Kamenné obchody hledají cesty, jak přežít krizi. E-shopy čekají žně

DOPAD VLÁDNÍCH NAŘÍZENÍ

Kamenné obchody hledají cesty, jak přežít krizi. E-shopy čekají žně
Ilustrační snímek. Foto: Rohlík.cz
3
Ekonomika
Sdílet:

Vládní nařízení tvrdě dopadlo na maloobchody a drobné podnikatele. Po odsouhlasení prodloužení nouzového stavu do 20. listopadu se jejich situace s největší pravděpodobností nezlepší, navíc mnohé podniky prošvihnou předvánoční sezónu a čelí krachu. Ryze internetové obchody na druhou stranu očekávají žně, posilují logistiku a již od začátku druhé vlny pandemie koronaviru registrují značně zvýšený zájem o nakupování přes internet.

Nemalá část obchodů se rozhodla narychlo zprovoznit provizorní e-shopy na svých stránkách a přeměnit svůj podnik na výdejnu zboží. Přestože tuhle cestu nevnímají podnikatelé jako spásu, jelikož ne všichni zákazníci zaregistrují, že podnik má nově i e-shop, alespoň se tím vyrovnají část ztrát či se vyhnou propouštění brigádníků.

„Dosud jsme se obešli jen s internetovými stránkami, nyní jsme k nim narychlo vyrobili e-shop. Žádné hraní si s designem, poprosil jsem kamaráda, aby jej zprovoznil co nejdříve, já pak nafotil zboží nebo stáhl obrázky od dodavatelů. Teď se to snažíme propagovat na Facebooku, oproti zavedeným internetovým obchodům jsme ale v nevýhodě,“ řekl redakci Karel Jůn, který se svým otcem provozuje mimo jiné hračkářství v Ostravě.

Na sociální sítě cílí třeba prodejna Place Store, která prodává ruční a designové výrobky různých menších tvůrců. Od nového roku pak plánuje on-line tržiště. „Lidé si budou moci prohlédnout výrobky, aniž by někam chodili,“ uvedla vedoucí obchodu Kateřina Zapletalová. Doplnila, že i přesto ještě uvažují o e-shopu, který by fungoval do Vánoc. Tržby teď mají na minimu, protože nakupují pouze stálí zákazníci anebo ti, které zaujme příspěvek na sociální síti.

Obchod s českým designem Ty Identity je zatím úplně zavřený, provozovatelé čekají, jak se situace vyvine. E-shop nemají a ani ho neplánují. „Chceme, aby se lidi naučili chodit zpátky do obchodů, aby si užili i to samotné nakupování,“ uvedla vedoucí obchodu Šárka Hégrová. Podle ní nemá smysl zakládat e-shop teď, protože by se těžko propagoval. Pokud by se situace do několika měsíců nezlepšila, obává se, že by museli obchod zavřít.

Vyhráno ovšem nemají ani květinářství, která mohou nadále zůstat otevřená. I přes výjimku v opatření hlásí výrazný propad návštěvnosti. Zároveň nemají možnost žádat o dotace na nájem, nárok jim nevzniká ani na plné proplacení mezd zaměstnanců, pro něž však nyní nemají dostatek práce. „Tržby se podle ní aktuálně propadly na 20 procent. Jsme na tom podstatně hůř, než kdybychom obchody uzavřeli,“ řekla Lenka Baráková ze společnosti Květiny Novák Praha.

Internetové obchody čekají žně, budou dominovat sezóně

Aktuální pandemická situace v ČR a s ní související vládní nařízení jednoznačně nahrávají zavedeným internetovým obchodům. Podle analýzy portálu Heureka.cz by vánoční sezóna mohla celoroční obrat e-shopů zvednout až o 30 % v porovnání s loňskem i navzdory tomu, že lidé budou pravděpodobně na dárcích více šetřit. Již nyní evidují e-shopy zvýšený zájem nejen o potraviny a elektroniku. Zákazníci vyhledávají i krmivo pro zvířata či drogerii, tedy zboží z obchodů, které dostaly v rámci opatření výjimku.

