Praha se chystá zdražit jízdné v MHD. Roční jízdenka má stát 5500 korun

Praha se chystá zdražit jízdné v MHD. Roční jízdenka má stát 5500 korun
Domov

ZDRAŽENÍ JÍZDNÉHO

Echo24

Praha se chystá zdražit jízdné v městské hromadné dopravě a parkovné v modrých zónách. Důvodem jsou důsledky koronavirové pandemie, při které se hlavnímu městu výrazně propadly příjmy z jízdného hlavně od turistů.

Podle pražské radní Hany Marvanové (za STAN) na jednání tento týden padly návrhy na zvýšení cen téměř všech tarifů jízdného, roční kupon by zdražil z nynějších 3650 korun na zhruba 5500 Kč. Uvedl to dnes server E15.cz.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravním podnikem (DPP) o různých variantách a scénářích. „Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ řekl webu náměstek bez bližších informací.

Scheinherr plán na zdražování jízdného a nacházení úspor představil i na středečním jednání zástupců městské rady s odborovými organizacemi dopravního podniku. Podle předsedy Odborů DPP Luboše Olejára Scheinherr řekl, že v případě podpory by ceny zvýšil od léta, usiluje o to prý Praha sobě. Zdražení modrých zón náměstek neupřesnil, mělo by ale vést ke zvýšení prodejů jízdenek, doplnil Olejár.

O podpoře návrhu na zdražení parkovného se bude rozhodovat v příštích týdnech, uvedl web. O zdražení parkování v zónách placeného stání se na magistrátu jedná od druhé poloviny června. Dokument, zahrnující principy fungování parkování v centru vychází z inciativy náměstka primátora pro oblast dopravy, Adama Scheinherra. „V tom dokumentu jsou základní principy a teze, jak má fungovat parkování v Praze. Je to dokument dlouhodobý a proto tam nejsou žádná data. Na základě této strategie se budou zpracovávat další analýzy,“ sdělil deníku Echo24.

Za parkování by měli dle dokumentu platit více majitelé velkých a více emisně škodlivých vozidel. Navrhuje také, aby zisky ze zón šly do speciálního fondu, který bude využíván pouze pro další dopravní opatření. Peníze ze zón nyní získává z poloviny magistrát a z poloviny městské části, kterým jdou i příjmy z pokut. Dokument obsahuje i návrhy legislativních změn, upravující výši pokut, podle doby splatnosti a problematiku fiktivních adres trvalého pobytu, nebo fiktivních firem, díky kterým jsou obcházena parkovací pravidla.

Koaliční Piráti podle něj chtějí návrh Prahy sobě doplnit o pravidla zprůhledňující výběrová řízení dopravního podniku.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), v opozici jsou ODS a ANO.