„Havlíček klame ohledně dálnice přes Posázaví.“ Alternativa D3 bojuje proti plánované trase dálnice
VÝSTAVBA DÁLNIC
Spor o trasu středočeského úseku dálnice D3, který by měl propojit Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, se nadále vyostřuje. Zatímco takzvaná Alternativa středočeské D3 iniciuje petici za zkapacitnění dosavadní silnice přes Benešov, ministr Karel Havlíček (za ANO) takovou variantu nepřipouští a tvrdí, že by byla neuskutečnitelná už vzhledem k evropskému rozměru dálnice. Alternativa navíc tvrdí, že Havlíček záměrně klame veřejnost, když tvrdí, že i premiér Andrej Babiš (ANO) odmítá alternativní trasu.
„Není pravda, že by ‚už před týdnem trval na původní trase i premiér‘ na setkání s představiteli, jak uvádějí některá média. Sám premiér v loňském roce při své návštěvě Jílového u Prahy nad mapami zpochybnil západní variantu dálnice D3 – ‚Zkapacitnění I/3 je na první pohled kratší, mohlo by být levnější a už tam ta silnice je,‘ namítal Andrej Babiš při debatě se zástupci ŘSD, MD a Středočeského kraje. Premiér Babiš se na schůzce se zástupci nijak nevyjadřoval k dálnici, chtěl důkladně vysvětlit jimi navrhovaná řešení neutěšené dopravní situace jižně od Prahy,“ uvádí představitelé Alternativy.
Rozporují však i další slova ministra Havlíčka. Podle něj totiž není navrhovaná východní varianta možná, jelikož se jedná o evropský projekt. „Není to tak jednoduché a hlavně si musíme uvědomit, že ta D3, jak jí plánujeme, je součástí panevropské D55. Pokud bychom dál využívali D1 a pak odbočili na 1/3, tak neodlehčíme D1, která bude dále a dále přetížená. Nemluvě o tom, že tamní obyvatelé podél 1/3 by zase byli nervózní a byli by proti tomu, že bychom to tam rozšiřovali. Nemluvě o tom, že tam nelze postavit plnohodnotnou dálnici,“ vysvětlil ministr před časem na svém Facebooku.
Takový argument není podle Alternativy pravdivý. „Není pravda, že by výstavbu západní varianty středočeské D3 vyžadovaly mezinárodní závazky ČR. Je to čistě na rozhodnutí ČR. Transevropská silnice E55 může docela klidně na vybraných úsecích zůstat bez přízviska „dálnice“. Stačí do příslušných dokumentů nahlédnout,“ uvádí v tiskové zprávě.
Havlíček nadále tvrdil, že by dálnice mohla být hotova do roku 2028.„Pokud všechno dopadne dobře, tak nepravomocné územní rozhodnutí očekáváme ideálně v roce 2021, spíše v roce 2022. Takže začít stavět by se mohlo v roce 2024, hotovo by pak bylo v roce 2028. Nepředpokládám, že ta varianta takzvaná východní, čili ta přes Mirošovice a tu zkapacitněnou silnici na Benešov, že by nakonec dopadla. Bylo by to samozřejmě levnější, ale my se na to musíme dívat z úhlu pohledu dopadu na životní prostředí, na dopravu a z ekonomických důvodů. Všechny tyto studie dopadly ve prospěch trasy D3, jakkoliv chápu, že v tom Posázaví se to nemusí někomu líbit,“ dodal.
Také tento termín je podle Alternativy nerealistický. „Již v roce 2016 mělo ŘSD v plánu zahájit stavbu v roce 2024, avšak za předpokladu, že v roce 2016 bude mít rozhodnutí o umístění stavby. To se dosud nestalo, stavební úřad územní řízení opakovaně přerušuje z důvodu chybějících podkladů ze strany ŘSD. Rok 2024, který dnes avizuje ministr Havlíček i mluvčí ŘSD, je tedy vzhledem k dosavadním komplikacím přípravy této extrémně složité stavby naprosto nereálný. Příprava středočeské dálnice se stále více komplikuje, prodražuje a reálný termín uskutečnění neustále odsouvá. Aktuálně ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí o výjimkách z ochrany živočichů. Na trase se vedou tři nové procesy EIA. Samotnému stanovisku EIA skončí platnost v roce 2022. Tyto skutečnosti pan ministr Havlíček dobře zná. Alarmující je, že klame veřejnost i starosty obcí a sází na falešné PR,“ vysvětlují představitelé Alternativy.
ODS připravila opačnou petici
Do rozepře ale nakonec vstoupil ještě třetí aktér a to jihočeská ODS, která spustila online petici za dostavbu dálnice D3 ve středních Čechách. Reaguje tak na prohlášení premiéra Andreje Babiše (ANO) po setkání s odpůrci dostavby, kdy řekl, že o jejich argumentech bude přemýšlet. Podle ODS je alternativa k D3, tedy rozšíření silnice I/3, technicky nemožná. Novinářům to řekl předseda jihočeské ODS a kandidát na hejtmana Martin Kuba.
„Dnešním dnem spouštíme petici pro dostavbu dálnice D3 ve středních Čechách, aby ji mohli podepsat všichni Jihočeši i všichni ze středních Čech. Je důležité, aby Jihočeši nemlčeli. Není možné, aby lidé, z nichž většiny se (dostavba) dálnice netýká, blokovala tuto stavbu. Musíme dát najevo, že tady je mlčící většina, která se nemůže nechat řídit tou menšinou, která je výrazně hlasitější a křičí,“ řekl Kuba.
Na spuštění opačné petice reagovala také Alternativa. „Kuba tvrdí, že žádné jiné silniční varianty neexistují. Tím jen dokládá, že o problému nic neví. Kromě západní varianty existuje ještě východní varianta dálnice schválená stanoviskem EIA z roku 2012 a aktuálně navrhované „nedálniční“ řešení AD3 0+. Není jasné, jak Kuba vymezil dotčené území, o kterém tvrdí, že „zde bydlí 47.000 lidí a sotva jedno procento je proti dálnici“. Současně však propaguje dálnici, která má mít přinejmenším celorepublikový význam a kritizuje, že na petici Alternativy středočeské D3 jsou i podpisy lidí z jiných částí ČR,“ píše Alternativa ve své tiskové zprávě.
„Důrazně odmítáme žonglování s čísly a soupeření petic. Středočeskou D3 a její alternativy chápeme jako celospolečenské téma. Zničení krajiny a ohrožení obcí Českého Meránu, Voticka a dolního Posázaví, jakož i projekt středočeské D3 s pochybnými přínosy za proklamovaných 62 miliard se týká všech občanů“ tvrdí předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres.