Mandát jsem si vzal sám, řekl Faltýnek poslancům proč jednal o mýtu
Faltýnkovo vystoupení
Předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek se před poslanci snažil vysvětlit svou roli okolo podezření z ovlivňování tendru na výběr dálničního mýta. Podle opozičních poslanců se mu to však nepovedlo. Místo odpovědí na konkrétní a závažné otázky se vrátil do historie a pouze opakoval, že v roce 2016 vyjednal slevu. Faltýnek také uvedl, že nedostal od koaliční vlády žádné pověření. „Mandát jsem si vzal sám,“ uvedl první místopředseda hnutí ANO.
Předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura během poslaneckého grilování řekl, že Faltýnek mohl jednat v rozporu se zákonem.„Jakýkoli kontakt zadavatele nebo jeho zástupce v podobě pana Faltýnka s jedním z uchazečů by vedl zcela nemilosrdně ke zrušení soutěže pro netransparentnost a porušení zásad rovného zacházení,“ řekl Stanjura před poslanci.
13:00 Poslanci nestihli dokončit projednání bodu o mýtu
Ministr dopravy Dan Ťok vystoupil jako poslední řečník. Bránil se obvinění z porušení zákona, které na něj vznesl poslanec Marian Jurečka (KDU-ČSL). Nyní mají poslanci pauzu do 14:30, kdy se začnou projednávat pravidelné ústní interpelace.
12:49 Podle Ferance se řeší zločin, který se nestal
Poslanec vládního hnutí ANO byl postup všech zúčastněných v pořádku. Pokud by k dohodě nedošlo, zrušilo by se výběrové řízení a musela by se znovu prodloužit smlouva s Kapschem. „Ještě že ministerstvo dopravy neřídí Piráti,“ řekl Milan Feranec.
12:37 Velká mlha, žádné odpovědi jste neřekl, řekl Michálek
„Je to závažný korupční skandál. Myslím si, že je velmi důležité abychom to zde probrali, protože v médiích se objevují výroky, že pan Faltýnek měl sdělit předsedovi ÚOHS „je zde potřeba udělat to, co chce Kapsch“. Ne tedy žádnou historii mýtného problému,“ řekl předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek.
12:28 Podle Stanjury porušil Faltýnek zákon
A to v případě, kdy se sešel s ředitelem firmy Kapsch a šéfem antimonopolního úřadu. Kontakt pouze s jedním subjektem by mělo mít za následek zrušení celé soutěže. „Kdyby se tedy o těch schůzkách vědělo ve chvíli, kdy proběhly. To je ten problém. A teď se můžeme ptát, bylo to vědomé, nebo nevědomé porušení zákona,“ řekl Stanjura.
12:24 ODS: ANO je první vládní strana, co potřebuje stínového ministra dopravy
Z vysvětlení pana Faltýnka jsme pochopili, že ANO je první strana v dějinách, která považuje svého ministra dopravy za tak neschopného, že mu pořídila ještě stínového ministra dopravy.
— ODS (@ODScz) 14. března 2019
12:17 Faltýnek je největším podporovatelem Ťoka, řekl Stanjura
Podle něj se to dneska překvapivě dozvěděl. „Myslím, že to překvapilo i pana ministra dopravy Dana Ťoka,“ řekl předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Reagoval tím na několik pochvalných slov určené ministru dopravy, které ve své řeči opakovaně Faltýnek pronesl. Podle Stanjury však dostatečně nevysvětlil schůzky s předsedou antimonopolního úřadu a šéfem společnosti Kapsch.
12:10 Bartoš: Mandát je v písemné podobě
„Dnes tady slyšíme, já si ten mandát vzal od pana Faltýnka. Vyzvedává se to jako z pokladničky," kritizuje výrok předseda Pirátů Ivan Bartoš.
12:06 Podle Bartoška je bizarní věta „já si ten mandát vzal“
Předseda klubu lidovců poukazuje na to, že v hnutí ANO si každý může vzít mandát podle své potřeby. „Souhlasím s vámi, v mýtu je velké množství peněz. Když je mýto součást politického boje, tak je vyšetřování součástí politického boje?“ ptá se Jan Bartošek.
12:04 Pokud jste ušetřil státu, tak proč jste o tom neinformoval
Podle Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) je zvláštní, že pokud Faltýnek vyjednal slevu, tak proč neinformoval o svém úspěchu veřejnost. „Je to jednoduché, vy znáte médium, které má zájem zveřejnit pozitivní informaci? Já ne,“ řekl Faltýnek.