„V letošním roce si online nákupy během jarní koronavirové krize vyzkoušeli i lidé, kteří o onlinu ještě před pár měsíci nechtěli ani slyšet. Tito zákazníci se k nám teď vrací a nakupují častěji. Zdaleka už u nás nehledají jen pračky a ledničky, ale pořizují i menší nákupy a frekvenční zboží, jako je drogerie, péče o dítě nebo chovatelské potřeby a krmiva,“ řekla Echu24 mluvčí internetového obchodu Mall Pavla Hobíková.

Že e-shopy budou dominovat předvánoční sezóně, naznačuje i zvýšený zájem o typicky vánoční zboží, jako jsou hračky, parfémy i vánoční dekorace. „Je tedy vidět, že lidé v důsledku aktuální epidemiologické situace dávají nyní přednost nákupu z bezpečí domova, což vidíme i třeba u starších zákazníků, kteří byli doposud zvyklí vybírat dárky spíše v obchodních centrech,“ dodala Hobíková s tím, že letošní tržby odhaduje přibližně o pětinu větší než v loňském roce.

Po zkušenostech z první vlny také posilují kurýrní služby. Podle Hobíkové dávali zákazníci přednost vyzvedávání zásilek na výdejních místech, už na jaře toto chování ale výrazně změnilo. „Faktor bezpečí je pro lidi čím dál důležitější a my opět vidíme rostoucí zájem o doručování domů, kdy se zákazníci s kurýrem ideálně vůbec nemusejí potkat,“ doplnila.

Obdobný trend vysledoval i obchod s elektronikou CZC.cz. „Zatímco v běžné sezóně si nechá objednávku poslat domů zhruba 30 % zákazníků, letos je to už polovina. V listopadu a prosinci očekáváme, že se toto číslo ještě zvýší a většinu objednávek doručíme až domů. I proto jsme museli reagovat a personálně posílit nad původní sezonní plán. Běžně v tuto dobu personálně rosteme o 100 %, letos je to vzhledem ke všem změnám ještě více,“ řekl redakci Echo24 obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Potravinové e-shopy nastavily limity, lidé už nepanikaří

Přestože supermarkety a další obchody s potravinami mohou mít nadále otevřeno a samotná jejich návštěvnost není v těchto dnech o moc nižší, e-shopy Rohlík.cz a Košík.cz registrují velký nárůst nákupů přes internetové stránky. V průběhu října hlásili někteří zákazníci nedostatek rozvozových slotů, proto oba obchody nadále posilují kurýrní služby a nabírají výpomoc – včetně lidí z odvětví, která zasáhla pandemie či vládní opatření.

„Aktuálně jsme schopni uspokojit o pětinu větší poptávku, limitem jsou v tuto chvíli spíše logistická centra. Máme jeden velký sklad v Praze a jeden v Brně. Po zkušenostech z jara jsme uspíšili otevření nového pražského skladu v Horních Počernicích, který funguje v pilotním režimu, v případě Brna se budeme v listopadu stěhovat do větších prostor. Jakmile budou obě záležitosti hotové, dostaneme o 50 % větší kapacitu,“ vysvětlila redakci Echo24 mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda.

Rohlík.cz zavedl dočasná pravidla na e-shopu, každý uživatel má povolený jeden nákup denně a omezený počet položek na 35. „Máme spočítáno, že nám to pomůže obsloužit o tisíce zákazníků více, ale jakmile se zprovozní zmíněné sklady, budeme opatření postupně rozvolňovat. Jde jen o dočasnou záležitost,“ dodala Svoboda.

K podobným opatřením přistoupil i konkurenční Košík.cz, který zavedl limit 70 kilogramů na jeden nákup. Díky zkušenostem z jara a navýšeným kapacitám situaci zvládá. „Lidé navíc tentokrát nepanikaří – pokud byl symbolem jara s trochou nadsázky nákup složený z plechovek, těstovin a rýže, teď jsou to delikatesy, hotová jídla a víno na večer,“ přiblížil redakci CEO společnosti Tomáš Jeřábek.

Personálně narostl Košík o více jak 35 % a nadále nabírá výpomoc napříč obory. S nelepšící se pandemickou krizí v ČR očekává podobný růst také jiné e-shopy. „Reagujeme i na vládní opatření, která dočasně utlumují některé obory a vytváříme nová místa pro brigádníky ve skladu, která by pomohla lidem dočasně bez práce – u nás se žádné ruce neztratí,“ řekl redakci Echo24 na závěr Jeřábek.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články