2 problémy Muskova autopilota

Samořídící Tesla zabila řidiče. Nepoznala překážku, dokonce před ní zrychlila

, NOVÉ

Témata: ,

Samořídící automobil Tesla zrychlil před nárazem do betonového zátarasu, který palubní autopilot nejspíše „přehlédl“. Vyplývá to z nejnovějšího prohlášení americká Národní komise pro bezpečnost provozu (NTSB), která pomáhala s vyšetřováním březnové autonehody, při níž zemřel řidič Tesly. Případ vyvolal další vlnu diskuzí, nakolik je technologie vizionáře Elona Muska bezpečná, píše server The Guardian.

Nehoda se stala na konci března na dálnici poblíž Silicon Valley. Podle vyšetřovatelů samořídící vůz Tesla Model X zničehonic přestal sledovat trasu vozidla před ní. Následně pár vteřin před nárazem zrychlil ze 62 na 70 mil za hodinu a narazil do betonového zátarasu. Dle záznamů auto nebrzdilo ani se nesnažilo strhnout volant, jako kdyby vozidlo zcela ignorovalo překážku před sebou.

Nehodu nepřežil 38letý řidič Tesly, další osoby vyvázly s lehkými zraněními. Z dalších záznamů ovšem také vyplynulo, že auto ještě 15 minut před nárazem několikrát vyzvalo řidiče, aby položil ruce na volant a převzal řízení. Ten tak učinil naposledy pár minut před osudnou srážkou, poslední výzvy už ale ignoroval. Dopravní experti považují za příčinu nehody nedokonalost technologie, konkrétně autopilota a brzdového systému.

Už tehdy případ vyvolal vlnu diskuzí, nakolik je samořídící technologie vizionáře Elona Muska bezpečná. Firma Tesla odmítla případ komentovat, již dříve se ale bránila, že nehodu nezavinil autopilot. Někteří odborníci dodávají, že svůj podíl na tragédii má i řidič, který nevěnoval dostatek pozornosti řízení vozidla.

„Zcela jasně je zde na vině technologie,“ tvrdí Erick Guerra z Pensylvánské univerzity. „Ideální systém by měl vypadat tak, že autopilot převezme kontrolu nad řízením, pokud selže řidič. Ne aby řidič převzal řízení, když selže autopilot,“ dodává.

Podobných tragédií má Tesla na kontě už několik. První se stala v květnu 2016, kdy řidič vozu Tesla Model S jel s aktivovaným autopilotem na jedné z floridských silnic. Podle předběžné vyšetřovací zprávy Národního úřadu pro bezpečnost v silniční dopravě řidič kamionu jedoucí proti samořídícím vozu zahnul na křižovatce doleva, na což autopilot nezareagoval a nezačal brzdit.

Společnost v prohlášení tehdy uvedla, že jde o první známý případ smrtelné nehody po více než 200 milionech kilometrů, které její vozy najezdily bez přímého ovládání člověkem. Před floridskou nehodou podle firmy „ani autopilot, ani řidič nezpozorovali bílý bok kamionu proti ostrému slunci, takže brzda nebyla aktivována“.

Čtěte také: Ve Francii se srazilo pět kamionů. Mezi obětmi je i český řidič

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Z nového čísla Světové velmoci na hraně. Je další velká válka nevyhnutelná?

Echo týdne: BIS, stará doba a pražští sankyloti ● Téma: Druhá transformace ● Kauza: Ťokovy dálnice ● Komentář: Politika utopená v krvi ● Esej: Proč je les oslabený?

Právní řád v Česku nefunguje Bývalý velvyslanec Milan Sedláček o sobě a české justici
Láska za časů internetu Hledáte trvalý vztah? Bez tradičních metod to nepůjde
,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.