Babišův poslanec se „zastal“ Čapího hnízda. Dva exministři financí ho vyškolili o daňových únicích
Přestřelka na Twitteru
Zpráva, že policie zahájila úkony trestního řízení kvůli hospodařením farmy Čapí hnízdo, vyvolala zajímavou debatu na sociální síti Twitter. Tam se poslanec ANO Martin Kolovratník „zastal“ farmy, dnes zaparkované ve svěřenských fondech premiéra Andreje Babiše (ANO). A schytal to od dvou exministrů financí, od předsedy klubu TOP 09 Miroslava Kalouska a ekonoma Ivana Pilipa.
Policie zahájila úkony trestního řízení v souvislosti s hospodařením farmy Čapí hnízdo, a to pro podezření z trestného činu krácení daně, informoval v pondělí server Neovlivní.cz. Má jít o nezákonný odpočet DPH, stamilionové částky vynaložené na reklamu a podezření na další daňové delikty. Na případ podezřelé reklamy zadávané firmami Agrofertu Farmě Čapí hnízdo, upozornil jako první deník Echo24.
Na Twitteru se k tomu vyjádřil i exministr financí Kalousek. „Daňových úniků se nemohla dopustit farma Čapí hnízdo. Těch se dopustily firmy z holdingu (Agrofert), pokud proplácely farmě nepřiměřené částky za reklamu a účtovaly je do nákladů. Daňový poplatník se tak zřejmě podílel nejen na výstavbě, ale i na provozu Čapího hnízda,“ uvedl.
Reagoval na něj právě poslanec ANO Martin Kolovratník s nečekaným výkladem situace. „Nějak mi to nevychází. Když ty částky odešly z jedné firmy do druhé – tak v té druhé stejně musely být zaúčtovány jako zisk. A z něj odvést daň. Můžete to, prosím, vysvětlit?“ reagoval Kolovratník na Kalouska.
Princip nezákonných daňových úniků přitom v praxi funguje tak, že firmy přes výdaje na reklamu mohou snižovat daněné zisky. V praxi tak Farma Čapí hnízdo mohla skrze reklamu pomáhat firmám z holdingu Agrofert ušetřit na daních. Současně tento postup ale pomáhal i farmě Čapí hnízdo, aby byla vůbec schopna splácet úvěry. Ministerstvo financí ovšem v době, kdy z německého berního úřadu dorazilo kvůli podezřelé reklamě do Prahy upozornění, řídil přímo Babiš a případ se nikam neposunul, informoval deník Echo24 už dříve.
Nějak mi to nevychází. Když ty částky odešly z jedné firmy do druhé – tak v té druhé stejně musely být zaúčtovány jako zisk. A z něj odvést daň. Můžete to, prosím, vysvětlit? @kalousekm ?
— Martin Kolovratnik (@kolovratnikm) 16. července 2019
Na Kolovratníkovu poznámku kromě Kalouska reagoval i exministr financí Ivan Pilip. Kalousek odpověděl s narážkou na to, že že Kolovratník je člen hospodářského výboru sněmovny. „Promiňte, pane kolego, ale jaký je rozdíl mezi pojmy ‚příjem‘ a ‚zdaněný zisk‘, si račte vyhledat sám. Na tom hospodářském výboru sněmovny musí být docela veselo…,“ odpověděl Kolovratníkovi Kalousek.
„Pane poslanče, pokud je jedna firma skupiny ve ztrátě (jako by bez reklamy bylo Čapí hnízdo) a jiné v zisku, ušetří předstíranou reklamou 19% DPPO z částky, kterou za reklamu zaplatí. Úspora to tedy není malá, odhadem desítky miliónů. Sazba v TZ je na to ale také celkem vysoká,“ okomentoval virtuální diskuzi Ivan Pilip, šéf financí z let 1997 a 1998.