12:02 Kauza mýto nebo Faltýnek je politický boj
Tvrdí to předseda klubu hnutí ANO. „V politickém boji používejme věcné argumenty. Ne spekulace nebo předsudky,“ řekl Faltýnek na závěr.
11:58 Dopravní koaliční rada prý byla sestaven z odborníků
Podle Faltýnka řešila rada nejenom problém mýta. Projednávali také zpoplatnění některých úseků silnic prvních třídy v délce 900 kilometrů. To pak prý odsouhlasila vláda. „Já jsem nikdy neřekl, že jsem měl mandát, od koaliční rady velké nebo od dopravní rady. Já si ho sám vzal,“ zopakoval Faltýnek.
11:55 Zrůdné dodatky navýšily cenu, řekl Faltýnek
To byl důvod, proč Faltýnek začal řešit mýto. „S jediným cílem. Zrušit nesmyslné dodatky smlouvy, zajistit slevy a umožnit vypsat výběrové řízení. Jak to dopadlo? Dopadlo to tak, že se vyjednala sleva 30 procent na 3 roky v roce 2015 až 2016,“ řekl Faltýnek. „Zrušili se nesmyslné dodatky objevila se možnost vypsat regulérní soutěž,“ pochválil se předseda klubu hnutí ANO.
11:50 Podle Faltýnka hrozila ostuda, že hnutí ANO nezvládne mýto
Podle Faltýnka začala jeho role v roce 2015, kdy koaliční rada řešila mýto. „Na této koaliční radě byl pan Sobotka, Birke, Jurečka, Volný, Ťok a já. Na poradě pan premiér vyzval Dana Ťoka, ať vyřeší stávající smlouvu se společností Kapsch,“ řekl Faltýnek. Podle něj je výběr mýta politická záležitost. „Hrozila zde situace, že nebudeme po roce 2016 vybírat mýto a stát přijde o miliardy,“ vysvětluje Faltýnek.
11:46 Faltýnek na úvod útočí na média
„Vzpomínáte, když jste mě jako poslanecká sněmovna dvakrát vydávali k trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo? Co psala média? Pamatujete si na novinové titulky?“ ptal se řečnicky poslanců Jaroslav Faltýnek.
11:43 Některá média za mě dělají zločince, tvrdí Faltýnek
„Je to o penězích. O velkých penězích. Celá tato kauza je o penězích našich kolegů. Je o tom, že náš stát při výběru mýta ušetří 15 miliard korun za 10 let. A já se ptám, nechybí někomu těch patnáct miliard? Je to třeba, nevím, sto tisíc korun za rok pro všechny naše učitele,“ řekl Faltýnek. „O tom nenapsali naši novináři ani jednu čárku,“ dodal.
11:40 Faltýnek: nikdy jsem neřekl, že má pověření
„Chtěl jsem se vyhnout konkrétním jménům a ministrům. Pan poslanec Bartošek mě však donutil, tak já budu jmenovat Milana Šimonovského z KDU-ČSL," řekl Jaroslav Faltýnek k bývalému ministru dopravy, který vypsal původní výběrové řízení na provoz mýtného systému v roce 2007.
11:36 Lidovci navrhovali zařazení bodu před rokem
Podle předsedy klubu KDU-ČSL Jana Bartoška chtěli bod, který se dnes projednává, protlačit na jednání sněmovny v loňském květnu. „Tehdy to ještě mohlo být bez policie. Dnes už se to bez ní bohužel neobejde,“ řekl před poslanci Bartošek.
11:34 Nic nenasvědčuje tomu, že se policie zabývá prodloužením smlouvy s Kapschem, řekl Ťok
Podle Dana Ťoka se policisté nevěnovali kontroverznímu prodloužení smlouvy, která byla podepsána o víkendu v roce 2016 bez výběrového řízení. „Ministerstvo dopravy ani já nemáme informace, že by se policie věnovala dodatkem se smlouvou Kapsch nebo zadávacím řízením,“ řekl na konec svého vystoupení ministr dopravy
11:24 Ťok: Kapsch chtěl zakázku změnit
„K posouzení podmínek byla vytvořena komise, která konstatovala, že všichni čtyři splnili podmínky. V polovině listopadu jsme zaznamenali obstrukční chování společnosti Kapsch,“ řekl Dan Ťok. Podle něj chtěla společnost dostat ministerstvo do časové tísně, aby vláda podepsala další dodatek o provozování mýtného systému.
11:20 Ministr dopravy vysvětloval historii mýtného tendru
Podle Dana Ťoka vyhrála v roce 2007 společnost Kapsch také proto, že lepší dvě nabídky byly z veřejné zakázky vyřazeny.
