Evropské hliníkárny krizi nezvládají a zavírají jedna po druhé. Zbývá dovoz z Ruska a Číny

ENERGETICKÁ KRIZE

Evropské hliníkárny krizi nezvládají a zavírají jedna po druhé. Zbývá dovoz z Ruska a Číny
Hliníkárny mají velký problém. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika

mar

Rostoucí ceny energií doléhají na evropské výrobce hliníku už od konce minulého roku, ale letos s ruskou invazí a novými astronomickými cenami se krize v tomto odvětví ještě prohloubila. Řada hliníkáren zavřela, další se chystají, jiné se snaží přežít za případné pomoci státu. To vše vede k paradoxu, stoupající závislosti na Číně, od které se chce Západ tlačený Spojenámi státy odpoutat. O problému hroutícího se průmyslového odvětví píše francouzský server Euroactiv.

Hliníkárenský průmysl je extrémně energeticky náročný a do značné míry závislý na cenách elektřiny. Představitel francouzské Federace Aluminium France Cyrille Mounier otevřeně říká, že primární výrobu hliníku nelze zastavit na déle než 2 hodiny, jinak by byl zrušen celý výrobní řetězec. Uzavření takového závodu je v tomto sektoru bolestivé rozhodnutí, protože jeho opětovné spuštění může stát několik milionů eur. Přesně to se však na konci září chystá udělat hlavní slovenský výrobce hliníku Slovalco, vlastněný norskou společností Norsk-Hydro. Není jisté, zda bude někdy Slovalco schopno obnovit svou činnost. Psali jsme o tom zde.

Stejné rozhodnutí učinil v neděli Aldel, jediný nizozemský primární výrobce hliníku. Největší východoevropský výrobce hliníku, rumunská Alro Slatina, která je také největším spotřebitelem elektřiny v zemi, oznámila uzavření tří ze svých pěti výrobních linek už na konci roku 2021. Letos na začátku léta oznámil uzavření také nizozemský výrobce zinku Nyrstar. V příštích týdnech se očekává uzavření dalších evropských hliníkáren.

Od října 2021, kdy ceny energie začaly růst, byla Evropa nucena uzavřít nebo zastavit polovinu své primární produkce hliníku, což představuje přibližně 1,1 milionu tun. Hliník je materiál strategického významu pro evropské hospodářství, protože se používá v kritických odvětvích, jako jsou lékařské a potravinářské obaly, zvlášť důležitý je v automobilovém průmyslu. Uzavření výrobců hliníku a dalších hutí bude mít proto dalekosáhlé důsledky pro evropskou ekonomiku.

Jak uvedla ve středu agentura Reuters, navzdory silné rétorice a sankcím zvýšila Evropská unie mezi březnem a červnem dovoz surového hliníku z Ruska o 13 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Ale to nestačí. Pro ředitele továrny Slovalco Milana Veselého to není překvapením. "Zastavení výroby znamená, že Evropa bude nucena dovážet hliník ze zemí, jako je Čína ," řekl s tím, že zatímco slovenská továrna byla jednou z "nejzelenějších" na světě, hliník z Číny je mnohem „špinavější.“ Evropský dovoz hliníku z Číny se od loňska již téměř zdvojnásobil.

Těžbě komodit v současnosti dominuje hrstka hráčů, přičemž monopol v několika sektorech má zejména Čína. To vedlo k problémům v loňském roce, kdy Čína snížila výrobu hořčíku, základní suroviny pro hliníkový průmysl, což významně ovlivnilo Evropu, která v té době byla na Číně závislá na hořčíku z 93 %. Ačkoliv se Spojené státy snaží, aby se Západ odpoutal od závislostí na Číně, při současném vývoji se tak Evropa stává závislá na Pekingu v další komoditě, v primární produkci hliníku.