Cesta ke správnému ostrému hatchbacku. Hyundai i20 N

Cesta ke správnému ostrému hatchbacku. Hyundai i20 N 8
Auto

Jihokorejskou automobilku Hyundai, založenou roku 1947 jako zprvu jen opravárenský podnik pro nákladní a osobní vozy, už lze v současné době právem považovat za světovou. Vyrábí moderní, dobrá auta, která jsou k dostání za rozumné peníze. Už modelem i30 N dokázala, že velmi dobře zvládá i disciplínu ostrých hatchbacků, a i20 N je snad ještě lepší.

Základem pro představený vůz je malý městský vůz známý jako i20. Ten se vyrábí již od roku 2008 a aktuálně je nabízen ve třetí generaci. Ostrá verze, značená tradičně písmenem N, rozšířila nabídku teprve v říjnu 2020 a logickou cestou rozšiřuje nabídku ostré rodinky, kam patří kromě i30 N (včetně verze Fastback) také Kona N.

Na první pohled jsou patrné typické prvky ostrých hatchbacků – tedy velká kola s nízkými pneumatikami, ostré rysy, viditelné koncovky výfuků či efektní křidélko na pátých dveřích. Pod hranatou karoserií se skrývají další změny – například zesílená karoserie (na 12 různých místech), a to včetně zpevněného zavěšení kol s upravenou geometrií podvozku. Sportovní, snížený podvozek využívá nové tlumiče a vinuté pružiny, změnou prošla i brzdová soustava, která je logicky účinnější.

Už model i30 N vzbudil u fanoušků rychlých kol dost emocí a stal se první vlaštovkou, která dala pochybovačům jasně najevo, že Hyundai má ve specifickém segmentu co nabídnout. Možná že na běžné silnice byla i30 N až příliš tvrdá, ale charisma a funkčnost se jí upřít nedala. Nový model v podobě i20 N proto logicky vzbuzoval velká očekávání. A rovnou prozradíme, že byla naplněna.

Sportovně střižený interiér je vybaven velmi příjemnými, pevnými sedadly. Pozice za volantem s ideálním tvarem je přirozená a samozřejmá, řadicí páka ovládá šestistupňový manuál. Tlačítko oživuje čtyřválec Gamma o objemu 1,6 litru, který v případě „enka“ využívá jiné turbodmychadlo a mezichladič. Výsledkem je celkový výkon 204 koní a točivý moment vrcholící hodnotou 275 Nm. Jelikož i20 N váží pouze 1190 kg, je schopné akcelerovat z nuly na stovku za 6,2 s a rozjede se až na 230 km/h. Pro malé, obratné auto jsou to fajn hodnoty.

Přímo na volantu jsou speciální páčky, umožňující rychlou volbu buď přednastaveného, nebo vlastního sportovního režimu. Jejich aktivací se proměňuje celý displej přístrojového štítu, který náhle zobrazuje mnoho užitečných informací – aktuální výkon, točivý moment či teploty kapalin. Jedinou trochu zbytečnou věcí je kulaté tlačítko Rev, které ovládá automatický meziplyn, protože ve sportovním režimu se stejně aktivuje sám (a lze nastavit jeho intenzitu).

Kde prověříme celkové nastavení malého prskajícího vzteklouna? Na okresních silnicích. První dobrá zpráva je, že auto není zbytečně tvrdé – tuhé ano, ale duši z člověka nevymlátí, a když trochu vnímáte povrch vozovky a sem tam se vyhnete nepříjemné nerovnosti, podvozek pracuje báječně. Stejně tak i tuhé, rychlé řízení. Kvůli velkým kolům je logicky trochu horší rejd, ale to nevadí. Mnohem důležitější je mechanický samosvor na přední nápravě, který v oblouku citelně zlepšuje trakci. Ta byla v našem případě bohužel trochu limitována ještě zimními pneumatikami, ale i tak jí byl dostatek.

Jako celek funguje i20 N podle představ. Motor táhne lineárně a velmi brzy se nadechuje, dynamika je důstojná, ačkoli ne zbytečně dramatická, zvuk hutný a šestistupňová převodovka přesná. I ty elektronické meziplyny mohou dost bavit, řidič se aspoň může víc soustředit na brzdy a směřování auta do ideální stopy. Dá se bez nadsázky říct, že s tímto autem je skutečná zábava a každý další kilometr jízdy nutí člověka za volantem k samovolnému úsměvu.

Model i20 N je horký favorit své třídy. Celý je příjemně sladěný, je vybaven pohodovým motorem (ač bez dramatického vrcholu), převodovkou, podvozkem a má solidní jízdní vlastnosti. A ve finále umí jezdit i zhruba za nějakých 8 litrů na 100 km. Za baťovských 599 990 Kč je to velmi dobrá hračka.

Plusy:

Podvozek, jízdní vlastnosti, trakce, obratnost.

Minusy:

Motoru chybí špička, zvuk by mohl být mechaničtější.