Nejlepší verze bestselleru: Škoda Octavia RS Combi

ŠKODA OCTAVIA RS COMBI

Nejlepší verze bestselleru: Škoda Octavia RS Combi
Auto

Možná mnozí namítnou, že benzinová Octavia s turbem a manuální převodovkou není tou nejlepší volbou, ale opak je pravdou. RS je v nejlepší formě.

Škodu Octavia netřeba představovat – domácí bestseller je aktuálně nabízen ve čtvrté generaci a zájemci si mohou vybrat z verzí na benzin, naftu, plyn, nebo dokonce i hybridní model. A k tomu dvě karosářské verze, obě praktické (a navíc je tu terénnější Scout). Vrcholná verze RS je poprvé k dispozici se třemi různými druhy pohonu: naftovou (navíc s pohonem všech kol) a benzinovou doplňuje také hybridní iV RS.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Každá z nich je trochu odlišná, ale celkově je milé, že si člověk může vybrat. Pokud ale máte kromě rodiny také trochu sportovnějšího ducha a máte rádi věci, které fungují, zvolte benzinové RS s manuální převodovkou.

Z vnějšího pohledu zaujme efektními černými doplňky karoserie či hezkými koly, uvnitř pak širokými sportovními sedadly, fajn volantem, kovovými kryty pedálů a hlavně krátkou řadicí pákou k ovládání manuálního šestikvaltu. Nechybí alcantara na sedadlech i palubní desce. A jinak – typicky dobře vymyšlený interiér s dostatkem prostoru na všech sedadlech a ohromným zavazadlovým prostorem 610 až 1740 litrů. Nechybějí ani chytré detaily jako schránky ve dveřích, držák parkovací karty či škrabka pod víčkem nádrže.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Ovšem RS je také o výkonu: pod kapotou se skrývá turbomotor 2.0 TSI s výkonem 245 koní a 370 Nm točivého momentu, což při hmotnosti kolem 1,5 tuny znamená schopnost dosáhnout stovky za 6,8 s, a když je možnost, tak i maximální rychlost 244 km/h. Nejrychlejší Octavia je dynamicky skutečně na výši, motor se vytáčí ochotně, radostně a hutně až do 6700/min. Pružné zrychlení umožňuje bezpečné předjíždění, zatímco dobré řazení dodává zážitku na intenzitě. Celkově je celá soustava dobře sladěná, výtku zaslouží jen falešný zvuk pouštěný do interiéru – mnohem lepší by byla klapka měnící intenzitu mechanicky dle zvoleného jízdního režimu. Ono syntentické bručení je věc, kterou ve skutečnosti nikdo nechce (naštěstí se dá vypnout).

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Po testovacím týdnu bychom sice chtěli trochu ostřejší brzdy, ale zase jsme dostatečně docenili sportovní snížený podvozek (–15 mm), který ani s 18palcovými koly (větší určitě nebrat) nikde nemlátí a na českých okreskách funguje velmi dobře. Vrcholné RS má též vpředu samosvorný diferenciál, který se v zatáčkách citelně sevře a pomáhá přesnějšímu průjezdu a přitom účinně omezuje nedotáčivost. Společně s manuální převodovkou s dobrým chodem i odstupňováním rychlostí přispívá k zatažení řidiče do děje. Řízení je dostatečně přesné a tuhé, takže celkově se vůz při svižné jízdě chová čitelně, je stabilní a nezáludný. Jakmile využijete praktickou část věci a zaplníte prostorný interiér předměty a lidmi, silniční dominance je logicky trochu upozaděna, ale stále je dostatečná.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Od stylu jízdy se odvíjí i spotřeba – v pohodě se dá jezdit zhruba za 7,5 l / 100 km, dynamičtější využívání potenciálu znamená cca 11–12 l / 100 km. Očekávatelné a nerušivé. Co ovšem po delším používání překáží, je stále ne úplně doladěný infotainment. Umí sice všechno možné a nabízí i mnoho funkcí konektivity, ale ovladatelnost jednoduchých funkcí stále zbytečně ruší při řízení – pro komplexní nastavení klimatu jsme raději zastavovali, protože při neustálém proklikávání se řidič prostě na řízení nesoustředí. Netřeba připomínat, že vypínat rušivé držení v pruzích po každém nastartování je taktéž trochu otrava. Vlastně by vůbec nevadilo, kdyby koncern udělal pouze stylistický upgrade předchozího infotainmentu a nechal geniální kruhové ovladače základních věcí.

Ale to nic nemění na faktu, že benzinové RS je nejdospělejší „sportovně-rodinné“ kombi, které je v nabídce. Stojí sice minimálně 889 900 Kč, tedy vlastně dvojnásobek základní verze, ale stojí za to. S příplatky se bavíme o velmi stylovém autě za 1,1 milionu, které funguje nadprůměrně. Ušetřete za převodovku DSG a opět buďte víc „v sedle“.

 

Plusy:

Motor, dynamika, podvozek, interiér.

Minusy:

Ovládání infotainmentu, falešný zvuk motoru.