1 Dopis šéfovi rozhlasu

Deset šéfredaktorů se zastalo Janka Kroupy, řediteli ČRo poslali otevřený dopis

AKTUALIZUJEME

Témata: , , ,

Deset šéfredaktorů českých zpravodajských webů a periodik zaslalo generálnímu řediteli Českého rozhlasu Renému Zavoralovi otevřený dopis, v němž zdůrazňují principy veřejnoprávní žurnalistiky. Nelíbilo se jim, že Zavoral zkritizoval listopadový příspěvek jednoho ze svých redaktorů Janka Kroupy o tom, že holding Agrofert Andreje Babiše neoprávněně čerpal evropské dotace. Podle ředitele ČRo se Kroupa odchýlil od pravidel nestrannosti a kauzu zaměřil proti Agrofertu. Desítka šéfredaktorů však Kroupův postup považuje za legitimní.

Šéf rozhlasu Zavoral na zasedání Rady Českého rozhlasu 29. listopadu ostře kritizoval práci trojice vlastních reportérů v čele s Jankem Kroupou, kteří publikovali informace o zřejmě neoprávněném čerpání evropských dotací Andrejem Babišem na půdu, kterou nevlastní. 

Více čtěte zde: Řediteli ČRo vadí Kroupův článek o Agrofertu. Ten výtky vedení odmítá

Šéfové tuzemských elektronických i papírových médií se za redaktora Kroupu v otevřeném dopise postavili. Podle nich poukázání na konkrétního viníka v kauze naplňuje podstatu informování veřejnoprávních médií.

„Obdobným způsobem, tedy se snahou poukázat na konkrétní případy a konkrétní politické činitele, postupovala média i v případech jiných politiků a minulých vlád. Právě držení politické moci a významného úřadu dělá případy těchto politiků specifickými, a tím se vymykajícími z řady,“ stojí v dopise.

Šéfredaktoři na závěr vyjadřují přání, aby Zavoral vždy stál za svými redaktory, protože právě v takových případech „se definují principy zpravodajských standardů“. 

Dopis přinášíme v plném znění:

Vážený pane generální řediteli,

dovolte, abychom se na vás obrátili v souvislosti s jednáním Rady Českého rozhlasu dne 29. 11. 2017 a vaším následným vyjádřením na stránce www.renezavoral.cz.

Na jednání rady i na svých webových stránkách se vyjadřujete k textu publikovanému na stránkách iRozhlas.cz pod titulkem „Agrofert neoprávněně hospodaří na 1700 hektarech půdy. Nemají majitele, přesto na ně holding pobírá dotace“. Vyjadřujete zde přesvědčení, že téma mělo být zpracováno šířeji, mělo poukázat na obecnější problém nejasností ve vztahu k vlastnictví půdy a že právě v tom vidíte úlohu veřejnoprávního zpravodajství. Zároveň jste na zasedání Rady ČRo řekl, že věc budete dále řešit a že se k tématu budete vracet i na dalším zasedání.

Jsme přesvědčeni, že právě adresné poukázání na konkrétní situaci, ve které se nacházela akciová společnost v té době patřící členovi Vlády České republiky, naplňovalo podstatu plnění zpravodajské povinnosti vůči veřejnosti. Obdobným způsobem, tedy se snahou poukázat na konkrétní případy a konkrétní politické činitele, postupovala média i v případech jiných politiků a minulých vlád.

Právě držení politické moci a významného úřadu dělá případy těchto politiků specifickými, a tím se vymykajícími z řady.

Se vším respektem k vaší pravomoci generálního ředitele si vás dovolujeme požádat, abyste redaktory vámi řízeného Českého rozhlasu plně podpořil nyní i do budoucna v konkrétním a adresném přístupu. Právě na případech, jako je ten, který právě projednáváte s Radou Českého rozhlasu, se definují principy zpravodajských standardů. Věříme, že jste si toho plně vědom.

S přátelským pozdravem

Robert Čásenský, šéfredaktor, Reportér 
Marek Stoniš, šéfredaktor, Reflex
Erik Tabery, šéfredaktor, Respekt
Martin Jašminský, šéfredaktor, Hospodářské noviny
Tomáš Skřivánek, šéfredaktor centrální redakce, Deník
Marek Wollner, šéfredaktor Reportéři ČT, Česká televize
Dalibor Balšínek, šéfredaktor, Echo24.cz
Robert Břešťan, šéfredaktor, HlídacíPes.org
Michal Půr, šéfredaktor, Info.cz
Pavel Šafr, šéfredaktor, Forum24.cz

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Z nového čísla Světové velmoci na hraně. Je další velká válka nevyhnutelná?

Echo týdne: BIS, stará doba a pražští sankyloti ● Téma: Druhá transformace ● Kauza: Ťokovy dálnice ● Komentář: Politika utopená v krvi ● Esej: Proč je les oslabený?

Právní řád v Česku nefunguje Bývalý velvyslanec Milan Sedláček o sobě a české justici
Láska za časů internetu Hledáte trvalý vztah? Bez tradičních metod to nepůjde

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.