Írán popravil opozičního novináře. Na svém webu kritizoval vládu a informoval o korupci

POPRAVA NOVINÁŘE

Írán popravil opozičního novináře. Na svém webu kritizoval vládu a informoval o korupci
Popravený novinář Rúholláh Zam Foto: Wikimedia Commons/Moj
Svět

Echo24

V Íránu dnes ráno popravili místního opozičního novináře Rúholláha Zama, který žil několik let v exilu ve Francii a provozoval web kritický k íránské vládě. Zam byl letos v Íránu odsouzen k trestu smrti za podněcování k násilnostem při protivládních protestech na přelomu let 2017 a 2018. Jeho popravu kritizovala organizace Reportéři bez hranic (RSF), která vyjádřila rozhořčení nad „dalším zločinem íránské justice“, vykonání trestu smrti odsoudily i Evropská unie a Francie

Podle organizace Amnesty International byl Zam odsouzen ve vykonstruovaném procesu na základě vynucených doznání. „Apelujeme na mezinárodní společenství včetně členských států Rady OSN pro lidská práva a Evropské unie, aby okamžitě jednaly a přiměly íránské úřady zastavit stále častější užívání trestu smrti jako prostředku politické represe,“ uvedla organizace ve svém prohlášení.

Verdikt kritizovala i Francie, která udělila Zamovi politický azyl poté, co ze své vlasti utekl. Loni byl ale zatčen, není jasné kde. Íránské revoluční gardy uvedly, že ho zadržely při složité tajné operaci. Neuvedly ale, kde se operace odehrála. Server BBC dnes napsal, že byl zatčen po návratu do vlasti.

Zam byl odsouzen letos v červnu, tento týden nejvyšší soud trest smrti potvrdil. Francouzské ministerstvo zahraničí tento týden označilo íránský verdikt za „vážný útok na svobodu slova a vyjadřování“ a popravu odsoudilo jako „nepřijatelný a barbarský akt“. Paříž podpořili i zástupci Evropské unie, šéf unijní diplomacie Josep Borrell ve svém prohlášení mimo jiné vyzval Teherán, aby respektoval práva obžalovaných a přestal vynucená doznání používat jako důkaz jejich viny.

Íránské úřady Zama vinily také ze spolupráce s agenty tajných služeb USA a Francie a ze špionáže ohrožující bezpečnost íránského lidu. Celkem byl shledán vinným ve 13 bodech obžaloby.

Zam, který byl synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, provozoval populární zpravodajský kanál Amadnews. Na webu sdílel videa z protestů i informace o nepravostech či korupci íránských politiků. Na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl jeho kanál na 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady web posléze zablokovaly s tím, že podněcoval násilné povstání. Později ale stránky začaly fungovat pod jiným názvem.

Masové demonstrace, kvůli nimž byl Zam odsouzen, vypukly na konci roku 2017 původně kvůli zdražování. Posléze přerostly v protivládní protesty. Úřady reagovaly blokováním sociálních sítí, při policejních zásazích zemřelo přes 20 lidí a tisíce dalších skončily ve vězení. Teherán události, které trvaly do ledna 2018, označil za spiknutí organizované ze zahraničí.

Foto: Týdeník Echo