Nejstylovější VW současnosti – Volkswagen Arteon Shooting Brake TDI

AUTO

Nejstylovější VW současnosti – Volkswagen Arteon Shooting Brake TDI
Auto

V novém Arteonu Shooting Brake vás zaručeně nikdo nepřehlédne. Symbolizuje způsob, jak jezdit s koncernovým vozem, který je skutečně elegantní. A navíc má skvělý interiér.

VW Passat i Škoda Superb jsou fajn auta a rozhodně jsou jasnou manažerskou volbou, ale svým způsobem jde vlastně o dost fádní stroje. Volkswagen má pro náročnější klientelu, ať už firemní, nebo soukromou, již od roku 2008 řešení – stylovější Passat se nejdříve spokojil s přídomkem CC, nyní se jmenuje Arteon. A nově navíc přichází v praktičtější karosářské variantě Shooting Brake, která se představuje při aktuálním faceliftu v polovině životního cyklu.

Arteon SB se od Passatu Variant odlišuje zejména výrazně tvarovanou karoserií s bezrámovými dveřmi, ale proti spřízněnému modelu je o 7 cm nižší a má i delší rozvor (o 7,5 cm). Díky tomu dosahuje celkové délky téměř 4,9 metru, což s efektním designem 20palcových kol přispívá k jeho dominantnímu postoji. A taktéž k prostornému interiéru.

Jestliže už při pohledu na vnější tvary s výraznou (dokonce osvětlenou) maskou chladiče působí jako o třídu lepší vůz než jeho sourozenci, uvnitř je rozdíl ještě markantnější. Už po prvním usednutí na pasažéry dýchne skutečná elegance – sice nepříliš komplikovaná, zato přívětivě nenucená. Vnitřní prostor je příjemným místem k životu, zejména v ladné výbavě Elegance, kterou rozhodně doporučujeme namísto křiklavé a vlastně zbytečné R-Line. I vzadu v málokterém voze najdete tak královsky dimenzovaný prostor pro nohy. Dokonce i čalounění sedadel je příjemně měkčené, což přispívá k vysoké úrovni pohodlí. Pod automatickým víkem je hluboký zavazadlový prostor o objemu 565 až 1632 litrů (pro srovnání: Superb Combi má 660 až 1950 litrů). Upřímně – raději takto krásnou karoserii než pár litrů navíc…

Dobrý posed za volantem je otázkou krátkého nastavování. Digitální přístrojový štít je už dnes běžnou součástí vozidel střední a vyšší třídy; umí zobrazovat všechny důležité údaje celkem přehledně. Trochu ale ruší řada různých tlačítek na volantu s podivnou haptickou odezvou. K celkovému pojetí interiéru by se hodil jednodušší způsob ovládání. Centrální palubní systém je naproti tomu celkem fajn, displej dobře reaguje na dotyk a celek je rychlý a přehledný. Nové ovládání klimatizace sice nedosahuje efektivnosti předchozích generací, ale dá se bezpečně používat i za jízdy.

Bezpečnostní systémy jsou ve většině případů při běžné jízdě naladěny nerušivě, výjimkou je velmi aktivní systém držení v pruzích s hrubými zásahy do řízení – je nutné ho před každou jízdou vypnout. Naproti tomu oceňme, že stále ještě lze deaktivovat systém start/stop, nedůstojně vypínající turbodiesel při každém, i sebekratším zastavení.

Motor TDI dosahuje vrcholného výkonu 200 k (a 400 Nm) a v praxi je to klasický turbodiesel, který táhne ve středních otáčkách, je příjemně odhlučněn, a i když dynamicky je spíš průměrný (0–100 km/h za 7,9 s, maximální rychlost 233 km/h), umí jezdit za skvělých 6,5 l. Pro styl vozu se úsporné TDI hodí. I ve verzi s pohonem pouze předních kol (v nabídce je i pohon 4Motion) působí celek trochu těžkopádně (s výbavou váží kolem 1,8 tuny), ale to jen na točitých okreskách. Při dálničních přesunech je podvozkově velmi komfortní, stabilní a dynamicky dostačující. Software 7stupňového DSG byl hezky zoptimalizován, při rozjezdu zaváhá jen zanedbatelně.

I když vypadá tak skvěle, Arteon SB není výrazně dražší než Passat Variant či Superb Combi. Základ se vejde pod milion Kč, tradiční pastí je dlouhý seznam příplatků. Ve výbavě Elegance se umí dostat na 1,5 milionu Kč s tím, že pak před vámi stojí luxusně pojatý, velmi pohodlný a prostorný vůz, který je navíc při jízdě dostatečně dynamický a příjemně hospodárný. A prý se v další generaci už neobjeví – i proto máte posledních pár let na to, abyste nastoupili do vlajkové lodi VW a užívali si její eleganci.

Plusy:

Styl s bezrámovými dveřmi, prostor, interiér, spotřeba, komfort.

Minusy:

Tlačítka na volantu, trakce při prudkém rozjezdu, systém držení v pruzích.