Pozdvižení v Praze: U Prašné brány je kruhový objezd

ZMĚNA V CENTRU PRAHY

Pozdvižení v Praze: U Prašné brány je kruhový objezdAKTUALIZOVÁNO
Kruhový objezd u Prašné brány vzbudil na sociálních sítích vlnu ironických grafik a koláží. Foto: Grafika ze sociálních sítí
4
Domov

Echo24

Mezi Pražany nastal rozruch okolo kruhového objezdu u gotické Prašné brány na náměstí Republiky. S ním přišla radnice Prahy 1 s tím, že pomůže odlehčit dopravu v dalších částech centra. Nelíbí se ale magistrátu hlavního města ani lidem na sociálních sítích, kteří objezd pokládají za nevkusný. Přestože s ním nesouhlasí, magistrát nemá zákonnou možnost, jak křižovatku změnit.

Podle vedení Prahy 1 reprezentovaném především ODS byla dosavadní organizace dopravy v místě nelogická a nepřehledná a kruhový objezd situaci zlepší. „Opatření znamená výrazné omezení dopravní zátěže v Petrské čtvrti, ale i v Jindřišské a Panské, kudy auta směřující do Hybernské jezdila. Ta bude v následujících týdnech zobousměrněna a řidiči tak nebudou muset jezdit dalšími ulicemi centra,“ řekl radní Prahy 1 Richard Bureš.

Opatření podle něj souvisí s dopravními změnami v souvislosti s výstavbou v okolí Masarykova nádraží. Kromě zavedení obousměrného provozu v Hybernské dojde také k zákazu vjezdu do části Havlíčkovy ulice a rozšíření zastávky MHD. Na samotné silnici je pak podle Bureše v přepočtu na metry čtvereční méně bílé barvy, než kolik jí tam bylo dosud.

Kruhový objezd Praha 1 v minulosti udělala také na křižovatce Národní třídy, Jungmannovy a Perlové. „A Národní ukázala, že to funguje,“ řekl Bureš.

Kritika i lidová tvořivost

Reakce na plán městské části jsou v zásadě jednotné – negativní. Podle pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) a náměstka Adama Scheinherra je řešení do centra města nevhodné a prosazované proti jejich vůli. „Je podle mě fér přiznat autorství tohoto dopravního díla těm, kteří se o něj skutečně zasloužili: ODS z Prahy 1. S tímhle já opravdu nemám nic společného a opravdu mě bolí se na to dívat. Ponaučení – je nutné volit kompetentní vedení i do městských částí,“ uvedl pro ČTK Hřib.

„Projednáno to se mnou bylo s nesouhlasem. Nějaké připomínky zanesli, ale ty hlavní, že se sem okružní křižovatka k Prašné bráně a Obecnímu domu, vzhledem k významnosti veřejného prostranství nehodí, nepochopili. Následně jsme odmítli to skrz TSK i realizovat, a tak si to Praha 1 objednala u zhotovitele sama,“ řekl Scheinherr.

Rozhodnutí o vybudování objezdu je v kompetenci radnice Prahy 1 a jejího odboru péče o veřejný prostor a oddělení dopravy. Město podle Scheinherra s Hřibem nemá jak jej změnit.

V mezidobí se sporu ujaly sociální sítě. „Za mě úplně chybně řešení. Celý prstenec kolem Starého Města třeba řešit jako celek, od Národní po Revoluční. Jako místo, kde mají prioritu pěší a kde po celé jeho délce jezdí tramvaje. A když tam vjedete autem, budete cítit, že tam nemáte co dělat,“ vyjádřil se kupříkladu architekt Adam Gebrian.

Další lidé zase vytvořili parodické grafiky a návrhy vizualizací zamýšleného okruhu, nechybí mezi nimi veliká výpadovka v centru města či brněnský orloj.