Legendární žabotlam má před sebou poslední den ve službě

Poslední jízda historického vlaku

Legendární žabotlam má před sebou poslední den ve služběNOVÉ
Žabotlam na trati u Říčan Foto:

Foto: I, Radouch, CC BY 2.5, Wikimedia commons

1
Svět

Pantograf zvaný žabotlam dnes česká poslední jízda v ostrém provozu. Poslední jednotka elektrických vlaků řady 451/452 jezdila na trati z pražské Libně do Roztok u Prahy. Ze Šumperka navíc současně přijede do pražské Libně z muzea další pantograf.

Muzejní pantograf vyrazí ze Šumperka ve 13:45 a při cestě do Prahy zastaví v Zábřehu na Moravě, Pardubicích a Kolíně. Do pražské Libně by měl dorazit po zhruba čtyřhodinové cestě. Zde budou mít železniční nadšenci možnost vidět a fotografovat vedle muzejního vlaku ze Šumperka i pantograf, který byl dosud v provozu. V expresu ze Šumperka bude podle Českých drah platit běžný tarif včetně slev a komerčních nabídek.

O den později oba vlaky pojedou společně do Chomutova, kde bude žabotlam po vyřazení z provozu vystaven v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Pro sobotní cestu nabízejí dráhy speciální jízdné.

České dráhy plánují dočasně nahradit vyřazený pantograf například motorovými vlaky RegioNova. O další budoucnosti trati rozhodne nynější tendr na její provoz po roce 2019. Ostatní pantografy byly vyřazeny už před časem a postupně nahrazeny jednotkami CityElefant.

Pantografy, vlaky ze 60. let minulého století, výrazně překročily původně plánovanou životnost. Vyráběny byly ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62. Postupně se objevily v provozu po celé zemi, jejich stěžejním místem se stala Praha a její okolí.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Zeman pojede v létě za Kiskou. Na Slovensko dorazí společně historickým vlakem

VIDEO: Dobrodruh našel v lese 400 metrů dlouhý opuštěný rychlovlak