11:09 Ťok lituje, že nemohl otevřít stavbu dálničního úseku
Ministr dopravy Dan Ťok vystoupil jako první. Na začátku si postěžoval, že se nemůže účastnit začátku stavby dálnice D35 v úseku Opatovice-Časy.
11:04 Pokračuje jednání sněmovny
Zákonodárci se sešli k projednání zapojení předsedy klubu hnutí ANO Jaroslava Faltýnka v kauze okolo společnosti Kapsch. Poslanci projednávají možné zařazení bodů z programu sněmovny na pátek.
10:48 Poslanci se scházejí k projednání Faltýnkovy kauzy
Zákonodárci budou od 11:00 projednávat očekávaný bod nazvaný „informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém“. Předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek má během dvou hodin vysvětlit svou roli v kauze mýtného systému.
9:05 Interpelace skončily po pěti minutách, Babiš nepřišel
Dnešní sněmovní písemné interpelace na předsedu vlády netrvaly ani pět minut. Interpelace směřovaly na omluveného premiéra Andreje Babiše (ANO) a bez jeho přítomnosti je nebylo možné projednat, protože poslanci jejich projednávání už dříve přerušili do jeho přítomnosti. Poslanci tak dnes neprojednali ani jednu.
Čtvrtek 14. března
18:35 Babiš: Pokud Faltýnek něco udělal proti principům ANO, skončí
Předseda vlády a šéf hnutí ANO Andrej Babiš uvedl, že pokud Jaroslav Faltýnek něco udělal proti principům hnutí ANO, tak okamžitě skončí. Podle Babiše se média snaží podsouvat případ jako kauzu Faltýnek. Případ se ale podle něj týká podezření z korupce u dvou zaměstnanců antimonopolního úřadu a společnosti Kapsch. „Faltýnek tam není!“ řekl Babiš pro iDnes.cz.
16:25 Jednal jsem, protože měl být Ťok odvolán, řekl Faltýnek
Faltýnek podle svých slov vstoupil do řešení dálničního mýtného, protože bývalý premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) hrozil odvoláním ministra dopravy Dana Ťoka. Faltýnek dnes před novináři uvedl, že v takovém momentu žádné pověření nepotřebuje. Dříve poukazoval na to, že o mýtném systému jednal s představiteli firmy Kapsch a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z pověření koaliční rady pro dopravu.
15:50 Podle Jurečky neměl Faltýnek pověření jednat
Bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) uvedl, že si nepamatuje Faltýnkovo pověření, které by ho opravňovalo jednat v kauze mýtného tendru.
Úvodní slovo si ve sněmovně vzal ministr dopravy Dan Ťok, podle kterého policisté nezasahovali kvůli činnosti ministerstva dopravy. „Musím zcela zásadně odmítnout jakékoli spojování aktuálních událostí, respektive policejních zásahů z minulého týdne, s činností ministerstva dopravy. Nic nenasvědčuje tomu, že by předmětem vyšetřování mělo být prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem či úspěšně ukončený tendr na budoucího provozovatele,“ řekl ve sněmovně Dan Ťok.
Poté si vzal slovo předseda poslaneckého klubu hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, který začal mýtný tendr řešit už v roce 2015. Podle něj v té době hrozilo, že ministr dopravy Dan Ťok bude odvolán a veřejnost si uvědomí, že hnutí ANO nezvládlo připravit tendr.
„Nikdy jsem neřekl, že jsem měl mandát od koaliční rady nebo dopravní koaliční rady. Já jsem si ho sám vzal,“ řekl Jaroslav Faltýnek. Několikrát ve svém projevu pochválil ministra dopravy, že vyjednal slevu patnáct miliard v tendru, který se uskutečnil před dvěma lety. „Faltýnek s týmem pana ministra dopravy v roce 2016 spoluvyjednal slevu jenom osmadvacet procent s tehdejším provozovatelem, jenom 1,5 miliardy za tři roky,“ řekl o sobě Jaroslav Faltýnek místopředseda ANO.
Opozici však jeho proslov nijak nepřesvědčil. Předseda klubu Pirátů Jakub Michálek zkritizoval Faltýnka, že neodpověděl na základní otázky. Tedy v čem spočívala jeho role prostředníka mezi společností Kapsch a antimonopolním úřadem a kdo dosadil obviněného Jiřího Švachulu (ANO) do dozorčí rady ČD Cargo. „Opravdu jste řekl, že „je třeba udělat to, co chce společnost Kapsch,“ jak se píše v příkazu k domovní prohlídce? Můžete potvrdit nebo vyvrátit tento výrok?“ řekl ve sněmovně Jakub Michálek.