Lexus UX: Luxus v kompaktním balení
Lexus UX
Lexus se už dostatečně zapsal v oblasti velkých i středních SUV, a jelikož model NX už se také dostal do povědomí, nastal čas jít o segment níž. Právě zde má za úkol zaujmout model UX. Zástupci japonské značky už mohou prohlásit, že evropským zákazníkům nabízejí kompletní sestavu vozů pro nejrůznější využití. Chybí sice malé městské vozítko, ale model CT je velký jako Golf a tuhle úlohu splní hravě. A navíc se nehodí, aby prémiová značka, jako je Lexus, vyráběla minivozítka do města. Od toho jsou tu jiní.
Každopádně s modelem UX, jenž je prvním vozem stojícím na nové globální platformě GA-C, šel Lexus níž než dosud – stojí totiž pod modelem NX. Opět jde o dynamický, velmi svérázný model, zpochybňující zažité představy. Odvaha v oblasti designu se značce Lexus upřít rozhodně nedá. A to je dobře. Platformu pro kompaktní vozy už koncern Toyota/Lexus použil u modelu Toyota CH-R, ovšem v případě Lexusu je ještě výrazně přepracovaná.
Velmi přitažlivě je stvořen i interiér vozu. Samozřejmě není třeba pochybovat o výběru materiálů, o jejich kvalitě, o rozmístění jednotlivých prvků a celkově příjemném pocitu, který usednutí do skutečně pohodlných sedadel modelu UX vyvolává. U Lexusu se na vnitřní atmosféru a váš pocit hodně soustřeďují – inspirací pro hranice mezi vnějším a vnitřním prostorem hledejte u japonských verand zvaných engawa.
Střed palubní desky vyplňuje velký displej, ovládaný opět konceptem Lexus RTI, ovšem pod ním jsou úhledně umístěná tlačítka určená k ovládání základních věcí, mezi něž patří například topení. Jak už je u moderního multifunkčního vozu běžné, nechybí ani celá armáda elektronických vychytávek, které méně zkušeným řidičům pomohou vyřešit vznikající krizovou situaci a zároveň jsou nastaveny tak, aby ty zkušenější při jízdě nerušily. Mezi technické highlighty patří skvělá 3D kamera pro parkování.
UX nabízí vzadu trochu méně prostoru pro nohy, ovšem to se vzhledem k velikosti vozu dá čekat. Podvozek je tvořen vpředu vzpěrami McPherson a vzadu nezávislým systémem, využívajícím víceprvkové zavěšení. To vše, společně s velmi nízkým těžištěm (594 mm), přispívá k tomu, že UX je ve městě komfortní a agilní (a nečekaně přehledný), ale zároveň nezklame ani při rychlejší jízdě zatáčkovitými pasážemi. Jízda je skutečně pohodlná, vnitřní odhlučnění odpovídá úrovni značky (což znamená, že při jízdě je skutečně klid a ticho) a hřebenové řízení s mechanickým posilovačem je nastaveno příjemně a nerušivě, ale zároveň reaguje na změny dostatečně rychle.
Lexus UX je nabízen v několika verzích, ale naftu logicky pod kapotou nečekejte. Ta základní je označena 200 a využívá služeb nového dvoulitrového motoru bez přeplňovaní, který z objemu 1987 cm³ nabízí výkon 171 k a 205 Nm točivého momentu, což při hmotnosti kolem 1,5 tuny znamená zrychlení na stovku za 9,2 s.
Zbývající dvě varianty v nabídce jsou hybridní. První z nich je 200h, opět se stejným motorem, pracujícím v Atkinsonově cyklu, ovšem vybaveným navíc elektromotorem. Tento systém o celkovém výkonu 178 koní je nabízen buď s pohonem předních, nebo všech kol. V případě modelu 4x4 e-Four ovšem na zadní kola nepřenáší točivý moment kardan, nýbrž zde pracuje elektromotor. Čtvrtá generace hybridního ústrojí (který bude zřejmě nejžádanější, ostatně Lexus prodává většinu svých vozů s hybridním pohonem) vyniká také nízkou spotřebou. Verze 250h e-Four si reálně vystačí s 5,2 litru na 100 km ve městě, do šesti litrů jezdí všude. Když se budete hodně snažit, zvládnete klidně 4,5 litru… Velmi dobré hodnoty.
Lexus nyní podporuje prodej nového modelu tím, že na prvních 50 vozů dává výrazné slevy. Díky nim můžete základní model UX 200 Elegance koupit za velmi příjemných 799 000 Kč (zvýhodnění 110 000 Kč), přičemž vrcholná verze UX 250h e-Four Luxury stojí 1 279 000 Kč. Dobré ceny!
Plusy:
Komfort, interiér, hladké pohonné ústrojí.
Minusy:
Méně místa na nohy vzadu, ovládání systému RTI.
Foto: Lexus