Slevy na jízdné stály už 7 miliard. Jen tak se nezruší, i když zájem o cestování padá

SLEVY NA JÍZDNÉ

Slevy na jízdné stály už 7 miliard. Jen tak se nezruší, i když zájem o cestování padá
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
Domov

Ladislav Šustr

Slevy na jízdné pro důchodce a studenty se před volbami jen tak nezruší, i když stojí kasu v době krize několik miliard korun. Benefitu, který byl zaveden v době Babišovy první vlády bez důvěry, se nechce vzdát hnutí ANO spolu se sociální demokracií. Státní kasu přitom stálo zavedení slev za rok a půl více jak sedm miliard korun. Se slevami nesouhlasí velká většina opozice, podle které by se peníze měly spíše investovat do zabezpečení železnic kvůli častým nehodám.

Slevy pro seniory a studenty jsou mnohými přijímány jako kontroverzní krok, kterým si chtěl premiér Andrej Babiš naklonit na svou stranu důchodce. Ekonomicky totiž nedávají žádný smysl a senioři předtím mohli využívat některé výhody, které jim přepravní společnosti nabízely. Babiš přesto po vzoru Slovenska slevy zavedl a v minulém roce to zatížilo státní kasu 5,7 miliardami korun.

V letošním roce přitom o cestování není tak velký zájem. Hlavním důvodem je příchod koronavirové krize, kdy bylo několik měsíců obtížné samotné cestování a vysoké školy byly pro studenty zavedeny v distanční výuce. I proto se prvním pololetí částka srazila na 1,8 miliardy. Jedním z důvodů je také fakt, že se kritéria pro vyplácení slev na začátku letošního roku zpřísnila a ministerstvo financí tím vyslalo jasný signál, že chce na přepravních společnostech ušetřit.

Také kvůli koronaviru byl rozpočet na slevy osekán o 1 až 1,5 miliardy korun. „A to z důvodu očekávaných nižších výdajů daných cestováním v době covidu,“ řekl pro Echo24 František Jemelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Poslední červnová data ukazují, že největší částku získaly státní České dráhy, kdy si přišly na 137 milionů korun. Druhým v pořadí je společnost Regiojet podnikatele Radima Jančury, která vyinkasovala 26 milionů korun. Z autobusové dopravy obdržela největší částku Janučurova Student Agency s osmi miliony korun.

Vlaky ČD, a.s.
137 782 111,70
Regiojet, a.s.
26 018 488,28
LEO Express a.s.
7 552 359,25
ARRIVA Vlaky s.r.o.
2 090 663,64
GW Train Regio a.s.
1 872 484,11
Autobusy STUDENT AGENCY, s.r.o.
8 346 829,00
ČSAD VSETÍN, a.s.
7 294 622,00
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o.
7 136 329,54
ARRIVA MORAVA, a.s.
6 745 384,00
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY, a.s.
6 126 075,05
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Podle kritiků by slevy měly co nejdříve skončit. „Slevy na jízdné byl zcela nekoncepční a nepromyšlený krok. V prosinci 2017 při sestavování rozpočtu s nimi nikdo nepočítal, o 4 měsíce později na ně tam ministerstvo dopravy muselo hledat zdroje i v kapitolách mimo resort dopravy. Systém nebyl nijak chráněn proti šroubování základních cen a vydávání fiktivních dokladů. To první vyřešilo loňské zastropování cen vzhledem k tarifním pásmům ČD, druhý problém zůstává neřešen a představuje tak díru do rozpočtu,“ řekl pro Echo24 místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti).

Podle něj by slevy v budoucnu mohly být vázány na vznikající jednotný tarif. „Kromě toho se ale domnívám, že slevy na jízdné v prvé řadě vůbec nepatří do rozpočtu ministerstva dopravy, kde pak zkreslují ukazatele toho, kolik investujeme například do výstavby infrastruktury. Jde čistě o sociální dávku a měla by být převedena do rozpočtu ministerstva práce a sociálních věcí,“ dodal Polanský.

Negativní hlasy zaznívají i v Občanské demokratické straně, kde by raději viděli peníze v jiných kapitolách. „Od začátku říkáme, že s jízdným zdarma nesouhlasíme. Je to zbytečné rozhazování peněz, že kterých bude mít prospěch jen úzká skupina lidí. Místo nesmyslných dárků mohla vláda přidat peníze například seniorům nižšími penzemi, nebo je investovat do zabezpečení železnic, což je vzhledem k počtu nehod více než nutné,“ řekl člen dopravního podvýboru Stanislav Blaha (ODS).