Na silnice vyjel první vodíkový vůz bez řidiče. Podívejte se

TRENDY V AUTOMOBILITĚ

Na silnice vyjel první vodíkový vůz bez řidiče. Podívejte se
V Estonsku přestavili první autonomní vodíkové vozidlo. Foto: Auve Tech
Auto

Echo24

V Estonsku představili první samořídící auto poháněné vodíkem na světě. Za sebou již má testovací fázi a nyní dostalo i povolení k vjezdu na silnice. Pohyb vozidla lze sledovat a v případě potřeby ho na dálku korigovat. Výrobce, kterým je společnost Auve Tech, vodíkové autonomní auto představuje jako bezpečnou ekologičtější alternativu pro osobní vozy. Náklady na výrobu vodíkových aut jsou velmi vysoké, mnoho automobilek tak od jejich produkce ustoupilo a věnuje se spíše elektromobilům. V Česku vodíková auta nabízí Toyota, jejich cena začíná na 1,7 milionu korun.

Samořídící vodíkové auto pojmenované Liisu prezentovala společnost Auve Tech ve spolupráci s univerzitou v Tartu a jako první se v něm svezla estonská prezidentka Kersti Kaljulaidová. Vozidlo je poháněno nízkoteplotními vodíkovými palivovými články, které vyrábějí energii přímo uvnitř vozu. Auto bez řidiče může vjet i do běžného silničního provozu, jeho pohyb může být případně ovládán i na dálku.

Fotogalerie: První vodíkový vůz bez řidiče

Jak vodíkový pohon, tak autonomní řízení platí za současné vývojové trendy v dopravě. Jejich spojení tak lze přesto považovat hlavně za experimentální fázi.

„Je pro nás důležité ukázat iniciativu ve vývoji palivových článků, které přeměňují vodík na energii,“ uvedl k tomu profesor fyzikální chemie a ředitel Chemického ústavu na univerzitě v Tartu Enn Lust. Vodík je podle něj jediným udržitelným řešením v situaci, kdy do roku 2030 musí být nejméně dvanáct procent dopravy v Estonsku poháněno obnovitelnými palivy.

Spojení obou technologií by mělo být dále rozvíjeno hlavně na národní úrovni. „Estonsko je malá země, kde lze rychle vybudovat celostátní vodíkovou infrastrukturu podobně jako v Německu, kde je maximální vzdálenost mezi vodíkovými čerpacími stanicemi menší než 150 km,“ uvedl Lust.

V Estonsku přestavili první autonomní vodíkové vozidlo.
V Estonsku přestavili první autonomní vodíkové vozidlo. Foto: Auve Tech

Právě síť vodíkových čerpacích stanic je jednou z překážek pro větší rozvoj vodíkových aut v Česku. Aktuálně jsou k dispozici jen veřejně nepřístupné stanice. Až v letošním roce by měl vzniknout první veřejné čerpací stanice na vodík, a to v Praze na Barrandově a v Litvínově. Postupně by měly být budovány další. Cena vodíku v Česku dosud nebyla stanovená. V Německu jsou ceny zhruba srovnatelné s naftovými vozy.

Na českém trhu se na jaře jako první auto na vodík objevila Toyota Mirai. Je však určena spíše pro úzký okruh zákazníků, a to jednak kvůli chybějící síti čerpacích stanic, za druhé pak kvůli pořizovací ceně, která začíná na 1,7 milionu korun v provedení Comfort a 1,8 milionu korun ve verzi Executive.

Elektromobily a hybridní vozy jsou v dnešní době tvrdě prosazovány jako jediná správná cesta především ze strany Evropské unie, která bojuje proti spalovacím motorům. Rozruch proto nedávno vyvolaly otevřené dopisy podepsané více jak stovkou odborníků a vědců, kteří rozporují výhody elektromobilů na životní prostředí. Mezi nimi jsou i docent Oldřich Vítek a profesor Jan Macek z strojní fakulty ČVUT. Pro Echo24 uvedli, že se problém ideologizuje a nemluví se o nevýhodách, které elektromobily mají. Psali jsme o tom zde.

Elektromobily budou i tématem nového vydání Týdeníku Echo, kde s profesorem Mackem vychází rozhovor.

Foto: Týdeník Echo