Ze zpoždění vlaků se stalo pravidlo. Rychlejší jízdní řády se jen tak nevrátí
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Cestující se na hlavních vlakových tratích musí už delší dobu obrnit proti prodlouženým jízdním řádům, kromě nich je však čekají také značně pravidelná zpoždění. Ta přitom dosahují i desítek minut a podle dopravců je způsobují z většiny výluky kvůli opravám. Podle Správy železnic to tak ale není vždy. Situace se v každém případě jen tak nezmění, například na trase Praha – Ostrava se s návratem k původním cestovním dobám počítá až za rok a půl.
Zatímco dříve Pendolino zvládalo trasu mezi hlavním městem a Ostravou i pod 3 hodiny, dnes už je to téměř o půl hodiny déle. Obdobě se protahuje i příjezd do Olomouce. I tady zvládlo Pendolino dříve 250 kilometrů lehce pod 2 hodiny. Se změnou jízdního řádu v prosinci minulého roku se cesta protáhla na 2 hodiny a 22 minut. Čas jízdy se pomalu prodlužuje už několik let po sobě, vždy o několik málo minut.
Ani prodloužení jízdních řádů však často nestačí a lidé se potýkají s pravidelnými zpožděními, která se mohou natahovat i na desítky minut. „V poslední době už raději volím dřívější spoje,“ řekla deníku Echo24 Petra M., která jezdí pravidelně alespoň jednou týdně vlakem mezi Prahou a Ostravou. Podle ní jsou v poslední době pravidelná zpoždění i kolem půl hodiny.
Velké výluky na trati mezi Prahou, Olomoucí a také Brnem začaly v loňském roce. Správa železnic tehdy zahájila na řadě úseků velké rekonstrukce, které prodloužily jízdní dobu části vlaků o desítky minut, další pak byly odkloněny po náhradních trasách nebo nahrazeny autobusy. Opravy, které zahrnují například rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, zabezpečovacích zařízení i sanaci některých úseků, jsou podle správy nutné kvůli zvýšení kapacity jednotlivých úseků a bezpečnosti provozu na nich. Na některých částech by doprava měla také zrychlit.
Podle dopravců za zpožděními stojí z většiny právě výluky. „Výluková činnost pořád pokračuje a dokud se nedokončí koridor směrem do Brna přes Blansko, což má trvat ještě skoro rok, budou tam pořád velké problémy. Ať už v dopravě směrem na Brno, tak i v mezinárodní dopravě, protože tudy vede hlavní koridor směrem na Slovensko nebo na Maďarsko,“ řekl deníku Echo24 mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. V létě podle něj navíc mohou přibýt údržby na tratích či drobné opravy.
Podle Správy železnic se plnění jízdního řádu v celé síti v posledních letech zvyšuje a mírně rostlo i nyní za realizace staveb na nejvytíženějších tratích. V posledním roce se tak plnění dostalo téměř na 91 %. „V rámci jednotlivých tratí, kde probíhají práce, může být podíl zpoždění pochopitelně vyšší,“ uvedl pro deník Echo24 mluvčí správy Dušan Gavenda.
Vlaky mezi Prahou a Brnem odklání správa trasou přes Havlíčkův Brod kvůli modernizaci trati v úseku Brno – Adamov – Blansko, kde je zastavený provoz. V případě trasy z hlavního města přes Olomouc a do Ostravy pak podle Gavendy vlaky z tzv. 1. železničního koridoru odklonit nelze. „Do jízdních dob se tak promítají dopady stavebních prací a výluk v modernizovaných úsecích Poříčany – Velim (respektive krátkodobě v srpnu během opravy traťových kolejí až po Kolín), Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí a modernizace železničních uzlů Pardubice a Přerov,“ dodal Gavenda. Práce na přerovském uzlu mají trvat do konce roku, v případě úseku Poříčany – Velim do srpna.
Tyto termíny však patří k těm optimističtějším, další modernizace a rekonstrukce mají trvat až do července příštího roku. „Návrat k přibližně původním cestovním dobám mezi Prahou a Ostravou se předpokládá od konce příštího roku, s jízdním řádem pro rok 2024,“ uvedl Gavenda.
Na rozdíl od dopravců však podle Správy železnic v některých případech nejsou za zpoždění zodpovědné práce na železnici. „V případě zmiňované trasy Praha – Ostrava byly plánované výluky v prvním čtvrtletí letošního roku příčinou pouze cca třetiny vzniklých zpoždění. Z největší části byla zpoždění způsobena mimořádnými událostmi, případně zpoždění vzniklo technickými či provozními komplikacemi na straně dopravců,“ uvedl Gavenda.