Klimatizace v tramvajích? Kvůli sporům v koalici se může dodávka zadrhnout

příliš drahá?

Klimatizace v tramvajích? Kvůli sporům v koalici se může dodávka zadrhnoutNOVÉ 1
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Neshody mezi koaličními stranami na magistrátu mohou mít za důsledek, že si Pražané budou muset počkat na dodávky klimatizací do dalších pražských tramvají. Nové klimatizace, které schválilo předchozí vedení DPP, zpochybňuje radní Hana Marvanová (Spojené síly pro Prahu). Vadí ji, že Škoda Transportation získala nabídku bez výběrového řízení. DPP ale argumentuje tím, že podle studie ČVUT je však instalace klimatizací bez Škody téměř neproveditelná.

Radní měli otázku projednávat v pondělí, z čehož nakonec Spojené síly pro Prahu ustoupily. „Dohodli jsme se, že se to posune. Budeme to ještě prodiskutovávat a uvidíme, jaký bude výsledek diskuse,“ vysvětlila Marvanová pro Echo24. To však neznamená, že se Spojené síly nechtějí o klimatizacích nadále bavit. „Vždy zbystřím, když se jedná o zakázku bez výběrového řízení, tady je to zakázka velká za 400 milionů, takže musíme velmi pečlivě zvažovat, jestli jsou splněny zákonné podmínky. Je tam nejednoznačný právní posudek a proto se tím chceme tak důkladně zabývat,“ uvedla Marvanová. Zakázka by podle ní mohla vést až k trestnímu stíhání.

Klimatizace by měla být nainstalována do 124 tramvají 15T ForCity. Původně bylo plánováno, že s rekonstrukcí se začne letos v srpnu. Již klimatizované tramvaje jsou pro cestující snadno rozeznatelné díky žlutému pruhu na přední masce. 

Podle primátora Zdeňka Hřiba se musí koalice vypořádat s řadou chybných historických okolností. „Jedná se o spor mezi Prahou Sobě a Spojenými silami v DPP o rozdělení odpovědnosti mezi městskou radou a managementem DPP u kontroverzních projektu. V pondělí na radě se to řešit nebude, protože Praha sobě upravuje původní návrh a ještě se povede diskuze o konkrétních detailech na pracovních setkáních. Jinak se nic neschválilo. Základním problémem je vendor lock vytvořený v době nákupu tramvají předchozím managementem DPP. S následky takovýchto chybných historických rozhodnutí se budeme v Praze ještě nějaký čas potýkat,“ uvedl Hřib pro Echo24.

Představenstvo DPP plán schválilo poté, co si nechalo vypracovat posudek od ČVUT, který řešil, zda může klimatizaci dodat a namontovat do tramvají jiný dodavatel než Škoda Transportation. Podle posudku ČVÚT je sice možné, aby klimatizaci dodal někdo jiný, ale znamenalo by to další náklady. „Nejdůležitějším závěrem posudku je konstatování, že DPP nevlastní výrobní dokumentaci tramvají 15T, která je nutná pro případné úpravy a zásahy do konstrukce. Montáž jednotek je bez souhlasu Škody Transportation problematická a téměř neproveditelná,“ uvedl již dříve pro server zdopravy.cz mluvčí DPP Daniel Šabík.

S Marvanovou souhlasí i předseda zastupitelského klubu Jiří Pospíšil. „Na klubu jsme došli k závěru, že takhle velká zakázka za 400 miliónů korun, o které by navíc mělo rozhodnout vedení dopravního podniku, se tak trochu alibisticky přesouvá na radu hlavního města Prahy, to znamená politiky. Důvod našeho negativního postoje je, že ta soutěž měla být řádně vysoutěžena ve výběrovém řízení a měl by o tom rozhodovat dopravní podnik. Ne že se věc přesune na politiky, kteří o tom nemají povědomí, a kteří to pouze formálně odsouhlasí,“ vysvětlil pro Echo24.

Čtěte také: Pospíšil: TOP 09 nemá být ryze konzervativní strana, nesmíme přijít o pražské voliče

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články