Hybridní Škoda Octavia Combi iV: Není problém vyrazit i na delší cesty

AUTOTEST

Hybridní Škoda Octavia Combi iV: Není problém vyrazit i na delší cesty
Škoda Octavia Combi iV – na první pohled běžné, praktické a prostorné kombi, které ale umí jezdit i pouze na elektřinu. Foto: archiv
4
Auto

Jan Blažek

I když jsou plug-in hybridy v delším horizontu kvůli emisní normě Euro 7 postupně určeny k zániku a představují jen jakýsi mezistupeň na cestě k plné elektrifikaci, ukazuje se, že současné technologie z nich umějí udělat smysluplná auta, s nimiž není problém vyrazit i na delší cesty. Právě to je jejich hlavní výhoda společně s faktem, že z hlediska užitné hodnoty jde o běžná auta jen s minimem omezení. Přesně taková je i Škoda Octavia Combi iV – na první pohled běžné, praktické a prostorné kombi, které ale umí jezdit i pouze na elektřinu.

K tomu má pod podlahou kufru akumulátor o kapacitě 13 kWh, který umožňuje dojezd kolem 60 km. Je to hodnota reálná, neboť auto při jízdě čistě na elektřinu vykazuje spotřebu kolem 15–16 kWh/100 km. V tomto ohledu tedy Octavia Combi iV potěší a v případě pravidelného dobíjení s ní lze zejména městské cesty absolvovat bez problémů s nulovými emisemi. Stejně jako u všech plug-in hybridů dává tato kombinace pohonu smysl jen v případě, že je majitel schopen (a ochoten) vůz dobíjet téměř pokaždé, když je to možné – ideálně tedy buď večer doma, nebo přes den v práci. Pak lze s tímto vozem jezdit v průměru třeba jen za 2 l na 100 km. Kvůli bateriím je sice objem kufru snížen na 490 litrů, i tak ale zůstává kombík z Mladé Boleslavi praktickým rodinným autem.

Výhodou plug-in hybridů je možnost vyrazit bez obav na delší cesty, aniž se člověk ocitne ve stresu při hledání dobíjecích stanic. Auto má sice o poznání menší nádrž na benzin (necelých 40 litrů), takže jeho akční rádius je pouze přes 500 km, ale i tak jde o rozumné řešení, protože motor 1.4 TSI s výkonem 150 koní žere v kombinaci s hybridní technikou do 6 l na 100 km, přičemž lze jezdit i kolem 5 l na 100 km.

Vzhledem k tomu, že jsme auto využili k cestě do švýcarského kantonu Ticino, vyzkoušeli jsme jak svižný dálniční provoz v Německu, tak klidné švýcarské autobahny. Celkový výkon soustavy 204 koní zaručuje dobrou dynamiku – na stovku auto zrychlí za 7,5 sekundy, maximálku má 220 km/h.

Octavia iV si umí při jízdě sama hospodařit s energiemi, přičemž využívá i data z GPS, takže i u zcela vybité baterie se občas objeví pár nabitých procent a z toho pramenících kilometrů dojezdu na elektřinu. Při dlouhých sjezdech z horských pasů jsme takto rekuperací nasbírali klidně i 15 km elektrického dojezdu. Přechod z elektromotoru na spalovací agregát je víceméně neznatelný, asi jen třikrát za cca 2000 ujetých km citelné škubla převodovka.

Z hlediska jízdních vlastností se Octavia Combi iV hodí spíš pro svižnější jízdu v přímějším směru, vyloženě dravě se totiž do zatáček kvůli své vyšší hmotnosti nepouští. Pocit z řízení na volantu je však dobrý ve všech situacích, kromě toho řidič dostává dostatečné informace i od podvozku. Ten ale není přehnaně tvrdý, spíš působí tuhým robustním dojmem, takže se auto zbytečně nekolébá, ale i tak solidně tlumí nerovnosti.

Řízení Octavie by bylo ještě příjemnější, pokud by se podařilo lépe odladit palubní elektroniku a asistenty. Ne že bychom měli s infotainmentem problém pokaždé, ale přece jen až příliš často nepodával 100% výkon – někdy pomalu nabíhal, jindy měl problém se spojením přes Android Auto, pak jsme zas museli čekat dlouhé sekundy, než jsme si třeba mohli upravit hlasitost audiosystému. U jízdních asistentů nepatříme k těm, kteří by a priori byli proti nim, nicméně systém udržování v jízdním pruhu byl v Octavii až příliš aktivní. Varovným zvukem a ikonkou jsme totiž byli při jízdě leckdy upozorněni i několikrát za minutu.

Škoda Octavia Combi iV je v našich očích typickým představitelem dnešní doby. Celkově příjemné, hezké, technologicky vyspělé, výkonné a současně úsporné auto, které nabízí pohodlný prostor pro rodinné cestování napříč Evropou, ztrácí pár zbytečných bodů v oblastech, které nemají s jízdou samotnou vlastně nic společného.

Plusy:

Úsporný a výkonný pohon, prostornost, slušný dojezd na elektřinu.

Minusy:

Vyšší hmotnost, nespolehlivý infotainment, neodladěné asistenty.