Hladký hybrid. Opel Grandland se dokáže prohrabat i lehkým terénem

Hladký hybrid. Opel Grandland se dokáže prohrabat i lehkým terénem
Auto

Značka Opel nabízí dvě hybridní verze modelu Grandland X. Vrcholná dosahuje výkonu 300 koní a díky pohonu všech kol, který v konvenčních verzích chybí, se dokáže prohrabat i lehkým terénem. Zvládá to, dá se říct, s klidem a důstojností.

Grandland X byl jakožto kompaktní crossover představen v roce 2017 a od té doby se i prodává. Stojí na platformě PSA EMP2, takže je v rámci koncernové strategie blízce příbuzný i s Peugeotem 3008. V aktuálním portfoliu Opelu nahrazuje dva modely – prostornou Zafiru z vymřelé třídy MPV a robustnější Antaru, patřící spíš do třídy SUV.

Samozřejmě že Grandland si můžete pořídit s různými motory, konvenční přístup reprezentují naftové a benzinové motory, kombinované s manuálními i automatickými převodovkami. Ovšem v těchto případech se musíte spokojit s pohonem předních kol, čtyřkolka v nabídce chybí. Tu můžete mít pouze u vrcholného modelu Hybrid4, který jsme aktuálně otestovali.

Opel v řadě Grandland X aktuálně nabízí dvě varianty hybridního systému (oba plug-in hybridy). Zatímco levnější verze využívá pouze jeden elektromotor pro pomoc spalovacímu motoru (uloženému logicky vpředu napříč), Hybrid4 přidává i druhý elektromotor pro zadní nápravu, a tím pádem nabízí i pohon všech čtyř kol.

Základem obou verzí je čtyřválec s turbem o objemu 1,6 litru, dosahující výkonu 200 koní. V případě verze Hybrid4 je celkový výkon soustavy (tedy spalovacího motoru plus dvou elektromotorů) důstojných 300 koní, přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 520 Nm. Při hmotnosti celého vozu kolem 1,8 tuny to znamená docela slušnou dynamiku: zrychlení z nuly na stovku zabere časový úsek pouze 6,1 sekundy a maximální rychlost stanovil výrobce v tomto případě na 235 km/h.

Slušný odpich a rychlé reakce vozu jsou patrné zejména při nižších rychlostech a logicky hlavně v situacích, kdy je akumulátor nabitý. U plug-in hybridu je prostě nutné baterie dobíjet, jinak se projeví jejich obvyklé neduhy – menší nádrž a stoupající spotřeba v případě, že celek musí táhnout vpřed pouze spalovací motor. Takže opět tady platí jednoduchá a osvědčená poučka: v noci nabíjet, přes den využívat.

Za hladkým přenosem výkonu stojí i jemná osmistupňová automatická převodovka, celek funguje velmi nerušivě a vůz rychle reaguje na rozdílné požadavky. Pomáhají i čtyři různé režimy, volené logicky umístěným ovladačem na středovém tunelu. Režim 4WD je určen pro jízdu terénem, Sport zase přiostří odezvu, Hybrid je nejčastěji využívaným systémem (kdy převodovka v režimu B docela výrazně rekuperuje v momentu, kdy dáte nohu z pedálu plynu a vůz začne zpomalovat) a režim Electric je určen, jak jeho název napovídá, pro jízdu po městě bez lokálních emisí. V takovém případě zvládne Opel Grandland rychlost až 135 km/h. Hybrid4 přesvědčuje i svým dobře naladěným podvozkem, který zbytečně nerázuje, ale ani se v zatáčkách nijak zvlášť nenaklání. Také pocit z řízení je přirozený a veškeré ovládání spíš intuitivní a nerušivé. Takže hezky sladěné auto, které vás ničím neotravuje.

Vrcholný model, jak patrno, je zvenku ozvláštněn černou kapotou a střechou, nechybějí ani specifická devatenáctipalcová kola. Vnitřní prostor rozhodně neurazí – materiály jsou celkem slušné, pozornost upoutají kožené plochy i osmipalcový infosystém. Armáda elektronických pomocníků je nastavena víceméně přívětivě, takže nijak neruší, pozice řidiče za volantem je dobrá, poskytující slušný přehled o okolí. Čtyři pasažéři mají dostatek místa i průměrnou úroveň pohodlí. Pod víkem se skrývá prostor pro zavazadla s hodnotami 390 až 1528 litrů. Hybridní Opel utáhne až 1250 kg těžký brzděný přívěs.

Zatímco konvenční verze Grandlandu X se prodávají v závislosti na zvoleném motoru a výbavě v cenovém rozpětí 500 až 750 tisíc Kč, vrcholná verze Hybrid4 stojí po slevě minimálně 1,2 milionu Kč. V rámci třídy to není tak hrozná cena vzhledem k tomu, jak hezky přirozeně se vůz chová a jakou dynamiku a schopnosti nabízí.

Plusy:
Dynamika, pohon, jízdní vlastnosti.

Minusy:
Výhled šikmo vzad, nutnost nabíjet.