MHD za císaře pána. Legendární autobus spojoval Malou Stranu a Pohořelec

První autobusová doprava

MHD za císaře pána. Legendární autobus spojoval Malou Stranu a PohořelecNOVÉ 1
Domov
Ladislav Šustr
Sdílet:

Byly poruchové a nejezdily každý den. Přesto se vůz značky Laurin a Klement stal jedním z průkopníků autobusové dopravy v Praze. První linka byla nasazena na nezvyklou trasu, tedy od Malostranského náměstí přes Nerudovu ulici a kolem Pražského hradu až na Pohořelec. Psal se rok 1908. 

Dnešní autobusová linka na stejné trase by měla velké problémy s davy turistů, které lemují okolí Nerudovy ulice. Praha však nemohla kvůli velkému sklonu vystavět na Pražský hrad koleje, i když byl vypracován projekt ozubnicové parní tramvaje. Rozhodlo se tak, že problematickou trasu bude obsluhovat autobusová doprava, jejíž trasa bude 1,6 kilometrů dlouhá a bude mít devět zastávek. Provozovatelem se staly pražské Elektrické podniky, které na obsluhu trasy objednaly čtyři stroje.

Objednávku autobusů si měl podnik převzít na Štědrý den roku 1907. Ani jeden ze čtyř vozů však nedorazil. Slavnostní uvedení do provozu se autobusy dočkaly až 7. března 1908 v osm hodin ráno. Původně trasu obsluhoval český autobus Laurin Klement a italský Fiat. Poté, co dorazil i francouzský Aries a německý Gaganeau, byla trasa prodloužena přes Karlův most až na Křižovnické náměstí.

Provoz autobusů však nebyl idylický. Velmi často docházelo k poruchám a stávalo se, že na trase nebyl žádný z vozů. Velmi často také docházelo k nehodám.

Po nehodě italského Fiatu, kterému se přetrhl hnací řetěz při jízdě dolů Nerudovou ulicí, byla autobusová doprava z bezpečnostních důvodů přerušena. Zpátky do provozu se autobusy už do hlavního města vrátily až v polovině roku 1925.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: V Praze testuje dopravní podnik hybridní autobus. Baterie mají ušetřit třetinu nafty

Řidiči autobusů mají počítat uprchlíky, které převážejí

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články