„Západ vykastroval člověka.“ Ruský režisér v manifestu líčí úpadek západního světa

KRITIKA PROGRESIVISMU

„Západ vykastroval člověka.“ Ruský režisér v manifestu líčí úpadek západního světa
Protesty Black Lives Matter ve Francii v létě minulého roku. Foto: Reuters
Svět

Evropa neunesla šok z nacismu a vykastrovala člověka, zlikvidovala jeho složitost. Manifest ruského divadelního režiséra Konstantina Bogomolova o etickém úpadku západní společnosti vyvolal bouřlivou debatu. Zatímco někteří s jeho názory souhlasí, podle kritiků se jen přidává do tábora propagandy vládnoucí ruské moci.

V manifestu, který zveřejnil list Novaja Gazeta a přečetlo ho přes půl milionu lidí, kritizuje Bogomolov Západ v souvislosti s progresivismem, aktivismem na sociálních sítích či hnutím Black Lives Matter, které podle něj ukázalo, že má tento vývoj i podporu státních orgánů. Ukazují podle něj na západní krizi, která má příčinu v šoku, který vyvolal v Evropě nacismus.

Strach z ničivé síly v člověku a neschopnost se intelektuálně i duchovně vyrovnat s nacismem podle něj vedly západní svět k „vykastrování“ složitého člověka, kterého staletí formovalo křesťanství a pro kterého je přirozená jak temná, zvířecí stránka, tak i ta „andělská“. „Evropa se rozhodla vykastrovat složitého člověka. Vykastrovat jeho temnou přirozenost, navždy uvěznit jeho démony,“ píše Bogomolov.

Podle Bogomolova Západ bojuje s člověkem jako komplexní a těžko zvladatelnou energií a v tomto boji deleguje funkce soudů či vyšetřovatelů na společnost. Sociální hodnoty se podle něj staly novou Zdí nářků a každý může od „nového Boha“, progresivní společnosti, žádat zvláštní společenský status, přidání svých strachů či nemocí na nový seznam „etického UNESCO“. Kdo s tím vyjádří nesouhlas a řekne, že je nemoc léčitelná, stane se pak podle Bogomolova obětí mocného represivního stroje, veřejného mínění.

Ideálním nástrojem pro „novou represivní mašinu“ se podle něj staly sociální sítě a jejich pomocníky „spořádaní“ aktivní občané, kteří sice nenosí uniformy, ale mají tajnou vášeň pro násilí a stádní instinkt. Ačkoliv nemají žádná zákonná práva, uzurpují si právo morální, s kterým zneužívají strachu člověka z toho, že zůstane sám proti všem.

Západ je podle něj v současnosti jako „zločinec, který prošel chemickou kastrací a lobotomií“. Označuje ho za nový „etický reich“, který má svou ideologii nové etiky. Zatímco v minulosti zde byl nacionální socialismus, před námi je etický socialismus, píše režisér v manifestu. Tradiční totalitní režimy potlačují svobodu myšlení, nový netradiční totalitarismus šel dál a chce kontrolovat lidské emoce, dodává s tím, že Rusko není na chvostu pokroku, mělo by se od této cesty naopak odpojit a budovat Evropu „zdravého člověka“.

Text vyvolal kritickou odezvu na sociálních sítích i na serveru samotného listu Novaja Gazeta. Kritici například poukazují na ekonomické či společenské problémy v samotném Rusku či na podobnost s názory „propagandisty moci“. V reakci na manifest vyšla v listu například reakce dalšího režiséra Ivana Vyrypajeva, který reaguje z pozice člověka žijícího přes deset let v Polsku.

Podle něj má Bogomolov zkreslený pohled, jelikož nemá příliš vlastních zkušeností s reálným životem na Západě a události, kterými Bogomolov argumentuje, jsou jen součást přirozeného evolučního vývoje, který reaguje na skutečné problémy ve společnosti. Podle něj je za Bogomolovým manifestem narcismus a také připojení k táboru propagandistů, mezi kterými jmenuje například šéfredaktorku Russia Today Margaritu Simonjanovou.