Rusko obnovilo výrobu automobilů Moskvič. Přestávka trvala dvacet let

OBNOVENÍ VÝROBY

Rusko obnovilo výrobu automobilů Moskvič. Přestávka trvala dvacet let
Vůz by měl vypadat jako kompaktní crossover Sehol X4 vyráběný čínskou firmou JAC, známý také jako JAC JS4. Foto: JAC
3
Svět

Rusko ve středu po dvacetileté přestávce obnovilo výrobu automobilů značky Moskvič, známé ze sovětské éry. Vyrábí se v bývalém závodě francouzské automobilky Renault v Moskvě. Oznámil to ve středu výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu.

Renault prodal v květnu ruskému státu svůj většinový podíl v automobilce Avtovaz, podle médií zřejmě za jeden rubl, ale s šestiletou opcí, že jej může znovu odkoupit. Moskevský závod, nyní přejmenovaný na Moskevský automobilový závod Moskvič, Renault prodal za další rubl.

„První vozy Moskvič sjedou z výrobní linky v prosinci 2022,“ uvedl Kamaz. „Prvním modelem bude Moskvič 3,“ cituje ze sdělení automobilky agentura Reuters.

Letos se má v závodě vyrobit jen 600 vozů. Obnovení výroby tak pravděpodobně nezmění chmurné vyhlídky celého odvětví. Roční prodej aut v Rusku by měl v letošním roce poprvé v novodobé historii činit méně než jeden milion.

Cílem je zvýšit výrobu v závodě na 100.000 aut ročně, některé automobily by měly být elektrické. Uvedený počet je však hluboko pod průměrem výroby v odvětví, kde se pohybuje mezi 200.000 až 300.000 vozy ročně. Například americká automobilka Tesla ve svém závodě v Šanghaji vyrobí zhruba 22.000 vozů týdně.

Zatímco poslední auto Moskvič byl sedan nebo hatchback, model Moskvič 3 je crossover hatchback s benzinovým motorem, automatickou nebo manuální převodovkou, koly z lehkých slitin, LED světlomety a velkým centrálním dotykovým displejem. Fotografie vozu ukazují, že vypadá jako kompaktní crossover Sehol X4 vyráběný čínskou firmou JAC, známý také jako JAC JS4. Agentura Reuters s odvoláním na své zdroje už dříve uvedla, že k výrobě obnoveného vozu Moskvič bude využita designová, inženýrská a výrobní platforma čínské automobilky JAC.

Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovaly zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Kamaz a vláda vytvořily nové dodavatelské řetěze, ale podrobnosti nezveřejnily.

Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991. Moskvič má kořeny ve vozech považovaných za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce se auta začala vyrábět pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je nyní v Rusku stále registrováno přibližně 200.000 moskvičů.