Byla to Zemanova kampaň. Vydavatel knihy dostal pokutu za billboardy
financování prezidentské kampaně
Pokuta 40 000 Kč byla udělena nakladatelství Olympia, které před prezidentskými volbami vydalo a na billboardech propagovalo knihu rozhovorů s prezidentem Milošem Zemanem. Podle Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí se nakladatelství umístěním propagačních billboardů zapojilo do předvolební kampaně, aniž by náklady na reklamu zveřejnil na prezidentově transparentním účtu. Informaci přinesl iRozhlas.cz. Jde o jednu z nejvyšších pokut za dobu fungování dohledového úřadu.
Loni vydaná kniha rozhovorů s Milošem Zemanem je již druhou, kterou nakladatelství vydalo. První z nich vyšla v roce 2016 a podle nakladatelství byla její propagace stejná. Vedení Olympie proto odmítá, že by v druhém případě šlo o volební kampaň. „Pořád si myslím, že to není pravda. To by nás museli pokutovat i za předcházející billboard. Ty dva se od sebe zas tak nelišily. Takže zvažujeme, že se odvoláme,“ řekl ředitel nakladatelství Karel Hejna pro server iRozhlas.
Opačný názor měli kontroloři z dohledového úřadu, kteří reklamu označili za hraniční a udělil nakladatelství pokutu. Úřad zadavatelům reklamy vytkl, že billboardy neobsahovaly informaci o zadavateli a zpracovateli reklamy a dále také to, že se výdaje neobjevily na volebním transparentním účtu.
Vydavatelství se ani neregistrovalo jako třetí osoba, což je dle nového zákona o financování kampaní zapotřebí. „Je víc než pravděpodobné, že náklady na billboardovou kampaň o hodně překročily limit, který by vydavatelství mělo, kdyby se řádně registrovalo jako třetí osoba. Což by byl jeden milion korun,“ cituje iRozhlas Jana Outlého z dohledového úřadu.
Outlý dále vyvrací argument, že nakladatelství přistupuje k propagaci všech knih stejně. Pokutovaný billboard obsahoval velký oficiální portrét prezidenta Miloše Zemana a dále výrazný nápis ‚Kniha prezidenta Zemana‘. „Navíc teď březnu vyšla u stejného vydavatelství obdobná kniha, má stejného autora, je také o Miloši Zemanovi, přitom žádnou ani zdaleka srovnatelnou propagaci nezaznamenáváme,“ doplnil pro iRozhlas kontrolor.
Hrad však podobně jako nakladatel trvá na tom, že taková opatření nebyla zapotřebí, protože Olympia nemělo s prezidentskou kampaní nic společného.
„Přístup tohoto úřadu považuji od počátku za mimořádně podivný a osobně se domnívám, že je politicky motivovaný,“ uvedl na Twitteru prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.
Pokutu, která nakladatelství hrozila, zákon určuje v rozmezí od 10 do 100 tisíc korun. Jde o novou právní úpravu, podle Outlého byl při stanovování výše pokuty zohledněn i fakt, že kampaň nebyla dosud sankcionována.„Museli jsme na druhou stranu zohlednit i fakt, že jde o novou právní úpravu a zatím neexistuje soudní judikatura řešící propojení propagace určitého produktu a volební kampaně,“ potvrdil iRozhlasu Jan Outlý.