Tržby za letenky padly k nule. Letošek je ztracený, krizi využijeme k růstu, říká Dlouhý z Kiwi

Tržby za letenky padly k nule. Letošek je ztracený, krizi využijeme k růstu, říká Dlouhý z Kiwi
Ekonomika

KRIZE V LETÁNÍ

Krize způsobená šířením koronaviru tvrdě zasáhla leteckou dopravu. Přepravní společnosti bojují o přežití a žádají pomoc státu. Velké problémy má i úspěšný globální prodejce letenek Kiwi.com, jehož tržby zničehonic spadly téměř na nulu. Firma počítá škody, zároveň však vidí v současné situaci potenciál jak dále růst, řekl deníku Echo24 spolumajitel firmy Oliver Dlouhý, který v březnu obdržel prestižní ocenění Podnikatel roku 2019.

Společnosti Kiwi.com klesly už v březnu tržby na polovinu, později se přiblížily nule. „Teď už se to začíná malinko zlepšovat, je to ještě lepší než minus 90 % oproti normálu, pokořili jsme tedy tu magickou hranici devadesátky a rosteme,“ uvedl Dlouhý minulý týden s tím, že jako firma se stabilními investory a určitými rezervami by Kiwi měla nečekanou krizi přežít. „Samozřejmě, řešíme teď trochu jiné věci, musíme přeplánovávat, sestříhat nějaké náklady,“ dodává podnikatel.

„Očekáváme minus 50 procent na tržbách, ale je to spíš věštění z křišťálové koule. Uvidíme, co se bude dít v následujících týdnech a měsících,“ říká Dlouhý s tím, že rok 2020 již považuje za ztracený.

Projektu od jeho vzniku v roce 2012 pravidelně rostly tržby, podle poslední výroční zprávy za rok 2018 dosáhly téměř 28 miliard korun. Úspěchem byl pak loňský rok, kdy do Kiwi vstoupil americký fond General Atlantic a získal zde 51procentní podíl. Kolik za transakci americká strana zaplatila, firma Kiwi odmítla zveřejnit. Dle odhadů odborníků se mohlo jednat o částku několika miliard korun, Dlouhý však žádnou sumu nesdělil.

Dlouhý spolu s dalším spoluzakladatelem Kiwi Jozefem Képesim zůstali ve firmě i nadále jako významní společníci a nezměnily se ani jejich exekutivní pozice. Většina investorů ale z Kiwi odešla. Více než pětinového podílu se vzdal jeden z prvních investorů Jiří Hlavenka, Kiwi opustil také bývalý šéf ČEZ Martin Roman. S desetiprocentním podílem však naopak zůstal Jan Veverka.

Právě Jan Veverka byl prvním investorem, který na samém počátku do tehdy neznámého projektu investoval deset milionů korun. Později uvedl, že částečný podíl ve firmě si nechal z přesvědčení, že Kiwi zažije ještě masivní růst, a to právě i kvůli vstupu General Atlantic. To se však kvůli nynějšímu drastickému omezení služeb zřejmě výrazně změní.

Krize může být i příležitostí

I když situace v letectví není jednoduchá a letenky se nyní prakticky téměř neprodávají, Kiwi.com zatím neplánuje propouštět, minimálně ne v Česku. „Pro nás jsou naprostou prioritou naši zaměstnanci, kteří jsou přímo na našem call centru, děláme absolutní maximum pro to, aby se nemuseli propouštět a zatím se nám to daří. Co se týče našich outsourcovaných call center, které máme v Indii a na Filipínách, tak tam jsme sundali samozřejmě počet lidí, protože, když poptávka není, oni nemají jaké bookingy servírovat,“ řekl Dlouhý.

Spolumajitel firmy Kiwi.com zároveň vidí současnou situaci jako potenciál pro svou firmu, některé firmy totiž podle Dlouhého nemusejí situaci ustát. „Vidíme to jako obrovskou příležitost, protože je mnoho jiných firem v našem oboru, které třeba tak silné nejsou, takže my máme ambici nějakým způsobem zabrat i podíl na trhu, který nám předtím nenáležel,“ popisuje Dlouhý.

O jaké společnosti nebo část trhu by Kiwi.com mělo konkrétně zájem ale Oliver Dlouhý nechtěl specifikovat. „Nemůžu být zcela konkrétní, ale možná partnerství, která máme v hlavě, jsou s globálními firmami,“ dodal podnikatel.

Firma se profiluje hlavně jako technologická, která přináší do cestování moderní technologie. Mají zákazníkům zjednodušovat nákup cestovních dokladů a cestování. Zahrnuje nejen leteckou, ale i železniční nebo autobusovou dopravu. Kiwi.com zaměstnává po světě 2800 lidí, hlavní sídlo ale má v Brně.