1 komentář

Proti hysterikům vám nepomůže ani kolaborace

Témata: , , , ,

Málokdy se v jeden den sejdou dvě zprávy, které se tak dokonale doplňují. Německo hlásí, že ve druhém čtvrtletí se o jednu desetinu procenta zmenšil jeho HDP – a tato ekonomika se zásadním vlivem na ekonomiku českou je tak možná jen čtvrt roku od recese. Druhá zpráva je, že před sídlem Volkswagenu ve Wolfsburgu (Dolní Sasko) proběhla v úterý úspěšná blokáda železničního mostu, přes který vlak odvážel zákazníkům nová auta.

Německé hospodářství na autech do jisté míry stojí, automobilky vytvářejí pět procent HDP, dodavatelský průmysl v to nepočítaje. Jenom v prvním pololetí letošního roku klesla výroba aut v Německu o dvanáct procent. Menší zájem pociťujeme i v České republice, kde je podíl automobilového průmyslu na HDP ještě dvakrát větší než v Německu. I u nás už výroba klesá. Dostupná čísla jsou zatím jen za první čtvrtletí, kdy výroba aut v ČR v meziročním srovnání spadla téměř o čtyři procenta, byť z loňských rekordních hodnot. Ale pokud by krize automobilového průmyslu v Evropě pokračovala, pocítí to česká ekonomika zcela jistě.

Evropská unie na automobilky klade větší a větší nároky, budoucí limity pro emise oxidů uhličitých vedou už dnes k tomu, že automobilky byly přinuceny vrhnout podstatnou část své energie do vývoje elektroaut. Jen tak mají šanci vyhnout se drastickým pokutám z EU. Volkswagen byl v tomto ohledu zprvu zdrženlivý, nicméně během posledního půl roku provedl otočku a horlivě se postavil do čela tažení za elektroauta.

Veřejně vyzývá spolkovou vládu, aby zrušila veškeré nepřímé výhody pro vozy se spalovacím motorem (tedy daňové úlevy pro diesely) a podporu směřovala pouze k elektromobilitě. VW si tím nadělal zlou krev u Daimleru a hlavně u BMW. Za tímto radikálním obratem stojí Herbert Diess, který se před rokem stal předsedou představenstva VW, a. s., (a mj. i předsedou dozorčí rady Škodovky) a který je prý tak důsledný, že z něho dokonce i zástupci státu (20 procent akcií ve firmě má vláda Dolního Saska) dostali strach. Protože jestli riskantní sázka na e-auta nevyjde, zaniknou v Dolním Sasku desítky tisíc pracovních míst.

Takže si VW před čtvrtrokem na svou valnou hromadu v Berlíně pozval německou obdobu Grety Thunbergové, osmnáctiletou Claru Mayerovou, aby tam manažerům obligátně vynadala, že pro záchranu klimatu nedělají dost. Takže Diess v centrále koncernu pohostí předsedu Zelených Roberta Habecka, nechají se společně vyzpovídat pro noviny – a stejně nakonec Habeck před novináři Diessovi zaprorokuje, že pokud do pěti let nebudou na trhu elektrovozy v kategorii levných aut, firma prý na trhu ztroskotá. A stejně se v úterý třicítka „klimaaktivistů“ rozhodla na železničním mostě zablokovat příjezd a výjezd z wolfsburského areálu.

Skupina žádá okamžitou revoluci v dopravě a jeden z plakátů, jimiž ověsila most, zrušení kapitalismu. Mluvčí skupiny prozradil, že cílem této akce bylo zpomalit v továrně výrobu. A co na to policie? Její mluvčí ještě o půl čtvrté odpoledne konstatoval, že policisté na místě sledují situaci, ale „důvod k zásahu zatím není“. Provoz státní Deutsche Bahn blokádou nijak poškozen nebyl, blokáda je tedy zřejmě něco na úrovni osobního sporu mezi dvěma soukromými subjekty. Vítejte v právní džungli. Mluvčí Volkswagenu několik kritických hodin nebyl pro jistotu k sehnání. Až po několika hodinách policie demonstranty z mostu odvedla a hned pustila.

Z automobilového průmyslu v největší evropské ekonomice se stává voodoo panenka, jakýsi třídní ňouma, do kterého si každý může beztrestně kopnout. Němci mají i nadále rádi auta, ale zanevřeli na ty, kdo je pro ně vyrábějí. Otázka je, zda by ona hospodářská recese aspoň v postoji vůči automobilovému průmyslu vedla k vystřízlivění a obratu od sebevražedné politiky deindustrializace.

Týdeník Echo

od 1099 Kč

Vychází každý čtvrtek

Více info

EchoPrime

od 249 Kč

Vychutnejte si neomezený přístup k prémiovému obsahu určenému pouze předplatitelům, který nemá na českém internetu obdoby

Více info

/
komentátor

Vystudoval Pedagogickou fakultu UJEP v Ústí nad Labem a posléze německá a rakouská studia na Fakultě sociálních věd UK. Ještě během studií pracoval v zahraničněpolitickém odboru prezidentské kanceláře. Od roku 1998 působil v Lidových novinách, v české redakci BBC a opět v LN. Několik let prožil v Německu a Británii. Je autorem politického životopisu Václava Havla do roku 1989 „Disident“ (Paseka). Druhý díl, který obsáhl Havlovo prezidentství, vyšel v roce 2014.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.