Nikoho nekopíruju. Designéři mají často podobná řešení, hájí se Najbrt

Nové logo NG

Nikoho nekopíruju. Designéři mají často podobná řešení, hájí se NajbrtNOVÉ
Nové logo Národní galerie Foto:

Foto: Národní galerie 

2
Panorama

mm Echo24

Designér Aleš Najbrt, jehož studio nedávno vyhrálo soutěž k výběru nového loga Národní galerie, se brání proti kritice, že se příliš inspiroval australskými a britskými galeriemi Art Gallery of Western Australia a Foundation for Art and Creative Technology, které používají podobné značky. Podle něho studio provedlo rešerši více než stovky galerií a muzeí, na podobné logo ale nenarazilo. V designerském oboru prý navíc často dochází k podobným nápadům. 

„Nikdy jsme nepracovali a nepracujeme tak, abychom někoho záměrně kopírovali. Ani v rámci námi vytvořené rešerše jsme tato loga nenašli. V případě Art Gallery to bylo nejspíš proto, že jsme hledali komplexní vizuální styly a to tato galerie nemá, a logo Liverpoolu bylo zveřejněno až po prvním kole pražské soutěže, takže naprosto odmítáme nařčení z kopírování“, uvedl Aleš Najbrt v rozhovoru pro Lidové noviny. 

Kritici se po zveřejnění zarazili nad podobností nového loga Národní galerie a Západoautralské galerie umění a umělecké instituce FACT v Liverpoolu. Generální ředitel Národní galerie Jiří Fajt pro server Echo24 uvedl, že instituce ale s volným obdélníkem pracují odlišně. „Australské řešení blíže neznámé geneze je nerozvinuté a poměrně konzervativní, liverpoolské pak zase stojí na zcela odlišných implementačních principech,“ řekl pro Echo24 Fajt.

Čtěte také: Je to plagiát, není to plagiát? Šéf Národní galerie nové logo od Najbrta hájí

„Pražskému řešení se tedy mohou podobat pouze motivicky, tj. použitím onoho volného obdélníku, nikoliv však jeho zapojením do celkového komunikačního systému, tedy koncepčně. Anglická nadace navíc představila svou novou vizuální identitu nedávno, konkrétně 13. dubna 2018, tj. celý měsíc po vyhlášení výsledků prvního kola pražské soutěže, které se konalo 14. března 2018,“ dodal Fajt.  

Foto:

Logo Národní galerie (vlevo nahoře), logo Západoautralské galerie umění a umělecké instituce FACT v Liverpoolu (vpravo nahoře), logo, které neuspělo v soutěži o novou grafickou identitu Galerie hlavního města Prahy (vlevo dole) a logo Západoaustralské galerie umění (vpravo dole)

Studio Najbrt nařčení z plagiátorství ihned rázně odmítlo. „Takovým způsobem nepracujeme a nikdy jsme nepracovali. Výsledná podoba logotypu a celého vizuálního stylu není náhodná, ani ‚vygooglená‘, jak nám je podsouváno. Dospěli jsme k ní po intenzivní týmové práci a společné diskuzi s porotou soutěže NGP po prvním kole,“ zareagovalo před několika dny studio na dotaz redakce Echo24.

Co se týče podobností s dalšími logy, čeští autoři tvrdí, že přístupy a myšlení různých designérů mohou být podobné, protože řeší podobný úkol. „Není to nic neobvyklého, děje a dělo se to ve výtvarném umění, v hudbě nebo vědě častokrát. Na rozdíl od vizuálních stylů již zmíněných institucí ale naše řešení umožňuje jednoduše dosadit do logotypu různý obsah v podobě obrazu, textu nebo videa a nabízí tak variabilitu, která je pro komplexní vizuální styl instituce jako NGP tak potřebná,“ uvedlo Studio Najbrt. 

Ředitel Národní galerie Jiří Fajt si od nového loga slibuje větší atraktivitu u široké veřejnosti. „Naší dlouhodobou ambicí je posilovat roli Národní galerie nejen u nás, ale i v zahraničí. Z tohoto důvodu nové logo pracuje se zkratkou NGP – Národní galerie Praha, která akcentuje její unikátní lokaci a nezaměnitelnost s jinými světovými národními galeriemi,“ vysvětlil změnu Fajt.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.