Místo výchovy dětí podnikání? Skauti rozjeli byznys s energií
nečekaný hráč na trhu
Na tvrdém trhu s energiemi se objevil nečekaný hráč. Skauti zprostředkovávají energii a slibují zajištění nejlepší ceny na trhu. Projekt Skautská energie běží už tři roky, nově do něj ale mohou vstoupit i lidé mimo skautské sdružení. Stačí znát nějakého skauta. „Stále jsme neziskovka, podnikáním zajišťujeme prostředky pro základní činnost skautů,“ říká koordinátor projektu. Nápad se ale nelíbí některým skautům. Místo podnikání máme vychovávat děti, říkají.
„My projekt dnes komunikujeme jako poměrně úspěšný fundraisingový projekt. Nezisková společnost určitou formou vstupuje do byznysu,“ uvedl pro Echo24 koordinátor projektu Tomáš Slavík. Dodavatelem energií pro skauty a jejich známé je pro rok 2018 společnost Centropol. Od něj získává Junák – český skaut 25 korun za každou odebranou megawatthodinu. O převod zákazníka na Centropol se stará společnost Terra Group Investment. Provizi od dodavatele získává i Terra Group.
„Je to pro mě geniální řešení. Nabízíme celkem široké populaci, aby podpořila naši neziskovou organizaci tím, že převedou energie, které tak jako tak platí, k nám. Získají tím mnohonásobně větší úsporu, než je to, co získáme v provizi od dodavatele,“ uvedl Slavík.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Projekt začal už před třemi lety, kdy se skauti snažili snížit náklady pro své klubovny. Nyní je částečně přístupný i veřejnosti. „Po tom prvním kroku, kdy se nám snížily náklady, následoval druhý krok nabídnout projekt jako benefit našim členům. Mají možnost získat slevu. Třetím krokem bylo nabídnout jej i okolí skautů. Pořád to ale ještě není veřejná nabídka. Získáváme určitou provizi od dodavatele, jehož zájem je získat velké množství zákazníků najednou. Stále jsme ale neziskovka, podnikáním zajišťujeme prostředky pro základní činnost skautů. Zisk si nerozdělíme na odměnách, v tom se liší byznys a neziskovka,“ řekl Slavík.
Některým skautům se ale projekt nelíbí. „Účelem skautů není hledat slevy, ale vychovávat děti,“ uvedl pro Echo24 jeden z vedoucích skautů z Prahy. Kritika zazněla i na Facebooku, kde se objevila placená reklama na Skautskou energii. Část komentářů pod reklamou narážela na to, že se ze skautů stávají prodejci a že příště budou nabízet třeba levnější pojištění. Některým z nich se také nelíbí, že důvěryhodná organizace s více než 60 tisíci členy, jež má ve společnosti silný morální kredit, se do tvrdého trhu s energiemi vůbec pouští.
Kritiku připouští i organizátoři projektu. „Kritika se objevila hlavně zvenčí. Zevnitř jsou to pouze taková povzdechnutí jednotlivců, že za jejich mladých let si vydělávali skauti na brigádách. Vnímám ale, že skauti chápou, že se to vyplatí. My po skautech nechceme žádnou aktivitu, nestávají se žádnými podomními prodejci,“ uvedl Slavík.
Podobný systém členských benefitů, jako je Skautská energie, už nyní funguje s mobilními tarify. Zvýhodněné tarify pro skauty, neboli Skautskou telefonní síť, nabízí Junák nyní v sítí T-mobile. Skauti, zapojení to této sítě, si mezi sebou mohou volat zadarmo.
‚Vybíráme pouze spolehlivé dodavatele‘
Principem projektu je soutěžení ceny energií pro každý rok a výběr nejlepší nabídky. V minulých dvou letech byla dodavatelem společnost Energie2. „Nasmlouváme nejvýhodnější podmínky a snažíme se vybírat dodavatele spolehlivé, kteří nezkrachují a jsou bez skandálů. Dodavateli nastavujeme i další podmínky kromě ceny. Zakazujeme řadu záludností. Dodavatel, když podává nabídku, přistupuje na naše podmínky. To je další velký benefit,“ uvedl Slavík.
Skautské obchodní podmínky například říkají, že první upomínka za nezaplacení energií nesmí být zpoplatněná, dodal. „Cena energií je navíc dodavatelem garantována na celý rok,“ řekl Slavík.