Tradiční koncepce radosti od BMW

AUTO

Tradiční koncepce radosti od BMW
BMW M4. Foto: Ondřej Kroutil
12
Auto

Hledat funkční zábavné velké kupé s pohonem zadních kol, dostatečným výkonem a hlavně manuální převodovkou je složité jako hledání múzy za tvůrčí krize. Ale i to je možné – důkazem je základní M4. Aktuální generace BMW řady 4 je velmi povedená – s výborným podvozkem i technikou. Vlastně je jedno, jestli preferujete kabriolet, nebo se třeba nestydíte za naftovou verzi, vždycky dostanete sice dost vyzývavý, ale zato velmi funkční celek.

BMW M4.
BMW M4. Foto: Ondřej Kroutil

Co se týče vrcholných verzí tradičně značených písmenem M, existují zatím tři: základní provedení s manuální převodovkou, výkonem 480 k a pohonem zadních kol, verze Competition (automat, 510 k, pohon zadních kol) a Competition xDrive (automat, 510 k, pohon všech kol M xDrive). Pokud si chcete ještě (kvůli ekodiktátu z Bruselu možná naposled) vychutnat skutečný požitek z řízení sportovního kupé s tradičním uspořádáním pohonu, tedy benzinovým motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, tak právě základní M4 je to pravé.

Možná že vzhled před časem způsoboval určité kontroverze, ale měsíce plynou rychle a dnes stačí zmínit, že naživo je vůz proporčně i detailně mnohem přitažlivější, než dokážou zachytit fotografie. Pozornost zejména mladšího publika je zajištěna všude, v málokterém autě uděláte tolik radosti dětem. Zejména když aktivujete sportovní režim a výfuk začne produkovat sytý – ač malinko vyumělkovaný – zvuk, odpovídající potenciálu pod kapotou. A zejména když se umíte rozjet s rozevlátou zádí, což jde v případě M4 snadno.

Příplatkové karbonové skořepiny testované verze sice skvěle drží tělo, přesto je nedoporučujeme, pokud chcete vůz využívat i jinde než při víkendových hrátkách na okruhu. Vystupování z nich vyžaduje obratnost a stejně se každou chvíli o něco praštíte (viz karbonový výstupek uprostřed sedáku, práh, střechu…, vlastně cokoli). Leč řidičská pozice je skvělá, s akorát rozmístěnými pedály a řadicí pákou pěkně po ruce. Ovladač veškeré radosti z jízdy vypadá už 20 let stejně, ale to nevadí. I chod šestistupňové převodovky je u BMW snad už kolorit, stále stejně tuhé, dlouhé dráhy se zadrhnutím přes neutrál. Jenže to vše je součástí onoho ryzího zážitku, o kterém sice většina autíčkářů sní, ale málokdo ho umí prožít.

Řadový šestiválec S58B30T0 je skvostný třílitrový motor se dvěma turbodmychadly, který ze sebe se stoupajícími otáčkami dává snad i duši. Když si troufnete svižně odřadit až před omezovačem v 7300 otáčkách, znamená to dvě věci – zaprvé jste za hranicí rychlostních limitů, tudíž i zákona, zadruhé máte odvahu. Motor je šperk a platí to posledních šest let, kdy je do M aut montován. Čím jedete rychleji, tím radostněji předává svůj potenciál a tím lépe se ovládá.

Pokročilý podvozek opět překvapuje tím, jak efektivně dokáže těžké kupé (váží kolem 1,8 tuny) zesměšňovat zákeřnost nerovností domácích silnic. A přitom je krásně poddajný, ne tolik ultimativní jako u verze Competition, ale též hravý a citlivý. Řízení přes tučný věnec volantu zase dokazuje, že když se chce, tak ho i s elektrickým posilovačem lze naladit přívětivě. Samotná dynamika na okreskách sice připomene horskou dráhu, ale pak je tu schopnost řízených smyků. Motivaci nabízí aplikace Drift Analyzer a hlavně Michelin Pilot Sport 4S. Nejlepší sportovní pneu současnosti jsou úžasné, pokud jsou zahřáté. Pak drží tak, že vám přetížení v zatáčkách bude závidět i Martin Šonka z Red Bull Air Race. Podobně to mají příplatkové karbonové brzdy – když se čelisti zakousnou do zahřátých kotoučů, krev se vám nahrne do očí.

M4 není o velikosti zavazadlového prostoru nebo o tom, jak obtížně se leze na zadní sedadla nebo kolik žere (rozpětí je od nějakých 7 litrů přes dlouhodobých 14,4 až po 25 plus při ostré jízdě), ale o statusu. Jako manifest skutečně řidičského auta funguje základní verze naprosto přesvědčivě. Jen si vyberte jinou barvu, ušetřete za nesmysly a místo tří se dostanete na slušných 2,5 milionu Kč.

Plusy:

Velký mezigenerační posun, možnost manuálu, hravost.

Minusy:

Nastupování na zadní sedadla, až moc displejů.