Ministr Plaga chce změnu maturit. Plánuje zavést dvě úrovně matematických testů
Maturitní zkouška
Ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) by chtěl do podzimu vypracovat návrh změn ve státních maturitních zkouškách. Vycházel by z výsledků debaty, kterou chce nyní otevřít. Řekl to v České televizi v Otázkách Václava Moravce. Novela zákona by podle Plagy mohla zavést například dvě úrovně maturity z matematiky a omezit státní maturitu z češtiny jen na didaktický test. Pokud by změny schválila Sněmovna, mohly by se týkat maturantů, kteří půjdou ke zkoušce na jaře 2020.
Plaga tento týden oznámil, že chce diskutovat o podobě maturit a o nastavení jejich otázek a odpovědí. Řekl to poté, co se kvůli chybám v letošních přijímacích i maturitních testech rozhodl odvolat z funkce ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiřího Zíku. „Na podzim bych chtěl mít jasno o podobě (maturit) a pak by to šlo do legislativního procesu,“ uvedl dnes Plaga. Konečná podoba návrhu by podle ministra měla vycházet z výsledků odborné diskuse.
Plaga by chtěl změnit ustanovení o maturitě z matematiky, která má být od roku 2020 povinná pro gymnázia a lycea a o rok později pro všechny ostatní. Jedna úroveň této zkoušky podle něj nemůže vyhovovat všem. „Buď bude příliš nízko, pak studenti budou mít maturitu, ale ta nebude vyhovovat požadavkům na další vzdělání, nebo bude zase moc vysoko a pak budeme mít spoustu problémů s žáky s neukončeným vzděláním,“ řekl.
Písemky z češtiny by se nemusely opravovat centrálně
„Řešení může být rozdělení na matematiku a matematiku plus nebo mistrovskou zkoušku a matematiku maturitní,“ uvedl. Sám by se přikláněl k zavedení dvou úrovní maturity z matematiky, která by jinak podle něj měla zůstat povinná. Ministr dnes také zopakoval, že by se podle něj písemné práce z češtiny nemusely opravovat centrálně. Již v úterý uvedl, že by považoval za rozumné stažení maturit jen na didaktické testy.
Současné nastavení maturit kritizuje řada učitelů i dalších odborníků na vzdělávání. Poukazují na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí. Podle senátora Jiřího Růžičky, který je zároveň ředitelem gymnázia Jana Keplera v Praze, je proto třeba jednat také o tom, zda je maturita potřebná na všech typech škol. Domnívá se, že na učilištích by byla vhodnější mistrovská zkouška.
U maturity z češtiny i matematiky uspělo letos méně studentů než loni. Didaktický test z češtiny nezvládlo letos 10,4 procenta maturantů, tedy o 0,7 procentního bodu víc než loni. Z matematiky propadlo 22,3 procenta maturantů, což je o 0,6 procentního bodu víc než loni.