BMW M340i xDrive: Malé emko
AUTO TEST
BMW představilo ostřejší verze řady 3, které spojují praktičnost a využitelnosti se snadno dosažitelným vývojem. Většině řidičů bude M340i xDrive v pohodě stačit a užije si skvělé jízdní vlastnosti i motor.
Pro automobilku BMW jsou sedany střední a vyšší střední třídy základními stavebními kameny a něčím, co je dlouhodobě určuje. Ve střední třídě je to BMW řady 3, o třídu výš je potom symbolem manažerského úspěchu BMW řady 5.
BMW řady 3 bylo už od počátku (první bylo E21, a to již v 70. letech) výrobce koncipováno jako sportovně střižený vůz s dobrými jízdními vlastnostmi. Jak čas plynul, „trojka“ se vyvíjela, zvětšovala, přibývaly další varianty – ať už to bylo kombi, nebo třeba i kabriolet. V roce 2018 byla v rámci pařížského autosalonu odhalena aktuální generace, zvaná interně G20.
Stojí na platformě CLAR a mimo jiné vyniká zvýšeným použitím vysokopevnostní oceli a hliníku. I díky tomu je sice delší a širší než předchůdce, ale průměrně také o 55 kg lehčí. K vylepšení jízdních vlastností přispívá například ideální rozložení hmotnosti v poměru 50 : 50 a o 50 % tužší karoserie. O tom, že se nová trojka povedla, svědčí mimo jiné i řada mezinárodních ocenění, která od svého debutu po celém světě posbírala (ostatně i u nás obsadila první místo v soutěži Auto roku).
Kromě sedanu je nabízeno i kombi, nechybí pohon všech kol či velmi povedená hybridní varianta v podobě 330e. Nedávno byla sice představena i nová generace vrcholných modelů M3 a M4 (včetně verzí Competition), ovšem než se novinky dostanou na silnice, mohli jsme osahat „malou M3“ v podobě modelu M340i xDrive v limitované edici First Edition.
Nadupaná trojka na první pohled nevypadá nijak zuřivě nebo drsně – ostatně není k tomu ani důvod. Modely M Performance jsou sice výkonné, ale ne za každou cenu extrémní jako „plnotučná“ emka. Po boku M340d xDrive tvoří levnější alternativy svým výkonnějším sourozencům a přitom jsou téměř stejně využitelné a praktické jako běžné modely.
M340i je poháněna řadovým šestiválcem o objemu 3,0 litru (B58) s jedním turbodmychadlem. Dosahuje celkového výkonu 374 koní a 500 Nm točivého momentu. Rovnou prozradíme, že dynamicky a emociálně jde o parádní zážitek. Šestiválec se hladce roztáčí a směrem k vrcholu v 7000/min. táhne drsně, dramaticky, ale čitelně, za doprovodu hutného zvuku. Motor má tak výrazný charakter, že řidiče doslova nutí k opakovanému využívání potenciálu. Dynamika nezahanbí – zrychlení na stovku zabere čas 4,4 vteřiny, maximální rychlost limituje omezovač ve 250 km/h. Osmistupňová převodovka s celkem skvěle spolupracuje, opět bez výtky. Pohon všech kol xDrive vůbec neruší, necítíme, že bychom kvůli němu přišli o vyvážené jízdní vlastnosti, a přitom s vypnutou elektronikou umožní i přetáčivé hrátky.
Ani velká kola neomezují komfort, kterým velmi precizně naladěný podvozek (vpředu MaPherson, vzadu multi-link) hýčká posádku. Ve sportovnějších režimech sice ztuhne, ale stále si udržuje civilizovanost. Řízení M340i je z těch lepších – i když nenabídne příliš citu, je dost rychlé a přesné a vůz se s ním sebejistě vede stopou. Jen by snad BMW už konečně mohlo začít ztenčovat věnec volantu…
M340i xDrive je velmi využitelné auto. S pohonem všech kol zdolá i zasněžené Krkonoše, je dostatečně praktické (480 litrů prostoru), vzadu se sedí pohodlně, vpředu ještě lépe. A konečně, iDrive je prostě nejlepší způsob ovládání celé armády palubních funkcí. Výhodou celku je skvělý motor – jeho spotřeba je odvislá od stylu, umí jezdit za 8,5 litru na 100 km, ale i za 20 litrů. Správná ostrá trojka, která v davu nezapadne a jejíž celková sladěnost je až překvapivá. Nestojí nesmysl jako M3 a současně je s ní zábava. A navíc má tradičnější masku chladiče. Testovaný kousek začíná na částce 1 565 200 Kč, ale jako obvykle měl příliš moc výbavy, která cenu vyhnala na 2,3 milionu Kč. Krásný, puristický kousek se dá nakonfigurovat za 1,9 milionu.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, interiér.
Minusy:
Chybí možnost pohonu jen zadních kol či manuálu.