Tři firmy z Agrofertu zaplatily Čapímu hnízdu za reklamu. A zanikly
Reklama na Čapím hnízdě
Tři firmy z holdingu Agrofert platily za reklamu Farmě Čapí hnízdo před tím, než měly zaniknout a začlenit se pod jiné firmy z holdingu, zjistil server Seznam Zprávy. Okolnostmi a podezřením z daňových úniků při zadávání reklamy v rámci Agrofertu se už delší dobu zabývá policie. Koncern měl v letech 2010 až 2013 zaplatil Farmě Čapí hnízdo za reklamu přes 270 milionů korun, což vyvolalo podezření, že si s pomocí výdajů na reklamu snižoval daně.
Seznam Zprávy nově informuje o třech zemědělských firmách z holdingu, ZZN Havlíčkův Brod, ZENA – zemědělský nákup a ZZN Pomoraví, které reklamu u farmy zaplatily - a zanikly.
„Načasování této reklamy může být další indicií vedoucí k odpovědi, zda Agrofert objednával reklamu na Čapím hnízdě účelově, aby farmu udržel finančně nad vodou,“ píše Seznam Zprávy. Obecně lze také díky výdajům na reklamu snížit základ pro výpočet daně a zaplatit na dani z příjmu méně.
Tři firmy zanikly v roce 2011, reklamu zaplatily před svým zánikem a reklamu si platily i jejich nástupnické společnosti. Přesné datum nákupu reklamy ani přesná suma nejsou dle serveru známy.
„Z dokumentů OLAF se nicméně dá určit, že třem zanikajícím zemědělským firmám vystavila Farma Čapí hnízdo faktury nejdříve v červnu 2010, tedy půl roku před jejich účetním začleněním do nástupnických firem. V jednom ze zveřejněných dokumentů totiž evropští kontroloři sestavili seznam jednotlivých faktur vystavených Farmou do května 2010. A zmíněné tři podniky na něm nejsou,“ uvedl dále server.
Server iROZHLAS už dříve uvedl, že v letech 2010 až 2013 Farmě Čapí hnízdo za reklamu zaplatil koncern Agrofert více než 272 milionů korun.
Holding pochybení odmítá
Holding Agrofert dlouhodobě odmítá, že by se v souvislosti s reklamou na farmě, ale i s dotací z EU, kvůli níž je znovu trestně stíhán premiér Andrej Babiš (ANO), dělo cokoli nezákonného.
Tak reagoval bez podrobností i nyní. „Vždy postupujeme v souladu s platnými zákony. To platí i pro reklamní zakázky, na které se dotazujete. Jsme přesvědčeni, že se prokáže, že jsme postupovali plně v souladu se zákonem,“ odpověděl mluvčí holdingu Karel Hanzelka Seznam Zprávám. Server dodal, že k opodstatnění reklamních plateb se holding nechtěl vyjadřovat.
Žalobci prověřují reklamu
Reklamu na Čapím hnízdě vyšetřuje policie. Deník Echo24 se pražských žalobců, kteří mají případ na starosti, naposledy v prosinci ptal, kam se případ posunul. „V dotazované věci nadále probíhá prověřování, tedy obvinění nebylo dosud sděleno žádné osobě,“ uvedl pro Echo24 mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. Kromě reklamy na Čapím hnízdě se policie zabývala i případem dotace z EU pro farmu.
Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman nedávno rozhodl o pokračování trestního stíhání premiéra Babiše, spolu s ním je znovu kvůli dotaci ve výši padesáti milionů korun stíhána i jeho poradkyně Jana Mayerová. U ostatních původně obviněných Pavel Zeman zastavení trestního stíhání potvrdil.
Zemanovo prosincové rozhodnutí opět nasvítilo i pochybnosti kolem peněz za reklamu, které do Čapího hnízda posílaly firmy Agrofertu. Nejvyšší státní zástupce totiž zmínil, že okolnosti inzerce posilují podezření, že farma byla součástí holdingu a že zadávání reklamy bylo řízeno centrálně.
Babiš dlouhodobě obvinění odmítá, kauzu Čapí hnízdo označuje za účelovou s cílem dostat ho z politiky.
Podstatou případu je to, že Farma Čapí hnízdo původně patřila Babišovu holdingu Agrofert. V prosinci 2007 se přeměnila na akciovou společnost s akciemi na majitele a později získala padesátimilionovou evropskou dotaci v programu pro malé a střední podniky, na niž by jako součást Agrofertu neměla nárok. Po několika letech se společnost pod Agrofert vrátila. Babiš vlastnil holding do února 2017, pak jej vložil do svěřenských fondů.
Dále čtěte: „Prověrky byly kvalitní.“ Pavel Zeman se postavil za Bradáčovou v kauze Čapí hnízdo
Žalobce Zeman zkoumá Babišovu kauzu. Zajímá se i o auditní zprávu