Rušení letů, stávky pilotů, peklo na letištích. Aerolinky se zmítají v krizi během sezony
LETNÍ CESTOVÁNÍ
Nedostatek personálu, škrty spojené se snižováním platů, ale také velká pocovidová poptávka po leteckém cestování. To jsou důvody proč se nyní aerolinky dostávají do krize a na letištích panuje chaos. Koronavirová krize totiž leteckému odvětí a cestovatelství zvlášť zasadila tvrdou ránu, ze kterého se aerolinky dosud nevzpamatovaly. Problémy pociťují i mnozí Češi, kteří se rozhodli strávit dovolenou v zahraničí. Stále se totiž ruší desítky a stovky letů právě kvůli chybějícímu personálu.
Důsledky covidové pandemie a lockdownů jsou stále zřetelné na běžném životě lidí. A to zejména v oblasti cestování, kde se hotely, restaurace, cestovní kanceláře či právě aerolinky stále nevypořádaly s negativní stránkou státních zásahů proti šíření virového onemocnění. Cestování se totiž téměř ze dne na den zastavilo a odvětví čekalo velké propouštění a všeobecné šetření. To má za následek současné problémy, kterými jsou lidé svědky.
Kvůli slabému personálnímu zajištění totiž chybí lidé na letištích a v leteckých společnostech obecně. Kvůli nedostatku zaměstnanců se zase ruší lety. Příkladem může být nizozemská společnost KLM, která do konce srpna zruší až 20 letů po Evropě za den. Německá Lufthansa zrušila již v červnu přes 3 tisíce letů a další lety plánuje rušit z letišť Frankfurtu nad Mohanem a z Mnichova. Důvody jsou stejné, tedy nedostatek personálu, nedostatečné nabírání nových pracovníků a technické problémy.
Podobně ruší lety i British Airways, která do října škrtne přes 10 tisíc letů. Letos musela svůj letový řád během sezony omezit o 13 procent. Aerolinky přitom opustilo během koronavirové pandemie okolo 10 tisíc lidí.
Jediným problémem však není jen rušení letů. Do hry se také vrací stávky. Ty se týkají například aerolinek Ryanair a EasyJet. Stávka palubního personálu si na začátku července vyžádala zrušení 15 letů a zpoždění dalších 175 letů. Zaměstnanci jsou totiž nespokojení s pracovními podmínkami a se mzdami. Odbory společnosti Ryanair také oznámily, že stávky budou pokračovat.
Protesty se vyskytují i v letecké společnsti SAS ze Skandinávie. Piloti začátku července vstoupili do stávky kvůli neúspěšnému mzdovému jednání.
Na nepříjmenosti naráží i čeští turisté, kteří se musí potýkat se zrušenými či zpožděnými lety. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže není problém pouze během letních dovolených, ale trvá už řadu měsíců. Za chaos na letištích může zmíněný nedostatečný počet zaměstnanců letišť, kvůli kterým se tvoří velké fronty. „Druhá věc je nedostatek zaměstnanců u leteckých společností a nedostatek připravených letadel. Když se tyhle dvě věci spojí dohromady, vzniká ten chaos,“ řekl dříve pro Echo24 Papež.
Aerolinky tak naráží na problém, že pokud letiště nemá zařízenou dostatečnou kapacitu na přijetí letadla a zajištění odbavení, tak jim je let zrušen. Opačně to funguje tak, že letecké společnosti mohou let zrušit kvůli nedostatku personálu k odbavení letu nebo při nedostatku letušek či pilotů.