Technická kontrola u aut brzy zpřísní i zdraží. Bude měřit i hluk

ZPŘÍSNĚNÍ TECHNICKÝCH PROHLÍDEK

Technická kontrola u aut brzy zpřísní i zdraží. Bude měřit i hluk
Ceny technických prohlídek ovlivní růst cen energií i nová evropská směrnice. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika

Jakub Fujáček

Povinné technické prohlídky aut a motorek brzy výrazně podraží. Vliv na růst ceny bude mít zdražování energií i nová evropská směrnice, podle které by se od příštího roku měla začít měřit také hlučnost vozidel, což bude současně znamenat i vyšší náklady pro poskytovatele těchto služeb. Příliš otálet se proto nevyplatí. Radost ze zpřísnění pravidel pro získání technického osvědčení zřejmě nebudou mít majitelé vozidel s různými tuningovými úpravami.

Prvním důvodem očekávaného zdražení je podle předsedy Profesní komory STK Jiřího Rejmona všeobecný růst cen energií. „Očekává se masivní zdražení energií, které se nepochybně promítne do cen,“ říká s tím, že výrazné zdražování by mohlo přijít počátkem příštího roku. Negativní vliv má podle Rejmona ale i růst platů ve státní sféře. „Jestli stát přidá státním úředníkům, my musíme taky přidat lidem,“ vysvětluje. Stanice technické kontroly podle něj totiž bojují s nedostatkem techniků, kteří mají potřebnou odbornost a znalost předpisů.

Nezanedbatelný vliv na výši účtu, který všichni motoristé při povinných kontrolách zaplatí, bude mít ale také plánovaná novinka v podobě měření hlučnosti aut, motorek a vozidel obecně. Ta vyplývá ze směrnice Evropské unie a pomalu zavádět se má už od příštího roku. „To se promítne do cen prohlídek významněji, protože se bude muset nakoupit poměrně drahý přístroj, jehož přesnou cenu zatím vůbec netušíme, ale víme, že se bude pohybovat kolem 200 tisíc korun. Nebude to úplně levná záležitost,“ říká Rejmon.

Řidiči se staršími auty podle něj nicméně nemusí mít obavy, že by pouze kvůli věku auta novinkou neprošli. „Jestliže bylo auto vyrobeno v nějaké době, tak budeme posuzovat jeho hlučnost podle schvalovací dokumentace v roce výroby. Jestli tam má 90 decibelů, tak smí mít 90, jestliže 60 decibelů, tak ho budeme posuzovat na 60. Kdo má starší auto, nemusí se bát, že by vypadl jenom kvůli tomu,“ popisuje.

Milovníci tuningu si musí dát pozor

Největší problém bude zřejmě splnění kontroly hlučnosti představovat pro majitele vozidel s různými druhy tuningu, třeba auta s upraveným motorem nebo motorky s hlučnými výfuky bez tlumičů. „Na to se cílí. Motorky používají hlučné výfuky bez tlumičů, to je to, co se tím má omezit, aby už lidé byli líní to přementovávat sem a tam. Pokud přijede domů a přemontuje to, tak s tím ale nic neuděláme,“ připouští Rejmon. Zavedení další povinnosti přirovnává k již dříve zavedeným kontrolám propustnosti skel, kvůli kterým téměř vymizely z aut tmavé fólie. Jak rychle ale bude skutečně povinnost zavedena, nedovede Rejmon odhadnout, vše prý záleží na ministerstvu dopravy.

Česká republika by měla měření hlučnosti zavést nejpozději do dvou let, podle Rejmona ale mohou lidé začít narážet na hlukoměry už příští rok. Ministerstvo dopravy chce do konce roku 2021 ukončit fázi metodických příprav a znát všechny podrobné technické parametry na hlukoměr, který budou muset stanice STK brzy povinně pořídit.

V budoucnu se kromě zmiňovaného očekává podle předsedy Profesní komory STK také zpřísnění emisních limitů i přísnější kontroly vůle náprav u náklaďáků.

Vyčkávat se nevyplatí

Ministerstvo dopravy během pandemie koronaviru dvakrát vyhlásilo takzvaný program Omnibus, který umožňuje odložit technickou kontrolu až o deset měsíců. Pokud vám tedy propadla technická v období od 1. září 2020 do 30. června 2021, její platnost se automaticky prodlužuje o 10 měsíců, tedy maximálně do konce dubna 2022. Vzhledem k očekávanému zdražování se ale příliš vyčkávat nevyplatí.

Cena STK se držela poslední zhruba tři roky na stejné hladině, nebyl totiž důvod k významnému zdražování. Technickou kontrolou musí projít každý osobní automobil jednou za dva roky, motorka jednou za čtyři roky a velké nákladní automobily každý rok.