Nekonečné kolony: V Praze v nich řidiči strávili 24 hodin za rok, někde je to ještě horší
Peklo na silnicích
Jak se pozná, že už v koloně stojíte moc dlouho? Když se vás i navigace zeptá, jestli už tam budete. Nebylo by divu, kdyby tento vtip vznikl v Praze. Řidiči si totiž v tamních kolonách vloni průměrně postáli 24 hodin. Vloni to však bylo ještě horší. Za Prahou se umístily České Budějovice a trojici nejucpanějších měst v zemi uzavírá Brno. S analýzou dopravní situace nejen v českých městech přišla společnost Inrix. Zaměřovala se především na průměrnou dobu strávenou v dopravních zácpách. Vůbec nejhorší situace je pak v Los Angeles, kde řidiči v kolonách strávili přes 100 hodin.
Plynulost pražské dopravy dlouhodobě narušuje řada věcí – nedostavěný okruh, časté uzavírky a fakt, že městské centrum novověcí architekti zkrátka nikdy neplánovali jako dopravní tepnu pro tisíce vozidel denně. V poslední době se k faktorům zpomalujícím provoz v hlavním městě přidalo ještě uzavření Libeňského mostu a opravy hned několika vytížených dopravních uzlů. Analýza Inrixu vyšla ještě předtím, než pražští řidiči spráskli ruce nad uzavírkou Husitské ulice, a lze tak očekávat, že letos je situace ještě o něco horší.
Ze studie o dopravní situaci na silnicích vyplývá, že řidiči si průměrně v pražských kolonách postojí 24 hodin za rok. Tím se Praha řadí na 323. místo „nejzasekanějších“ měst světa (rok předtím na 252. pozici), ovšem na první místo v České republice. Za ní se umístily České Budějovice, kde kolony řidičům za rok ukrojí 19 hodin života. Následuje Brno se 17 hodinami, Hradec Králové s 15 a Pardubice se 14 hodinami.
Společnost v analýze sledovala situaci celkem v 1 360 městech v 38 zemích světa. Hned tři místa v první pětici měst s nejhorší automobilovou dopravou obsadily Spojené státy americké. V kolonách v Los Angeles řidiči za loňský rok průměrně strávili 102 hodin. Následuje Moskva s 91 hodinami a stejně je na tom i město New York. Z evropských metropolí je na tom se 74 hodinami nejhůře Londýn, následuje Paříž s 69 hodinami.
Data výzkumníci sbírali prostřednictvím 300 milionů zařízení. Plynulost dopravy měřili jak v denních, tak v nočních dobách a v různých částech měst.
V Praze je dopravní situace kritická již od začátku roku. V lednu pražské vedení kvůli špatnému stavu ze dne na den uzavřela Libeňský most, v březnu pak uzavírka postihla i Husitskou ulici na Žižkově. V červenci se navíc začala frézovat vozovka na Jiráskově mostě a započaly i plánované opravy Wilsonovy ulice a křižovatky Bulhar. Hotovo má být až na konci srpna.
Houstnoucí kolony vozů komplikují i provoz hromadné dopravy. Pražská integrovaná doprava (PID) proto na twitteru vyzvala, ať lidé nejezdí do centra autem.