Rady ČT a generálním ředitelem Petrem Dvořákem. Rada ho vyzvala, aby do pátku vysvětlil svůj možný střet zájmů kvůli spoluvlastnictví počítačové školy Gopas. Dvořák má v Gopasu podle radní Hany Lipovské čtvrtinový podíl a Česká televize si u firmy v minulosti objednávala školení. Dvořák se jednání rady neúčastnil z vážných rodinných důvodů. Ve vyjádření na webu televize pak tvrzení, že je ve střetu zájmů a že porušil zákon, popřel. Žádné smlouvy Gopasu s ČT sám nepodepisoval a ani o nich nevěděl. Gopas podle něj má 15 000 až 25 000 účastníků kurzů ročně, ale z ČT se IT kurzů firmy účastnilo jen několik jednotlivců za rok.