U Národního muzea se pokládají tramvajové koleje. Zatím vedou odnikud nikam
Nová tramvajová trať
Zhruba sedmdesátimetrový úsek nových tramvajových kolejí mezi novou a starou budovou Národního muzea v Praze by měl být do tří let napojen na trať ve Vinohradské a Škrétově ulici. Následně tam mají mít nástupní zastávku historické tramvaje. Uvedla to mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. O prodloužení kolejí k budově hlavního nádraží a dále do Bolzanovy ulice by se mohlo podle primátorčina náměstka Petra Dolínka (ČSSD) rozhodnout v září. Koleje podnik k muzeu položil při přeměně prostranství mezi historickou budovou muzea a bývalého Federálního shromáždění.
„Předpokládáme, že k tomu (napojení na trať ve Vinohradské a Škrétově; pozn.red.) dojde nejdéle do tří let. Nyní se zajišťuje projektová příprava. Důvodem delšího času přípravy je potřeba koordinace projektu se záměry Institutu plánování a rozvoje v širším okolí muzea a také koordinace se záměry Technické správy komunikací, dochází zde například k zásahu do světelně řízené křižovatky na magistrále,“ uvedla Řehková.
Až bude úsek na trať napojen a udělána kolejová spojka, předpokládá jej DPP využít pro jízdy smluvních a historických tramvají. Budou tam mít nástupní stanici. „Při výlukách zde bude možné mimořádně ukončit s nasazením obousměrných vozů i běžné linky,“ uvedla mluvčí.
Koleje začal podnik pokládat kvůli celkové přestavbě prostoru. Chce tak předejít tomu, aby tam musely v budoucnu opět najet stroje. „Pod položeným úsekem kolejí se nachází mimo jiné podzemní chodba, která spojuje starou a novou budovu muzea,“ uvedla mluvčí.
O dalším směřování trati směrem k Václavskému náměstí by mohlo vedení Prahy rozhodovat v září, a to na základě například dohody s ministerstvy a rovněž po dokončení všech nutných podkladů. „Tato tramvajová trať je důležitá. Proběhlo veřejné i úřední projednání, teď už je potřeba rozhodnout, kudy trať povede. To chceme udělat, jakmile budeme mít kompletní podklady,“ uvedl Dolínek.
Dvě varianty, kam koleje povedou
Podle první varianty by tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy směrem ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu k rohu Bolzanovy a U Bulhara, kde by se napojila na současnou trať. Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.
O propojení Vinohradské ulice s Václavským náměstím se mluví roky. Proti návratu tramvají se dlouhodobě staví Praha 1. Také proto prosazuje variantu vedení trati Wilsonovou ulicí. Tramvaje přestaly na náměstí jezdit v roce 1980.